Beantwoord

Glasvezel abonnement aanvragen in Alkmaar


Op 14 Mei 2020 is de glasvezel aansluiting (FTU) opgeleverd door KPN Netwerk, dit was ook direct zichtbaar op de verschillende Four Stack’s. Een week daarna zijn ze zelf nog langs geweest om een extra check te doen of alles goed was opgeleverd door de onderaannemer.

Niet geheel vreemd kan ik bij KPN en haar dochters gewoon een glasvezel abonnement aanvragen. Alleen als ik bij T-Mobile kijk kom ik helaas niet verder dan een xDSL abonnement. Aangezien dit een vast een WBA aansluiting is kan het zijn dat T-Mobile hier geen plannen voor heeft, maar ik krijg helaas via de telefonische helpdesk niet echt informatie waar ik wat mee kan.

Zou een moderator van T-Mobile kunnen kijken of op mijn adres een 1Gbps aansluiting mogelijk is?

Gegevens stuur ik graag via een PB.

icon

Beste antwoord door Waqqas 5 June 2020, 14:31

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mariopiep 

Met de nieuwe (G)PON technologie komt er geen glasvezel van T-mobile inderdaad, kan zijn dat dat ook bij jou het geval is.

T-Mobile kan hier volgens mij ook geen eigen apparatuur op aansluiten waardoor 1000 Mbit niet mogelijk lijkt te zijn.

@Waqqas dank je voor je duidelijke antwoord. Vorig jaar toen ik in gesprek ging met het team van KPNNetwerk gaven ze al aan dat het (G)PON zou worden.

Erg jammer dat ik geen gebruik kan maken van het glas om een T-Mobile aansluiting te nemen. Blijft op deze manier nog steeds een monopolie van KPN waardoor ze de consument kwa prijs kunnen uitknijpen. Maar daar kan T-Mobile weinig aan doen.

Reputatie 7
Badge +15

@mariopiep 

Het is wachten op T-mobile of zij hier nog iets aan gaan doen..

Misschien dat iemand van T-Mobile ( @Jason ) voor de zekerheid een systeem check kan doen voordat ik naar de dark-side moet?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @mariopiep, goed dat je ernaar vraagt! Die systeemcheck voer ik met alle liefde voor je uit. Stuur me alsjeblieft jouw postcode + huisnummer toe in een privéberichtje, dan ga ik meteen aan de slag voor je! 

Reputatie 3

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik woon ook in alkmaar en bij mij wordt het binnenkort aangesloten. Ik heb ook al eerder contact gehad met de klantenservice van t-mobile en zij gaven aan dat het wél ODF betreft. Geen idee of deze informatie klopt maar ik heb er goede hoop bij. 

@Niels de Jong Jason heeft het voor me uitgezocht en ja op dit moment is het een WBA/GPON aansluiting, iets wat ze op dit moment overal in Alkmaar uitrollen. Zolang T-Mobile niet aansluit op GPON hebben we in Alkmaar alleen de keuze voor KPN en dochters vrees ik.

Voor nu sluit ik glas af bij KPN voor 1 jaar en zie ik vanzelf wel als ODF aansluiting er komt, kan ik altijd nog overstappen.

Reputatie 3

@mariopiep zou jammer zijn. Heb sinds 1 maand een waardeloos dsl abonnement wat ik over zou kunnen zetten zodra glas beschikbaar is. Maar als tmobile dat niet aan gaat bieden zit ik dus een jaar aan dat abonnement vast. Zou ook jammer zijn als ik bij een andere provider glas zou moeten afnemen omdat ik dan de klantvoordeel mis. 

Reputatie 6

@Niels de Jong ik heb het voor je uitgezocht en wat er hierboven al wordt besproken klopt inderdaad: wij kunnen geen Glasvezel leveren op jouw adres. Het is niet dat we dat niet willen, integendeel! De verbinding wordt alleen niet vrijgegeven door KPN, waardoor het voor ons onmogelijk is om op jouw adres te leveren.

Reputatie 3

@Ginny_TM het 100mbit abonnement toch wel? Ik heb het nagevraagd bij KPN NetwerkNL en zij zeggen dat de lijn open is voor alle providers.

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Reputatie 7

Hey @Niels de Jong,

Als er inderdaad glasvezel bij jou beschikbaar is en we kunnen daarover leveren dan is dat zeker een optie. :relaxed: Let wel op dat als dit een GPoN aansluiting betreft, we jammer genoeg (nog) niet kunnen leveren. Onze bestelpagina proberen we zo up to date mogelijk te houden. Daar zie je gelijk welke mogelijkheden er zijn en of er glasvezel mogelijk is op jouw adres. 

Reputatie 3

@Piotr 

Bedankt voor je reactie. Toch vind ik het gek. Nu er steeds meer steden worden aangesloten op Glasvezel dmv GPON zou dat dus betekenen dat jullie straks bijna nergens glasvezel kunnen leveren omdat jullie alleen over glasvezel zonder GPON leveren. ik zit hier in alle spanning op mijn glasvezel lijn te wachten in de hoop dat ik straks bij jullie glasvezel kan afnemen maar zo te horen gaat dat feest (voorlopig) niet door. Ik zou het begrijpen als jullie daadwerkelijk niet kunnen leveren over GPON maar volgens KPN NetwerkNL zou dit gewoon moeten kunnen zoals ik begrepen heb. Of de info van hun kant klopt niet.

Reputatie 7

Hey @Niels de Jong,

Ik ben verder voor je op onderzoek gegaan voor een zo helder mogelijk antwoord. De informatie die ik voor je heb is dat we vooralsnog niet leveren via GPon aansluitingen omdat dit een relatief nieuwe techniek is die we op dit moment niet ondersteunen. Zodra dit wel het geval is, updaten we onze bestelpagina automatisch en ben je van harte welkom om je DSL pakket om te zetten naar glasvezel abonnement. 

