Beantwoord

Glasvezel: hoeveel netwerkkabels nodig van meterkast naar woonkamer?

  • 31 May 2018
  • 6 reacties
  • 11796 Bekeken

Ik overweeg serieus om een glasvezelabonnement bij T-Mobile te gaan afsluiten en denk daarbij aan internet + tv. Het door T-Mobile geleverde modem lijkt er eentje te zijn die rechtstreeks met fiber aangesloten zal worden. Dat impliceert meteen dat dit modem in de meterkast naast de glasvezelaansluiting geplaatst *moet* worden. Ik heb in mijn woonkamer een goede wifi-router staan waar zo'n beetje alle devices thuis op aangesloten zijn, zowel draadloos als bedraad. Deze wifi-router wil ik graag blijven gebruiken.
Mijn vragen zijn als volgt:
- klopt het dat de T-Mobile wifi-router / modem perse in de meterkast geplaatst moet worden? Of is er een mogelijkheid door een fiber --> koper converter te gebruiken, de T-Mobile router toch in je woonkamer aan te sluiten d.m.v. een enkele UTP kabel van meterkast naar woonkamer?
- moet de TV-decoder op een aparte poort aangesloten worden van de T-Mobile wifi-router (i.v.m. eigen VLAN)?
- als ik dan mijn bestaande netwerk wil aansluiten, moet ik dan inderdaad twee netwerkkabels trekken van meterkast naar het centrale punt in mijn woonkamer? (Tenzij het modem wel in de woonkamer geplaatst zou kunnen worden...)

Ik ben benieuwd!

Groeten, Eric
icon

Beste antwoord door Brian 4 June 2018, 18:28

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Hi Eric, top dat je je aangemeld hebt, alvast van harte welkom! En dat klinkt als een prima oplossing, dat gaat helemaal goed komen! 🙂
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het abonnement inmiddels aangevraagd (750 Mbit). Ik heb besloten alleen internet af te nemen (we kijken enorm weinig tv) en heb nu een enkele UTP kabel getrokken van meterkast naar woonkamer via de leiding van de oude telefoonlijn. In eerste instantie laat ik het Draytek modem netjes installeren en iets later ga ik via een mediaconverter in de meterkast weer mijn Fritz!Box router rechtstreeks aansluiten (deze ondersteunt VLANs op het WAN interface) en dan kan de Draytek weer in de doos. Gr. Eric
Reputatie 7
Hallo egerards,

Via een mediaconverter en eigen modem kan dit idd.
Je zou ook zelf een OS2 simplex glasvezel kabel SC-SC kabel kunnen kopen en de glasvezel hier mee verlengen. het nadeel is dat je deze niet door een buis kan trekken en niet teveel mag buigen en nogal fragiel is. vandaar dat we deze zo kort mogelijk houden. zolang je hem niet langer maakt als 10km is er niets aan de hand :P
(ps. de monteur gaat deze kabel niet voor je plaatsen maar wil hem best aansluiten)
Reputatie 7
Hi egerards, goed om te horen dat je overweegt om klant te worden! De modem moet inderdaad rechtstreeks aangesloten worden op de FTU, het liefst met een zo kort mogelijk kabel. Als de FTU in de meterkast zit dan plaatsen we de modem daarom inderdaad ook in de meterkast. Je kán de FTU laten verplaatsen maar dit wordt gedaan door de netbeheerder en zij brengen hier vaak (behoorlijke) kosten voor in rekening. Je kan hiervoor eventueel een aanvraag indienen via www.mijnaansluiting.nl.

De makkelijkste optie is om inderdaad vanaf de modem één netwerkkabel te trekken naar je router voor je internetaansluitingen en een aparte netwerkkabel voor je TV Box. Mocht je erg handig zijn dan kan je ook een eigen modem aansluiten via een media convertor en de VLAN's trunken maar dit is even wat ge'hobby. Hier biedt onze klantenservice officieel ook geen ondersteuning op dus dit zijn handelingen voor 'gevorderden' maar klanten op onze Community hebben hier goede resultaten mee gehaald!
Ik heb ook geen kabels, maar gebruik Powerline adapters van TP-Link, eentje voor het netwerk en eentje voor de TV.


Voor TV zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar ik overweeg het 750Mb glasvezel abonnement en dan zou een powerline adapter helaas niet snel genoeg zijn.

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd of het mogelijk zou zijn het (Draytek) modem / router op een andere plaats dan de meterkast te plaatsen of dat er per service een kabel moet lopen...
Reputatie 5
Badge
Ik heb ook geen kabels, maar gebruik Powerline adapters van TP-Link, eentje voor het netwerk en eentje voor de TV.


Reageer