Beantwoord

Draytek 2132Fvn WAN1 naar LAN


Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 24 reacties

Hallo,

Ik heb mijn abonnement over laten zetten van het ene adres naar het andere. Nu dit gebeurd is, maar ik geen installatiepakket heb ontvangen, heb ik de vraag gesteld of ik gebruik kon maken van de router op mijn oude adres (de Draytek vigor2132FVn). Dat zou mogelijk moeten zijn. Nu is er 1 probleem:

deze router heeft op zn WAN1 poort een SFP module zitten die alleen op glasvezel werkt, terwijl ik op mn nieuwe adres een KPN modem had, en dus een glasvezel-aansluiting heb die via RJ-45 loopt. Is er een mogelijkheid om deze module te laten vervangen voor een RJ-45 module? of is er anders een mogelijkheid om de 1e LAN poort te gebruiken als WAN1 poort? en zoja, hoe stel ik dit dan in?

 

alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door TechRacing93 27 July 2020, 16:27

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @flexzi

Je kan de lan poorten niet als WAN poort gebruiken. 

Er zijn wel SFP modules to koop waar je een RJ45 kabel in kan doen; https://www.fs.com/de-en/products/34976.html

Afhankelijk zou wanneer je je pakket krijgt zou je moeten bepalen of het bedrag het je waard is. 

Gezien er toch een NTU hangt kan je ook een andere router aansluiten als je die  hebt liggen. Het enige wat je dan moet doen is vlan 300 instellen voor internet, Dan heb je in iedergeval internet tot het pakket er is. 

Reputatie 1

Hoi @TechRacing93 

 

hartelijk dank voor je antwoord! deze info helpt iig een boel. Aangezien de aansluiting al wel geactiveerd is door T-mobile en mijn vriendin voor haar werk internet nodig heeft, ga ik je bovenstaande optie proberen met een ander modem. Nu heb ik (net gecheckt) nog een fritz!box 7490 liggen.

Zou daarop vlan instelbaar zijn? ik ben een beetje een leek met netwerken, dus als er ergens een handleiding is voor vlan (ik ga NU zelf als een gek lopen googlen!) dan zie ik graag een link tegemoet. Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe!

Reputatie 6
Badge +3

@flexzi 

Ja hoor op een FritzBox gaat het zeker werken. 

Volgens mij hebben die zelfs tegenwoordig (in de laatste firmware) een standaard profiel voor T-Mobile Thuis. Dat maakt het helemaal makkelijk. Anders de setup wizard volgen, verwacht dat je het daar wel kan instellen. 

 

Reputatie 1

Ik zie m staan! kan gewoon de provider selecteren en instructies volgen! ga ik nu doen. je bent een held @TechRacing93 ! heel erg bedankt!

Reputatie 6
Badge +3

Graag gedaan!

Reputatie 1

Oeh, zo dichtbij! ze zeiden bij t-mobile dat internet al geactiveerd was, maar krijg op dit moment NOG geen verbinding! nu was er tijdens het resetten van mn fritz!box 1 optie die ik kon instellen VOORDAT ik gewoon verder kon, en dat was de vraag of mijn aansluiting op annex A of annex B zat. volgens mij heb ik B geantwoord, maakt dit iets uit?

 

Reputatie 6
Badge +3

Annex A of Annex B is voor DSL. 

Gezien je Glasvezel hebt moet zo te zien de UTP kabel in LAN poort 1. 

Toevallig optie om ergens te kiezen voor Ethernet WAN of iets over Glasvezel?

 

 

Heb zelf helaas geen Fritzbox liggen anders had het makkelijker geweest ;) 

Reputatie 1

ik ga zo nog even kijken bij de gewone instellingen, misschien dat ik daar iets kan vinden. De utp ging vanuit de glasvezelbox naar lan1, instellingen lijkt ie allemaal te pakken. alleen tijdens de internettest faalt ie met de melding dat ie niet weet waarom ie het internet niet op kan. hmmm….

Reputatie 1

¨the internet connection check failed. The reason for the error could not be determined¨ krijg ik als antwoord. net dubbel gecheckt of de verbinding actief is en ook t glasvezelkastje even minstens 3 min. uitgelaten. Niks. nog andere ideeen?

 

Reputatie 6
Badge +3

Kan je onder wizards → internettoegang instellen nog iets aanpassen?

Reputatie 7
Badge +15

@flexzi

Het is de bedoeling dat je eerst de T-mobile modem aansluit op de binnenkomende lijn en niet een andere router, die kan je na het aansluiten van de T-mobile modem aansluiten.

Reputatie 6
Badge +3

@Waqqas kan je uitleggen waarom? Ik heb bij genoeg vrienden T-Mobile geïnstalleerd met een ander modem. Het geleverde modem is nooit uit the doos geweest.

Reputatie 1

dat betwijfel ik ook @waggas, zelfs bij t-mobile gaven ze me het advies om anders nog even een ander modem te gebruiken. 

 

voor eenieder die het mocht interesseren: ik ben eruit waarom het niet werkt. LAN 1 is kapot. probeerde namelijk mn pc aan te sluiten om te kijken of t werkte en daar vond ie opeens mn fritzbox niet meer op, dus dat zal ook de reden geweest zijn dat ie het niet deed. Helaas kun je niet aangeven dat ie t hele gebeuren via lan2 moet proberen, dus ik zal nog even zonder internet moeten zitten. hoop dat ze t modem snel leveren….

Reageer