Beantwoord

Glasvezel punt woonkamer.


Reputatie 1
Hallo allemaal. Voor het eerst kom ik in aanraking met glasvezel. Ik heb nog 2 weken bedenktijd en hebben brief thuis gekregen. Hier word gezegd dat de monteur de modem ophangt “meestal” in de meterkast. Nu zit in mijn situatie het aansluitpunt in de woonkamer. Ik kan er zo een verlengkabel naar toe leggen voor stroom. Is dit voldoende voor de monteur? Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

mvg Peter

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 14 May 2019, 21:52

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Een monteur is wel voorbereidt op allerhande zaken die die e.v.t. kan aantreffen en heeft voldoende materialen, kastjes en routers enz bij zich.
Reputatie 7
@Peetster

Hoera! je heb de glasvezel aansluiting gevonden. Ik snap dat het soms onduidelijk is, wellicht moeten we hier eens wat aan gaan doen met een leuk topic ofzo :)
Naast dit kastje word een media convertor geplaatst door de monteur, Zorg jij er voor dat hij deze kan aansluiten aan de stroom ? zo voorkom je extra kosten.
Heb je ook TV van T-Mobile ? dan moet er een netwerk kabel tussen dit punt en de TV. als je er voor zorgt dat de monteur overal bij kan dan zal hij deze ook even voor je vast zetten op de plint. (dus niet hak breek en boor werk). Je mag natuurlijk ook zelf het TV kastje alvast plaatsen en het UTP kabeltje naar de glasvezel aansluiting leggen. Heb je al internet bij een andere provider ? laat dit dan gewoon aangesloten zitten totdat T-Mobile thuis werkt. zo voorkom je dat je alles toch weer moet aansluiten mocht het onverhoopt toch niet lukken bij het eerste bezoek.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Peetster,

Bij de meeste mensen komt inderdaad alle bedrading binnen in de meterkast.
Maar begrijp ik uit jouw verhaal, dat de glasvezel binnenkomt in je huiskamer?

Het modem komt meestal binnen 1,5 meter van het aansluitpunt te staan/hangen.
Het is dus voor jou niet noodzakelijk om eerst alles naar de meterkast te brengen en dan weer terug naar je woonkamer.

De foto is helaas niet te openen op dit moment, maar als ik het zo een beetje kan ontcijferen lijkt het een kastje van de KPN voor glasvezel .. de Genexis?

Dit kastje zal worden vervangen door de monteur door een nieuw type FTU (zie foto), waarvanuit de mediaconverter zijn glasvezelconnectie krijgt.

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Peetster,

Er moet inderdaad een stroomaansluiting in de directe nabijheid van de glasvezel-aansluiting aanwezig zijn. (Dubbel stopcontact of stekkerdoos naar stopcontact in de buurt)

De mediaconverter wordt bij de FTU opgehangen. Het modem kan desgewenst op een andere plek geplaatst worden dmv een langere utp-kabel naar de converter.

Het FTU wordt niet vervangen door de monteur, alleen iets aangepast zodat de glasvezel kabel aangesloten kan worden.

Mvg. Marcel
Reputatie 6
@Peetster Die Genexis bestaat uit 2 delen, het bovenste donkergrijze gedeelte doet bij een werkende aansluiting doorgaans dienst als mediaconvertor (omzetting van glasvezel naar ethernet). Nu is het misschien een dummy plastic kap.
Als er binnenin in het lichtgrijze gedeelte geen standaard glasvezelconnector zit, moet het geheel vervangen worden, maar dat denk ik niet.

Hoe je de stroomvoorzienig van de T-Mobile mediaconvertor doet is aan jouw. Een verlengsnoer kan wel, maar als je daar bij wijze van spreken elke dag (bijna) over struikelt met risico op stroomuitval van de mediaconvertor, zou ik zorgen dat je het meer gedegen en permanent maakt of laat maken.
Een extra stopcontact monteren behoort niet bij de gratis monteursservice in ieder geval, tegen betaling kan dat wel.

Zie ook https://community.t-mobile.nl/search?q=genexis
Reputatie 6
Het komt zeker wel goed, maar het kan altijd handig zijn om alvast wat meer ins- en outs te weten, mocht je om wat voor reden dan ook zaken radiacaal aangepast willen hebben, nu of later. Soms zit b.v. na herbouw werkzaamheden de glasvezel op een ongewone plek in de woning, dan kun je b.v. voor verlenging door het huis voor een lange glasvezel patchkabel kiezen of toch gewoon de verlenging via ethernetkabel doen.

Wat je nu hebt is een Genexis FXP-100, zie o.a.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiber_termination_unit

Als dat wordt vervangen door wat Pieter_B aangeeft, zal er een monteur met 2 petten moeten komen, of 2 monteurs. Die rode glasdraad uit de grond + FXP-100 zijn van Reggefiber (= KPNnetwerkNL), vandaar dat zegel.
Reputatie 7
Hi @Peetster, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat onze monteur onvoorziene omstandigheden tegen komt maar even er van uit gaand dat er een signaal binnen komt op jouw adres (wat normaal gesproken het geval is) dan gaat dat helemaal lukken met de monteur! 😉
Reputatie 1
Hallo allemaal en bedankt voor jullie reacties en tijd! Ja mijn glasvezel aansluiting zit in de woonkamer. De kabel komt hier binnen. Dankzij jullie info heb ik gegoogeld en heb ik denk ik een KPN Genexis. Dit zijn huurhuizen van de woningcorporatie in de Achterhoek. Het gaat mij er gewoon om of de monteur hier gewoon zijn gang kan gaan. Deze plek van glasvezel is door mijn vorige huurder bepaalt. In mijn vorige huis zat hij ook in de woonkamer. Ik heb alleen nooit gebruik gemaakt van glasvezel, maar omdat ziggo met zijn prijzen de pan uit rijst heb ik de overstap

gemaakt na 10 jaar trouwe klant. Dus resumé de monteur kan zo gewoon zijn ding doen zonder Extra kosten?

mvg Peter
Reputatie 1
Er is naar mijn weten nog nooit op dit adres glasvezel internet geweest sinds dat het gelegd is. Het zegel zit nog onderop. Ik weet niet hoe dit van binnen er uit ziet. Ik beem aan dat het goed komt met de monteur met dit genexis kastje? Bedankt alvast @tmoesel mvg Peter
Reputatie 1
@tmoesel moet ik dit nog aangeven bij guidion? Dat ik dit kastje heb?
Reputatie 1
Bedankt voor je hulp. Mvg peter
Reputatie 1
@Hidden.nld klopt ik vond het nogal onduidelijk ja. De filmpjes van tmobile zeggen niets over wat voor aansluiting je tegen kan komen. Dat vast spijkeren hoeft voor mij niet dus dat scheelt weer voor de monteur. Ik hoop alleen dat er niet 2 monteurs hoeven te komen voor mijn glasvezel aansluiting. Aangezien er nog nooit iets aangesloten op dit adres. Kost weer extra tijd. Voor mij en voor de monteurs.

Mvg peter

Reageer