Beantwoord

Glasvezel (te vroeg) aangelegd en hoe nu verder?

  • 26 December 2020
  • 21 reacties
  • 615 Bekeken

Reputatie 2

Hallo,

Hier zijn pas kabels aangelegd en hebben daarna glasvezel aangevraagd. Inmiddels hebben ze de kabel naar binnen gebracht en hebben ze deze afgemonteerd. Ook zou het modem eerdaags binnenkomen en de afspraak met Guidion was al gemaakt. Het modem is reeds binnen en de afspraak met Guidion hebben we verzet.

Toen men klaar was met het afmonteren van de kabel zei de monteur dat ze veels te vroeg hier waren en dat de kabel aan de andere zijde nog niet klaar was en dus ook niet doorgemeten kon worden. Het installeren van het modem een week later had daardoor totaal geen zin volgens de monteur. Wij weten niet wanneer de lijn nu wel gereed is en dus ook niet wanneer we een definitieve afspraak kunnen maken voor het installeren van het modem, zodat deze op het moment van plaatsen ook de lijn door kan meten. Kunnen jullie (T-Mobile Moderator) ons vertellen hoe het nu verder gaat? Wanneer? Niet geheel onbelangrijk …. ons huidige provider is al opgezegd aangezien we een datum van installeren konden kiezen, dan zou je zeggen dat het ook daadwerkelijk afgerond word …. dus  niet.

icon

Beste antwoord door Boris 30 December 2020, 10:32

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Als het glasvezelnetwerk nog niet gereed dan kan je er nog geen gebruik van maken en bestellen zou dan ook nog niet lukken.

Is er toevallig een ander actief glasvezelnetwerk in jouw woonplaats? Het kan zijn dat je daar nog geen aansluitpunt van hebt.

Reputatie 2

Precies, dat dachten we ook, we kunnen alles bestellen en inplannen, dan zou je ook verwachten dat het allemaal klaar is. Een week eerder konden we nog niets bestellen omdat het volgens de site nog niet beschikbaar is.

Er is hier geen ander glasvezelnetwerk beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +1

@deesvlees Ik weet niet exact hoe het in jouw woonplaats werkt, maar hier in de Achterhoek zijn in de periode ± 2002 - 2010? de meeste wat grotere dorpen door Regggefiber (KPN netwerk) aangesloten op glasvezel, het werkte toen als volgt;

1 Er startte een vraag bundeling minimaal 40% moest een daadwerkelijk abonnement afnemen bij een van de providers, voor de grotere plaatsen was dit 30%, dit duurde een aantal maanden.​​​​​​

  1. Was alles bereikt dan werd er een planning gemaakt en kon men beginnen met graven en werd er een aansluiting gemaakt in elke woning ongeacht of men een abonnement had afgenomen of niet, daarna werd alles afgerond en werd je abonnement bij je kabel of DSL opgezegd door je glasvezelprovider, feitelijk hoefde men zelf niks te doen.
  2. De gehele procedure van vraagbundeling tot daadwerkelijk gebruikmaken van je glasvezel duurde afhankelijk van de grote van de plaats 0,75 tot ruim 1,5 jaar of meer.

 

@BeMu , dat is hier allemaal niet meer aan de orde, er is een aansluiting in huis gemaakt, dus al gegraven en een planning gemaakt en het benodigde aantal aansluitingen gerealiseerd, maar de andere kant, de PoP, is als ik dit zo lees nog niet gereed, en hier gaat dus ergens iets mis.

@deesvlees Had pas een pakket op glasvezel moeten kunnen afsluiten als alles in gereedheid is om de verbinding op te leveren, iemand heeft dus te snel op de knop,"Hier is het netwerk klaar voor gebruik” aangeklikt.

 

Maar je modem en MC is nog niet binnen, kan ook zomaar zijn dat we hetzelfde meemaken als in Den Haag, maanden van tevoren al kunnen aanvragen en maar niet geleverd krijgen.

Reputatie 2

@BeMu Hier in Den Haag wordt overal glasvezel aangelegd, stap 1 is hier niet van toepassing. Stap 2 gaat hier iets anders … elke woning wordt een glasvezelkabel voor aangelegd en vervolgens kun je zelf bepalen of je de kabel binnen afgemonteerd wilt hebben of niet, nu is dat gratis.

