Beantwoord

Geen ADSL aansluiting in huis


Reputatie 2
Hi,

Wij willen graag overstappen naar T-Mobile thuis. Maar er is nog geen ADSL aansluiting (jammergenoeg ook geen glas).

Het zit zo:
Er is van 1 bestaand pand 2 woningen gemaakt (woning A en 😎, ikzelf woon in woning B.
Maar we hebben nog wel steeds 1 hoofdmeter en 1 ADSL aansluiting (lasdop), wat zich allemaal bevind in mijn woning (B). Omdat woning A al gebruik maakt van de ADSL aansluiting (Tele2) en deze dus is doorverbonden naar woning A, kan ik er geen gebruik meer van maken.

Nu is mijn vraag dus:
Kan T-mobile een extra aansluiting in de woning maken? Of kunnen er gewoon 2 aansluitingen over 1 ADSL (Lasdop) aansluiting lopen? (heeft dit geen invloed op de snelheid).

Alvast bedankt!

Michael
icon

Beste antwoord door Brian 27 June 2017, 16:54

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 3
Als je 2 aderparen hebt lukt dat prima.
Reputatie 2
Er zijn (volgens mij) inderdaad 2 aderparen. Blauw, Wit, Oranje en Rood.

Blauw en wit worden gebruikt door woning A, Oranje en Rood zijn dus nog over.

Hoe gaat dit verder administratief in zijn werk, aangezien er dan 2 adressen 1 aansluiting zullen gebruiken?

Foto bijgevoegd van de huidige aansluiting, telfort heeft dit destijds gedaan.
Reputatie 6
@mmichaell
Als die middelste draad onder ( Blauw, Wit, Oranje, Rood ) ook zo met 4 aders in de straatkast uitkomt, dan kan een gerechtigd monteur dat wel regelen denk ik (bij mij gaf 1 aderpaar te veel demping, dus het grapje ging niet door, want daarvoor graven wil niemand betalen).
Maar aangezien het bij jouw 2 adressen zijn, was/is? men verplicht elke woning van tenminste een 1 aderpaar te voorzien (verplichting opgelegd aan KPN als ik het wel heb). Of die verplichting nog geldt weet ik niet, naar ik begreep dat die verplichting in een bepaald jaar zou aflopen. Dat is dus iets om zeker te weten.
Reputatie 2
Hoe kan ik dit het beste nagaan of dat in mijn situatie kan? Is er een T-Mobile medewerker die mij verder kan helpen? Of moet ik hiervoor de klantenservice bellen?

Heb namelijk geen zin om een abonnement aan te vragen die later niet blijkt te werken.

Bedankt!
Reputatie 2
Tip, kijk eens wat de KPN FPI Netco portaal aangeeft de verbindingsmogelijkheden op jouw adres:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Reputatie 2
Tip, kijk eens wat de KPN FPI Netco portaal aangeeft de verbindingsmogelijkheden op jouw adres:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/


Had ik al bekeken, toch bedankt! Het punt is ook dat bij KPN alleen het oude adres bestaat (Nr 40), en dus geen A en B.

Het beste zou nummer A een aparte eigen aansluiting krijgen, maar of dat het makkelijkst is?
Reputatie 7
Hey Michael, goed om te horen dat je overweegt om klant te worden bij T-Mobile Thuis! In het geval van een splitsing waarbij er een nieuw adres is gecreëerd met een eigen huisnummer kan je het beste ook een eigen aansluiting aanvragen. Zo ben je niet afhankelijk van een eventuele aftakking bij de buren (of andersom). Je kan een nieuwe aansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De lokale netwerkprovider kan dan een nieuw aansluitpunt voor je aanleggen. Zodra deze is opgeleverd kan je een internetaansluiting bij ons aanvragen en kunnen wij je aansluiten of in het geval van ADSL naar je opsturen en kan je deze zelf aansluiten. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust!
Reputatie 2
Hi Brian,

Bedankt voor je antwoord. Heeft KPN nog steeds een aansluitplicht? En zijn hier kosten aan verbonden?

Thanks!
Reputatie 7
Hey mmichaell, in principe heeft ieder huis zo'n ISRA punt. Het is onderdeel van het huis, eigendom van de eigenaar van het pand dus. Zit je bij de woningbouw, dan kun je hen vragen dit in orde te maken. Hier zijn zeker kosten aan verbonden. Een provider zal dit niet snel voor jou betalen. Als je huurt, kan de verhuurder het mogelijk betalen.

