Beantwoord

diverse vragen over aansluiting T-mobile/thuis i.c.m. Glasvezel

  • 4 July 2019
  • 5 reacties
  • 1096 Bekeken

Binnenkort wordt het T-mobile thuispakket (internet/TV/telefoon) geïnstalleerd i.c.m. Glasvezelaansluiting.
Ik heb enkele vragen.
Vanuit de meterkast, waar de glasvezelaansluiting zit, waar ook de T-mobile modem komt, dien ik een UTP kabel te trekken door de leidingen naar de woonkamer en 1 slaapkamer. Ik krijg 2 interactieve boxen.
  1. Kan ik een UTP kabel trekken naast de Coax die er al zit? (Los ervan of dat past)
  2. Welk type UTP kabel heb ik minimaal nodig? Flexibel/stug, welke klasse/categorie, ook i.v.m. de toekomst.
  3. Is het mogelijk dat de monteur de RJ45 stekkers aansluit op de UTP kabel en zijn daar eventueel kosten aan verbonden?
  4. Is er een instructie video beschikbaar die uitgaat van aansluiting modem op glasvezel. Ik zie alleen video's met de oude KPN aansluitpunten.
  5. In de woonkamer heb ik nu nog een receiver. Is het nog mogelijk om deze via de interactieve box te gebruiken om radio te luisteren. Via Ziggo heb ik nu nog een Coax naar de receiver voor radio ontvangst. (Ik luister liever geen radio via de TV).
Mogelijk zijn enkele vragen al eerder gesteld maar ik kon ze niet terug vinden.
Alvast bedankt voor reactie(s).

groet, Nico
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 4 July 2019, 19:02

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hallo @Borghese

Kan ik een UTP kabel trekken naast de Coax die er al zit? (Los ervan of dat past)

Ja dat kan. soms lukt het echter niet doordat de kabel te strakke bochten maakt. een goede manier om de kabel glad te maken is talkpoeder

Welk type UTP kabel heb ik minimaal nodig? Flexibel/stug, welke klasse/categorie, ook i.v.m. de toekomst.
CAT5E kabel gaat tot 1000Mbit dus dat is voorlopig genoeg. CAT6 ook alleen kan een hogere frequentie aan. vanaf CAT 6A heb je speciale connectors nodig omdat de isolatie dikker is. CAT 7 kan 10Gigabit aan maar is dan aan te raden om hier niet een connector op te zetten maar op/inbouw doosjes te gebruiken. hoe hoger de klasse hoe dikker de kabel. en hoe lastiger afwerken. en gebruik een stugge kabel. je kan de kabel ook laten trekken door de monteur.

Is het mogelijk dat de monteur de RJ45 stekkers aansluit op de UTP kabel en zijn daar eventueel kosten aan verbonden?
Ja, plaatsen van stekkers valt onder meerwerk. deze zijn 17,50 per 15 min en 1 euro voor een rj45 stekker (cat 5e en cat6)

Is er een instructie video beschikbaar die uitgaat van aansluiting modem op glasvezel. Ik zie alleen video's met de oude KPN aansluitpunten.

Ja zeker deze vind je op deze pagina.

In de woonkamer heb ik nu nog een receiver. Is het nog mogelijk om deze via de interactieve box te gebruiken om radio te luisteren. Via Ziggo heb ik nu nog een Coax naar de receiver voor radio ontvangst. (Ik luister liever geen radio via de TV).

T-Mobile bied geen coax, je kan dus geen gebruik maken van coax bij T-Mobile, wel is het zo dat de kabel provider vaak niet het signaal er af haalt zodat je gebruik kan maken van het analoge signaal.
Dag Hidden,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb nog enkele vragen n.a.v. je reactie.
Ik lees dat CAT5E voldoende is. Wat is de reden om te kiezen voor 'soepel' of 'stugge' kabel. Stug gaat wellicht moeilijker door de leiding.
Voor wat betreft het radio signaal naar de receiver; is het mogelijk vanaf de interactieve box een verbinding te maken naar de receiver. Los van welke kabel hiervoor nodig is.

groet, Nico
Reputatie 7
Hallo @Borghese

Een stugge kabel heeft een massieve kern welke beter geleid. hier kan je ook makkelijker een stekker op zetten, en mag je afwerken op een patchpannel of inbouwdoosje. de kabel afstand van maximaal 100meter is gebaseerd op 90meter stug en 2x 5meter soepel.

Een STB kan je aansluiten op een recever. de box zonder opname kan middels een 3,5mm jack aangesloten worden en met opname middels tulp of spdiff.
Hidden, nogmaals bedankt. Dat betekent dat ik geen Coax kabel meer nodig hebt.
Reputatie 7
Klopt helemaal @Borghese! 🙂 Alvast van harte welkom en als je nog vragen hebt laat het dan gerust weten, we zitten voor je klaar!

Reageer