Vermoedelijk is er ergens iets fout gegaan waardoor we het al aan konden vragen (te vroeg) aangezien ze met het afmonteren vertelden dat ze te vroeg waren omdat de lijn nog niet gereed is. We vallen dus tussen wal en schip en weten nu niet wanneer we het modem kunnen laten installeren. Op zich kunnen ze het modem wel installeren maar het doormeten van de lijn en het testen van het modem zal dan niet lukken. Normaal zal alles wel op rolletjes lopen als je het pas kan aanvragen als alles gereed is, nu moeten wij zelf een datum plannen voor het modem maar wij weten niet wanneer alles gereed is voor installatie. :disappointed:

Reputatie 2

@BeMu, dat is hier allemaal niet meer aan de orde, er is een aansluiting in huis gemaakt, dus al gegraven en een planning gemaakt en het benodigde aantal aansluitingen gerealiseerd, maar de andere kant, de PoP, is als ik dit zo lees nog niet gereed, en hier gaat dus ergens iets mis.

@deesvleesHad pas een pakket op glasvezel moeten kunnen afsluiten als alles in gereedheid is om de verbinding op te leveren, iemand heeft dus te snel op de knop,"Hier is het netwerk klaar voor gebruik” aangeklikt.

 

Maar je modem en MC is nog niet binnen, kan ook zomaar zijn dat we hetzelfde meemaken als in Den Haag, maanden van tevoren al kunnen aanvragen en maar niet geleverd krijgen.

Precies, dit verhaal :thumbsup: Wij hebben ons modem en media converter deze week zelfs al binnen gekregen.

Dan gewoon de monteur laten komen voor het aansluiten, niks afwachten omdat het dan nog langer kan gaan duren voordat er wat gebeurd.

En je huidige provider zou ik even proberen te verlengen, zelf opzeggen is wat voorbarig en eigenlijk altijd gevaarlijk in dit soort situaties met nieuwe aanleg, er gaat altijd wel iets mis, kun je beter een maandje dubbel betalen of het niet nodig achten en het risico nemen dat je een tijdje zonder zit.

Reputatie 2

Dan gewoon de monteur laten komen voor het aansluiten, niks afwachten omdat het dan nog langer kan gaan duren voordat er wat gebeurd.

En je huidige provider zou ik even proberen te verlengen, zelf opzeggen is wat voorbarig en eigenlijk altijd gevaarlijk in dit soort situaties met nieuwe aanleg, er gaat altijd wel iets mis, kun je beter een maandje dubbel betalen of het niet nodig achten en het risico nemen dat je een tijdje zonder zit.

We wachten nog even op een berichtje van een T-Mobile Moderator, in de hoop dat die iets meer weet over de opleverdatum van de lijn en anders gaan we inderdaad kijken of we ons huidig internet kunnen verlengen. Ik had ergens begrepen (misschien heb ik het mis) dat de monteur voor het modem 1 maal gratis langs komt, mocht later blijken dat de lijn niet goed is dan zijn de kosten voor ons. Vind ik persoonlijk wel raar want het is niet onze fout als er iets mis is met de lijn en dat terwijl wij gewoon alles in kunnen plannen via de site.

Reputatie 7
Badge +15

@deesvlees 

De eenmalige kosten die je betaald bij het bestellen bevatten ook de installatiekosten voor het bezoek van de monteur (€37,50).

Problemen met de lijn zijn niet voor jouw rekening.

Reputatie 2

@deesvlees

De eenmalige kosten die je betaald bij het bestellen bevatten ook de installatiekosten voor het bezoek van de monteur (€37,50).

Problemen met de lijn zijn niet voor jouw rekening.

In dit geval zijn de installatiekosten zelfs gratis (actie) :relaxed:

Dat dacht ik inderdaad ook dat van de eventuele problemen met de lijn qua kosten.

Naar het zoeken of we zelf het modem aan konden  / mochten sluiten was het antwoord dat je dat niet zelf mag doen, dat had ook te maken met dat de monteur de lijn tijdens de installatie zal gaan activeren, de laatste koppeling in de centrale. Daardoor zal het wel eens zo kunnen zijn dat die stap overgeslagen / vergeten gaat worden en we niet weten wanneer de opleverdatum zal zijn kan ik ook niet aan de bel trekken. :frowning2:

Reputatie 7

Hoi @deesvlees ,

Dank je wel voor je bericht en welkom bij de Community! Ik heb met schrik je berichtje gelezen, want ook ik had gehoopt dat de situatie sneller zou zijn verholpen en jij inmiddels kon genieten van je Glasvezelverbinding. Ik kan uit de situatie en vanaf de achterkant lezen dat dat nog niet zo is, omdat de PoP nog niet gereed is. Ik heb om die reden direct gebeld met de aannemer VolkerWesselsTelecom om meer informatie in te winnen en de situatie inzichtelijk te krijgen.