Laat je weten hoe het afloopt? 🙂
Reputatie 2
Jammer dat jullie (T-Mobile) geen aansluiting kunnen realiseren :(
Als ik moet betalen voor de nieuwe aansluiting wegen de kosten natuurlijk niet op tegen de abonnementsprijs bij KPN waar ik de aansluiting wel gratis zou krijgen.

Jammer, maar bedankt!
Reputatie 6
@mmichaell
Ruim 100Mbps over koper, dan kan de lijn niet zo lang zijn.
Ik zat hier toch nog weer even naar te kijken, ook al is het op mijn postcode een verloren zaak. Ik heb 4GvoorThuis, ADSL over een 6.3km lijn was maar 1.6Mbps. Had al vele jaren vanalles rondgevraagd/gekeken en na stabilisatie van 4GvT nog een laaste belletje met KPN. Men gaf aan dat de telefoonlijn wel blijft liggen (toch nog waardevol werd beaamt), maar zag onlangs in KPN FPI Netco portaal dat ook koper niet beschikaar is (ADSL is maanden geleden opgezegd).

Zo te googelen heeft KPN nog wel een leverplicht, maar geen aansluitplicht meer. Ooit heeft men bij ons de telefoonlijn langs de weg gelegd ipv door bouwland (was o.a. ploeg doorheen gegaan). Dat was kilometer(s) graven heeft ons toen niks gekost.

Maar o.a. onderstaande link geeft aan dat draad trekken/aansluiten wel wat gaat kosten. In jouw geval denk ik alleen 2 draadjes aansluiten in staartkaast o.i.d., die draadjes thuis kun je zelf wel neem ik aan.

http://electronica.infonu.nl/telecom/95188-geen-isra-punt-in-huis.html

Pas ja zeggen als de offerte m.b.t. kosten zwart op wit is zou ik zeggen en ook monitoren hoe de leverings kwaliteit van T-Mobile Thuis is, want daar heb ik momenteel eerlijk gezegd geen goed gevoel bij afgaande op berichten op dit forum.
Reputatie 7
@mmichaell, het zou kunnen dat het tweede aderpaar prima geschikt is voor diensten via DSL. Het is alleen niet voor ons inzichtelijk omdat wij de netwerkbeheerder niet zijn. Een beetje jammer dat slechts één provider dit wel kan inzien.

Eigenlijk is het wel raar. Jij hebt toegang tot de lasdop. Het ISRA is dus toegankelijk vanuit jouw huis. Het is dus eigenlijk administratief per ongeluk op huis A terechtgekomen. Of hebben zij ook toegang tot de lasdop?

Je kunt een poging wagen bij de netwerkprovider KPN (via mijnaansluiting.nl, dus niet de provider KPN) of dit administratief aan te passen is. Daarna kun je bij alle providers een aanvraag doen.
Reputatie 1

Eigenlijk is het wel raar. Jij hebt toegang tot de lasdop. Het ISRA is dus toegankelijk vanuit jouw huis. Het is dus eigenlijk administratief per ongeluk op huis A terechtgekomen. Of hebben zij ook toegang tot de lasdop?

Het betreft niet een reguliere administratieve wijziging. Bovendien, er kunnen 2 aderparen uitkomen in een ISRA-punt terwijl er slechts één is doorgelast of is aangesloten op de hoofdverdeler. Als het alleen het aansluiten op de hoofdverdeler betreft dan is dat relatief snel te doen. Maar als er gegraven moet worden dan lopen de kosten hard op, mijn tip is het aanvragen van een analoge telefoonlijn van KPN. Zij moeten deze leveren (deze leveringsplicht bestaat nog steeds) alleen zit je dan met een jaar-abonnement op een vaste telefoonaansluiting (en kan er een T-Mobile abonnement worden afgesloten). :P

Toch is deze analoge lijn vaak goedkoper want graafwerkzaamheden kosten vaak een veelvoud daarvan. Bovendien, na een jaar zeg je het op en tot in de lengte van dagen heb je daarna een aansluiting. 😛
Reputatie 7
@mmichaell, wat de gebruiker hier zegt is zeker een optie om in overweging te nemen! Een goed werkend ISRA-punt (en uiteraard geldt dit ook voor een FTU voor een glasvezelaansluiting) is een waardevermeerdering voor je huis. Als je het op deze manier goedkoop weet te regelen, kan je hier nog jaren plezier van hebben. Heb je al een idee wat je gaat doen?

@DeGebruiker: Thank you!

Reageer