Daarnaast blijven we in sommige regio's glasvezel aanbieden via het WBA netwerk of via ons eigen aangelegde ODF netwerk. Dit is allemaal afhankelijk per gemeente en regio. Op sommige adressen bieden we ons eigen ODF glasvezel pakket aan en in andere regio's glasvezel via het WBA netwerk. Wellicht dat hier de miscommunicatie over is ontstaan met KPN NetwerkNL?
 

Reputatie 3

@Piotr Duidelijk, dan is het afwachten. De klantenservice van KPN NetwerkNL zegt dat ze niks weten over een ‘nieuwe’ techniek. typisch.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Niels de Jong, tof dat je interesse hebt in het Glasvezelnetwerk! Jammer genoeg kunnen we je (nog) niet blij maken. Kan ik iets anders voor je doen? Zo nee: een prachtig weekend toegewenst! 🌞😁

Ik hoop oprecht dat we je ondanks eerder genoemd feit toch relatief snel kunnen aansluiten op ons ODF netwerk.

Reputatie 7
Badge +15

Elke provider heeft hiermee te maken zo te zien. Enkel KPN of KPN/XS4ALL is voor nu een optie..

Wat een domper zeg! Bij mij is glasvezel in Alkmaar net aangesloten en zo te zien was T-Mobile Thuis 1Gb + Unlimited mobiel voor € 50,- een geweldige deal om mijn Ziggo + Vodafone te vervangen… (en daarmee €30 per maand te besparen door TV en vast bellen er uit te gooien)

Maar nu stuit ik op dit (en andere) topic(s) en blijkt dat het helemaal niet gaat werken :rage:

Of zijn er ontwikkelingen @Jason ?

Bah, wat is KPN toch een nare monopolist, technisch dusdanig inrichten dat het voor derden niet rendabel is. Net als Ziggo met z’n prijsverhogingen elk jaar.

Reputatie 3

@UniMatrix 

Bij mij wordt het volgende maand als het goed is ook aangesloten in Alkmaar. Ik heb intussen meerdere geluiden gehoord dat er (hopelijk) wel ODF aangesloten gaat worden. Dus wie weet. Misschien dat @Jason hier nog wat meer over kan vertellen.

@UniMatrix

Bij mij wordt het volgende maand als het goed is ook aangesloten in Alkmaar. Ik heb intussen meerdere geluiden gehoord dat er (hopelijk) wel ODF aangesloten gaat worden. Dus wie weet. Misschien dat @Jason hier nog wat meer over kan vertellen.

Ik begrijp net dat het weeeer iets anders is dan WBA of ODF: GPON en dat dat helemaal niet geleverd wordt door T-Mobile vooralsnog...

Reputatie 7
Badge +6

Het lijkt erop dat T-Mobile vorderingen maakt wat betreft GPON. Sinds kort staat in deze post onder de bekende media converter ook een instructie hoe je de Optical Network Terminal (ONT) kunt resetten. Volgens mij wordt deze gebruikt op GPON. Ik weet natuurlijk niet wanneer ze het gaan uitrollen en welke plaatsen het eerst aan de beurt zijn (dat zal waarschijnlijk gefaseerd gebeuren), maar het lijkt er dus aan te komen.

Inmiddels ook glasvezel aansluiting in Alkmaar, zie dat T-moblie nog geen aanbieding kan doen. Weet iemand de laatste status hiervan?

Ik heb het gevoel door Tmobile van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Inmiddels begrepen dat Tmobile gewoon geen glasvezel kan leveren op de nieuwe aansluitingen in Alkmaar.

Hierover ook gesproken met klantenservice, die zegt het over een paar weken maar weer te proberen. Een privébericht met een medewerker van Tmobile via dit kanaal kan alleen op verzoek van de medewerker. @Jason zou ik een privébericht aan je mogen versturen?

Het lijkt erop dat de communicatie bij Tmobile erop gericht is dit niet wereldkundig te maken, klanten te laten bungelen.

We gaan maar naar KPN, helaas. Tot op heden was ik erg in mijn nopjes met Tmobile, de prijsstelling voor glasvezel (zeker in combinatie met mobiel abonnement) is zeer concurrerend.

Reputatie 7

Hoi @Bob68 ,

Je kan bij mij ook terecht! Als je mij een privébericht wilt sturen met je postcode en huisnummer, ga ik uitzoeken wat er mogelijk is op jouw adres. Dit doe ik via deze weg, om jouw privégegevens onder ons te houden. Ik weet niet direct welk netwerk er bij jou in de buurt is aangelegd, maar dat ga ik op deze manier na. Mocht ik dit voor je kunnen doen, hoor ik het graag!  

Reputatie 3

Ik heb het gevoel door Tmobile van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Inmiddels begrepen dat Tmobile gewoon geen glasvezel kan leveren op de nieuwe aansluitingen in Alkmaar.

 

Ik hoop niet dat dit inderdaad het geval is. Dan zit ik nu namelijk al een half jaar met een dubbel abonnement voor niks omdat T-Mobile uiteindelijk toch niet kan leveren. 

Het zou toch vreemd zijn als T-Mobile niet kan leveren over glas (ongeacht de techniek erachter). Leven met een dsl lijntje van amper 20mbit kan echt niet meer in deze tijd.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Niels de Jong, is er nog nieuws aan de kant van Van Gelder Telecom? Ze zouden medio december starten met de huisaansluiting, toch?

Reageer