Beantwoord

Eigen modem/router en VOIP?

  • 24 February 2021
  • 8 reacties
  • 1480 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Na jaren XS4ALL wil ik overstappen naar T-mobile. 

Ik wil gebruik maken van mijn eigen modem/router (Fritzbox 5530, zit rechtsreeks op de glasvezel) en voor telefonie wil ik gebruik maken van een VOIP dienst.

Nu vraag ik me af of dit mogelijk gaat zijn:

  • Eigen moden/router aangesloten houden (glasvezelverbinding ligt er al met rechtstreekse aansluiting op modem) en geen NTU/FTU of andere fratsen erbij dus
  • Eigen VOIP gebruiken (poort 5060 etc dus nodig)

Geen eigen VOIP kan ik eventueel nog mee leven, maar extra hardware of afscheid nemen van de Fritzbox kan ik niet, dus ik hoor graag wat er mogelijk is. :innocent:

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 1 March 2021, 15:01

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @skilef, welkom op de Community!

Poort 5060 is bij ons altijd gereserveerd voor VoIP en kan niet worden vrijgegeven, sorry. Je kunt jouw modem gewoon direct aansluiten op het vezelaansluitpunt - ik denk dat je de termen FTU en NTU per ongeluk verwart met Media Converters. Een FTU is het glasvezelaansluitpunt en dient altijd aanwezig te zijn in een woning om de vezel van buiten naar binnen te brengen. Een NTU is een aparte aansluitset die onder andere door KPN gebruikt wordt. Een Media Converter (bijvoorbeeld de Huawei ONT) zorgt ervoor dat modems als de Huawei en de Zyxel T-50 via een tussenweg/omvormer alsnog op het FTU worden aangesloten.

Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord. Als je verdere vragen hebt, let me know en stel ze gerust. Ik zit altijd voor je klaar! 😄

Reputatie 7
Badge +3

@skilef

Eigen modem, die zelfs al beschikt over een SFP aansluiting (LC of SC connector), kun je volgens mij zeker aansluiten op het TMT netwerk. Het enige wat je moet kunnen instellen, is dat de VLAN 300 UNTAGGED kan worden.

Als je alleen internet afneemt en een eigen VoIP dienst hebt, gaat dat zeker lukken. Heb hier zelf al jaren eigen modems in diverse vormen aangesloten gehad, met daarachter ook 2 VoIP diensten. Heb wel in het begin een alternatieve poort gebruikt, maar alles staat nu op 5060 te draaien en werkt probleemloos hier.

Wil je op safe spelen, kun je altijd kijken of jouw VoIP provider ook alternatieve poorten heeft voor het registreren.

Bij TMT komt vanaf de FTU een patchkabel met een SC aansluiting, dus als die Fritz een LC aansluiting heeft, zal je een patch kabel moeten hebben van SC naar LC.

 

EDIT: KPN draadje over een soortgelijke vraag voor het aansluiten van de F!B5530

Hoi @Jason, bedankt en duidelijk!

Poort voor VOIP kan op 5080 vanuit de provider, dus dat is geregeld. :grinning:

Over FTU / NTU / media converter: ik heb hier alleen een FTU hangen, deze is rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox 5490 (nu 5530) met een patchcover.

Moet er dan sowieso nog een installateur langskomen? En kan ik er dan vanuit gaan dat er geen extra kastje meer wordt geinstalleerd? De glasvezel komt bij ons in de woonkamer uit, “mooi” in het zicht, dus alleen de FTU vind ik wel genoeg. :sweat_smile:

Ik hoor het graag!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @skilef, dat is zeker jammer om te horen, maar als dat in jouw geval wenselijker is, dan heb ik daar natuurlijk alleen maar 100 procent respect voor en begrijp ik je keuze! 

Mag ik vragen wat voor de belemmering zorgt? Kan ik wellicht meer duidelijkheid bieden ten aanzien van de installatie? Het enige dat fysiek verandert, is dat er een monteur langskomt en alles netjes aansluit en installeert. Voor de rest kun je er van uitgaan dat de extra converter aan het FTU niet of nauwelijks opvalt. Het is een klein, zwartgrijs kastje dat ongeveer 20 centimeter lang en 13 centimeter breed is en direct op het FTU aangesloten wordt. Je zult verder geen hinder ondervinden van de aansluiting. 