Ik begrijp van onze aannemer dat de installatie op dit moment staat gepland voor 21 januari, op het moment dat de PoP is geïnstalleerd. Ik heb gevraagd hier extra druk achter te zetten, zodat dit wellicht eerder het geval kan zijn. Weet dat wij je ook het liefst zo snel mogelijk online zien, maar hiervan afhankelijk zijn van VWT. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak.

Ben je in het bezit van T-Mobile SIM kaart? Dan wil ik graag ervoor zorgen dat er tijdelijke bron van internet is. Ik kan met vouchers ervoor zorgen dat er dan Unlimited data is voor de periode dat er nog geen verbinding is. Op die manier kan je de telefoon omtoveren in een hotspot, zodat er bijvoorbeeld wel vanuit huis kan worden gewerkt. Wil je mij een privébericht sturen wanneer ik dit voor je in orde kan maken? Wij gaan hard aan de slag! 

 

Reputatie 2

@Boris De datum van 21 januari hebben we zelf ingepland, toen bleek dat een eerder gemaakte datum in december niet haalbaar was. We vragen ons af of deze datum wel haalbaar is of dat we hem toch ook weer moeten verzetten. Want wanneer is de PoP gereed zodat er doorgemeten kan worden? Zou je ook voor een T-Mobile SIM kaart kunnen zorgen? Zie ook je privébericht.

Reputatie 7

Hoi @deesvlees ,

Dank je wel voor je bericht! Ik baal enorm van de situatie, dat meen ik oprecht. Ik heb zojuist opnieuw contact gezocht met VolkerWesselsTelecom om meer duidelijkheid te krijgen, maar op dit moment is vrij weinig duidelijkheid vanuit de onderaannemer die de installatie op zich heeft genomen. Ik verwacht dat de PoP gereed zal zijn in februari. Mijn oprechte excuses. 

Om je tijdelijk te kunnen voorzien van een internetbron, heb ik meteen een T-Mobile SIM kaart naar je gestuurd. Ik zal een code sturen via een privébericht, zodat je Unlimited data kan ontvangen. Ook heb ik nogmaals een dringend en duidelijk verzoek bij VWT ingediend om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Ik heb goede hoop dat daarmee de situatie ook bij de aannemer duidelijk wordt

Wij willen er alles aan doen om je zo snel mogelijk online te krijgen en zijn hard voor je bezig. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, ben ik er voor je. 

Reputatie 2

Hoi @Boris ,

Jammer dat er nog geen duidelijkheid is, ondertussen hebben we de afspraak voor het installeren van het modem van 21 januari gecanceld. Ik hoop dat we bv van jou te horen krijgen wanneer de PoP gereed is zodat we een nieuwe afspraak in kunnen plannen. Fijn dat we in ieder geval niet zonder internet komen te zitten :)

We hopen snel iets van je te horen en dan met goed nieuws!

Reputatie 2

Het is eindelijk zover, wij hebben nu ook internet van T-mobile en het werkt goed!

De weg hier naartoe was een drama zoals hierboven beschreven. Als je zoals wij eigenlijk tussen wal en schip terecht komt en het niet gaat zoals het zou moeten gaan dan je wilt weten hoe het nu verder moet gaan dan neem je contact op met T-mobile. Ik moet zeggen dat je via dit forum en in dit geval door @Boris het beste word geholpen. Via de telefonische helpdesk weten ze geen raad met dit probleem, sterket nog, ze hebben echt geen idee wat er nu precies loos is en kunnen je dus ook niet helpen. Omdat er geen schot in de zaak zat hebben we zo nu en dan toch naar de klantenservice gebeld en een aardige dame gesproken, ze keek nog eens wat verder in het systeem en zag een storingscode staan, helaas kon ze daar niets mee. Wij moesten met die bewuste code KPN bellen om te vragen of ze ons verder konden helpen, ik vond het vreemd om KPN hierover te bellen omdat we bij T-mobile zitten maar hoe vreemd het ook klonk, toch moesten we daar zijn. KPN gebeld en na het doorgeven van ons adres kregen we al te horen dat zij hier geen glasvezel hadden liggen en dus niet bij hun moesten zijn … tsja :) 

