Na jaren XS4ALL wil ik overstappen naar T-mobile.
Ik wil gebruik maken van mijn eigen modem/router (Fritzbox 5530, zit rechtsreeks op de glasvezel) en voor telefonie wil ik gebruik maken van een VOIP dienst.
Nu vraag ik me af of dit mogelijk gaat zijn:
- Eigen moden/router aangesloten houden (glasvezelverbinding ligt er al met rechtstreekse aansluiting op modem) en geen NTU/FTU of andere fratsen erbij dus
- Eigen VOIP gebruiken (poort 5060 etc dus nodig)
Geen eigen VOIP kan ik eventueel nog mee leven, maar extra hardware of afscheid nemen van de Fritzbox kan ik niet, dus ik hoor graag wat er mogelijk is.
Alvast bedankt!
Beste antwoord door Jason
Hoi
Poort 5060 is bij ons altijd gereserveerd voor VoIP en kan niet worden vrijgegeven, sorry. Je kunt jouw modem gewoon direct aansluiten op het vezelaansluitpunt - ik denk dat je de termen FTU en NTU per ongeluk verwart met Media Converters. Een FTU is het glasvezelaansluitpunt en dient altijd aanwezig te zijn in een woning om de vezel van buiten naar binnen te brengen. Een NTU is een aparte aansluitset die onder andere door KPN gebruikt wordt. Een Media Converter (bijvoorbeeld de Huawei ONT) zorgt ervoor dat modems als de Huawei en de Zyxel T-50 via een tussenweg/omvormer alsnog op het FTU worden aangesloten.
Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord. Als je verdere vragen hebt, let me know en stel ze gerust. Ik zit altijd voor je klaar!