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk geheel aan jou en als je dat niet prettig acht, heb ik daar verder niets over te zeggen! 😊 

Succes met de keuze en mocht ik toch nog kunnen helpen, stel gerust een vraag.

@Pieter_B : ik heb het T-mobile glasvezel via de mediaconverter direct aangesloten op een eigen modem/router (Ubiquiti DRM pro). Ik gebruik de Zyxel modem niet. Ik heb op mijn DRM pro het Vlan ID op 300 gezet. Internet werkt goed, maar het zakelijke VOIP toestel krijgt geen service. 

Heb jij een advies hoe ik dit wel werkend kan krijgen?

Wat bedoel je met Vlan 300 UNTAGGED?

Heeft het een meerwaarde om de glasvezel aansluiting direct aan te sluiten op mijn DRM pro. Deze heeft een SFP+ ingang. https://store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-consoles/products/udm-pro

Reputatie 7
Badge +3

@Mark_online 

Met UNTAGGEN bedoel ik dat je modem/router de mogelijkheid heeft om de binnenkomende VLAN op de WAN te herkennen. Daarna gaat dit internet UNTAGGED je systeem in, dus op je LAN en Wifi.

Heb hier ook een tijdje gedraaid met een Unifi router, de Edge Lite, daar heb ik ook wel eens problemen mee gehad i.s.m mijn VoIP ATA device. Soms registreerde hij wel, maar soms ook niet. Als ik manual er een fixed IP aan gaf, deed hij het soms wel. Maar een andere keer deed hij het wel, als ik hem DHCP liet doen. Weet dus niet of dit iets is in de Unifi devices zelf, maar sinds ik over ben op een pfsense router, nooit meer problemen gehad registreren.

Soms zetten mensen poorten open, maar dat is niet nodig, want je VoIP device is een ‘client’ voor het netwerk.

Het direct aansluiten van de glasvezel op de SFP+ ingang, of zoals je het nu hebt draaien, maakt volgens mij weinig uit in de zin van snelheidswinst. Het enige wat je wel heb, is 1 device minder die stroom trekt.

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan en fijn dat je een andere poort kunt gebruiken voor VoIP! 😁

Bij Glasvezel wordt de installatie altijd verricht door een gecertificeerde installateur - in ons geval komt de firma Guidion dan op bezoek om alles netjes aan te sluiten. In dit filmpje zie je hoe de installatie er versimpeld aan toegaat: Installatie door monteur.

Ter informatie: bij een glasvezelverbinding wordt de installatie altijd verricht door een monteur. Dat komt doordat de apparatuur en het FTU (aansluitpunt Glasvezel) enorm fragiel zijn. Als hier iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's. Daarnaast vervalt de servicegarantie op alle losse onderdelen van de aansluiting wanneer je besluit het toch zelf te installeren. Mocht er straks namelijk hulp nodig zijn omdat een onderdeel defect is of de verbinding niet blijkt te werken, dan kunnen wij je niet langer helpen. De monteur moet ook de verbinding aanmelden bij onze technici en doet dit altijd na een installatie. Zou dit niet gebeuren, dan wordt jouw aansluiting niet officieel aangemeld.

Mag ik je daarom verzoeken om straks alsjeblieft een afspraak in te plannen door te bellen met 088-2000151 of door te wachten op de afspraaktool die we je toesturen per SMS en e-mail?

In het installatiepakket dat wij je sturen, vind je een Zyxel modem én een Media Converter. De converter wordt op het FTU aangesloten dus als deze zich in de woonkamer bevindt is dat uitstekend, dan gaat er een kort kabeltje naar het FTU en wordt de Zyxel doorgelust vanuit de converter. Zo heb jij straks razendsnel Internet en kun je lekker genieten van een uitstekende verbinding. Heel veel plezier met jouw abonnement straks en als ik iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag!

 

Ok jammer,dan blijf ik lekker bij xs4all. Bedankt voor het antwoord!

Reageer