Beantwoord

Geen kabel aangelegd (modem in meterkast)

  • 26 September 2018
  • 5 reacties
  • 3073 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Vandaag is de monteur langs geweest om alles aan te sluiten via glasvezel. Op de webpagina van T-Mobile Thuis over glasvezelinternet staat dat er in overleg een plek wordt uitgekozen waar het modem komt. Ook staat er daar en op dit forum dat er een kabel wordt getrokken van maximaal 15 m. Helaas zijn beide dingen niet gebeurd. De monteur heeft het modem gewoon in de meterkast aangesloten, terwijl wij dat in de woonkamer wilden hebben. Hierdoor hoefde hij dus ook niet een kabel aan te leggen.

De monteur zei dat hij alleen opdracht had om het modem aan te sluiten en niet een kabel aan te leggen, maar overal, zelfs in het filmpje, wordt er gezegd dat er een kabel van maximaal 15 m wordt aangesloten. In de brief die bij het installatiepakket zat, staat wel weer dat de computer alleen draadloos wordt aangesloten. Ik heb geen tv bij mijn abonnement. Ik weet niet of dit iets er mee te maken heeft, maar mocht dat zo zijn, dan staat er in ieder geval niks over in jullie berichtgeving.

De reden dat wij het modem liever in de woonkamer willen hebben, is dat we daar en in de slaapkamers dan veel beter wifi hebben en ook de telefoon dan in de woonkamer opgeladen kan worden. Nu hebben de gang en opslaghok de best wifi en moet ik steeds naar de voordeur lopen om de telefoon op te laden. Ik ben ook bekend met de wifi-service, maar dat is pas als de snelheid onder de 10 Mb/s komt, een snelheid waar ik niet voor zou betalen dus aan die garantie heb ik ook niks.

Ik heb drie vragen of hoe dit zou kunnen komen:

Wordt die kabel van 15 m alleen aangelegd als je ook tv afneemt? En zo ja, waarom wordt dit dan nergens aangegeven? Behalve implicit in de brief die bij het installatiepakket zit.

Óf mag je eigenlijk helemaal niet bepalen waar het modem komt en is de kabel alleen voor een tv of computer? En zo ja, waarom wordt er dan op de webpagina over glasvezel juist gezegd dat het wel kan?

Óf is er ergens iets misgegaan en had de monteur het modem gewoon in de woonkamer moeten plaatsen, inclusief kabel aanleggen?

PS: ik snap dat er nu niks aan te doen is en het lange termijnbeleid van T-Mobile is, maar wij hadden liever überhaupt geen glasvezel gehad. DSL is namelijk met dezelfde downloadsnelheid goedkoper en de aansluiting zit gewoon in de woonkamer. Nu moesten we ook nog eens verplicht voor de monteur betalen.
icon

Beste antwoord door Brian 16 October 2018, 12:55

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hallo @S. Aziz,

Het klopt wel helaas, Heb je een Draytek modem dan MOET deze bij de glasvezel aansluiting zitten je mag dan samen met de monteur bepalen waar deze komt binnen het bereik van de glasvezel kabel 2M.
Heb je een Huawei modem en alleen internet dan word er echter een kabel van 2meter bijgeleverd.
op de site staat hierover het volgende:
  • Meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter)
en:
Extra materialen voor de aanleg zijn voor eigen rekening
De monteur van T-Mobile Thuis kan extra werkzaamheden verrichten, zoals het aansluiten van extra TV's, computers of telefoons. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Bij het maken van je installatie-afspraak vertellen we je er graag meer over.


Het Draytek modem is niet te verplaatsen naar de woonkamer (met een utp kabel)
Het Huawei modem is wel te verplaatsen naar de woonkamer.

Op plekken waar glasvezel beschikbaar is word eigenlijk geen DSL meer geüpgraded, glasvezel is veel betrouwbaarder en kan je eigenlijk altijd je snelheid halen (bekabeld)
Het is helemaal geen Draytekmodem, anders had ik wel begrepen dat het in de meterkast moet.

We hebben de Huawei en op webpagina staat nergens iets over 2 m, waar heeft u dat gevonden? En datgene wat u citeert, zegt alleen "UTP- en telefoonbekabeling", niks over of het voor een tv is of voor een computer of modem. Daarnaast, wat maakt het uit of die kabel in een modem wordt gestoken of in een computer? Het is niet zo dat je de kabel anders moet aanleggen als je het in een andere apparaat steekt.

En mocht T-Mobile het nou echt niet voor een modem willen, dan kunnen ze dat toch vermelden op hun webpagina? Waarom staat er dan letterlijk:

"We kiezen samen met jou de beste plek voor het modem"

Reputatie 7
Hi Aziz, tot voor kort plaatsten we bij Glasvezel het Draytek modem die inderdaad tot op 2 meter van de modem aan werd gesloten met een glasvezelkabel. Bij nieuwe klanten plaatsen we de Huawei modem met een netwerkkabel. In jouw geval kan je de modem dus gewoon verplaatsen naar waar je wil door de meegeleverde netwerkkabel te gebruiken! 🙂 Mocht je deze niet hebben laat het mij dan even weten, dan stuur ik deze graag naar je op!
Ja ik wist al dat je het modem kan verplaatsen. Waar het mij om gaat, is dat er beloofd wordt dat je zelf mag bepalen waar het modem komt en dat er een kabel van maximaal 15 m wordt aangelegd.

Alleen beide dingen zijn niet gebeurd. De monteur zei dat hij alleen opdracht had om het modem te plaatsten en niet een kabel aan te leggen. Terwijl op jullie webpagina, zoals ik liet zien, wel duidelijk staat dat je in overleg de plek van het modem bepaalt en dat er een kabel wordt gelegd. Mijn vraag is dus niet hoe ik aan die kabel kom, mijn vraag is hoe het komt dat die monteur die opdracht had zoals ik in mijn eerste bericht al had gezegd en die is nog steeds niet beantwoord.
Reputatie 7
Hi S. Aziz, dat is een logische en terechte vraag. De monteur plaatst de modem normaal gesproken inderdaad in overleg maar de monteur is wel degene die uiteindelijk in kan schatten wat de beste plek is. Het belangrijkste is nu om het op te lossen en dat kunnen we doen door je modem aan te sluiten met de UTP kabel zodat je je modem zelf ergens kan plaatsen (de monteur doet ook niet meer dan dat). Mocht je nog een UTP kabel nodig hebben laat het dan zeker weten, dan stuur ik deze graag (uiteraard kosteloos) naar je op!

Reageer