Het installeren van het modem stond ook al lang gepland maar omdat de lijn nog niet was doorgemeten / opgeleverd ook dat bedrijf maar gebeld dat het installeren voorlopig niet door kon gaan, toen kwam de vraag wanneer ze dan het modem konden installeren heb ik de situatie ook maar weer eens uitgelegd …. je raadt het al, ook zij snapten er helemaal niets van, het was ook aan hun niet uit te leggen dat de glasvezel aan de andere kant van de lijn nog niet gereed was (aan de zijde van de wijkcentrale, zo noemde ik het maar want van een PoP zoals hierboven is besproken had ook nog niemand ooit van gehoord), en dat men aan die kant nog aan het graven was, dus de afspraak gecanceld totdat we meer wisten. Daarop werden we door T-mobile gebeld wanneer we nou eens het modem lieten installeren, toen maar weer een poging gedaan om het uit te leggen ….. dat had dus ook geen zin :grinning: . Wij lieten het gewoon op ons af komen en we zagen het wel of er ooit iets zou gebeuren …. en jawel hoor, het bedrijf om het glasvezelkastje te installeren nam contact met ons op om het af te ronden, afspraak gemaakt en ….. ach wat jammer, ze hadden het te druk, geen tijd. Volgende afspraak gemaakt …… jaja …. sneeuw, heel veel sneeuw en code rood, dus men kwam niet. Toen maar weer eens gebeld want we hoorden niets meer over een volgende afspraak, tsja dat duurde nog wel even want ze mochten van de gemeente niet graven, ach ja om te meten hoef je niet te graven maar uhhhh prima hoor, toen konden we een paar weken later een afspraak maken want ze hadden het erg druk door die twee weken stilstand van de sneeuw en kou. Jawel hoor op de bewuste dag kwam er een ploeg aan om de al reeds naar binnen gebrachte afgemonteerde kabel nogmaals naar binnen te brengen hahaha dus die waren snel klaar, vervolgens kwam er iemand om de lijn eindelijk eens door te meten …. en vanaf dit moment zaten we niet meer tussen wal en schip en verliep het zoals het zou moeten ….. 

Wie weet zit er nu na al deze ellende (ruim 2 maanden wachten) nog een kleine vergoeding / korting in @Boris ?? :thumbsup:

 

Mocht iemand dus in deze situatie terecht komen, het lijkt erop dat je het beste in dit forum de situatie kan uitleggen want verder heeft het totaal geen zin en rustig, heel rustig afwachten en dan komt het toch een keertje goed!

Welkom in het land van de Telecom aanleg, het gaat bijna nooit zoals het moet gaan dus gaat moet het maar zoals het gaat.

Ik heb in mijn huidige huis omdat de bewoner bij de aanleg het kabeltje niet naar binnen heeft laten leggen maar een maandje of 3 gewacht tot het gereed was, eerste ploeg die kwam kon de rol niet vinden, kwam er weken later een nieuwe die hem heeft opgezocht, dus tweede keer straat open, graven, he daar ligt die 10 cm dieper dan de vorige was geweest, gat weer dicht kruisje op de stenen en weken later de eerste ploeg weer die hem naar binnen heeft geschoten, daarna weer een aantal weken wachten tot die werd afgemonteerd, en toen moest Guidion(toen nog wel voor Telfort) de NT nog even komen aansluiten en de lijn activeren, duurde even maar dan heb je ook wel wat.

Reputatie 2

Zo te zien kan er een heel boekwerk over de aanleg van het glasvezelnetwerk worden geschreven, het is eigenlijk een wonder dat het nu al is gelukt :smile:

Reputatie 7

Hoi @deesvlees ,

Wat fijn dat het dan eindelijk zover is! Het is een flinke omweg geweest, maar ik ben blij dat er nu genoten kan worden van het abonnement. 

Wat betreft de tegemoetkoming, ga ik kijken wat ik voor je kan doen. Houd daarbij je privéberichten in de gaten! 😉

Reputatie 2

Heel mooi, Ik hou de privéberichten in de gaten. :thumbsup:

Reputatie 2

Hallo @Boris 

We houden nu al een maand de priveberichten in de gaten maar we hebben helaas nog niks gehoord over een tegemoetkoming.

Vergeet je ons niet?

Reputatie 7

Hoi @deesvlees ,

Mijn welgemeende excuses! Ik ben jullie zeker niet vergeten, maar ik ben bang dat het met de tegemoetkoming niet helemaal goed is gegaan. Geen zorgen; ik ga daar direct mee aan de slag. Nogmaals mijn excuses, maar weet dat ik dit nu voor je in orde ga maken. We houden contact!

Reageer