Beantwoord

Glasvezel zelf installeren

  • 12 October 2018
  • 37 reacties
  • 24677 Bekeken

Reputatie 1
Is het mogelijk om zelf glasvezel te installeren? Er hangt al een Genexis in de meterkast en ik heb al een modem.

Het enige wat jullie nog hoeven doen is de lijn op afstand te activeren. Dan regel ik zelf de rest.

Ik heb liever geen vreemdelingen in huis en heb niet de beste ervaring met Guideon.
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 12 October 2018, 12:23

Bekijk origineel

37 reacties

Alle 4 de lanpoorten werken kom ik net achter heb alle poorten gecheckt met mijn i Mac daar heb ik op alle poorten internet verbinding dus automatisch ligt het ook niet aan de bekabeling,dus dan ligt het probleem in de amino 610x of t mobile heeft dus de interactieve tv nog niet open gezet 

Reputatie 7
Badge +4

@Martijn1813 Die installatie kosten moet je altijd betalen. Ook als je de afspraak heb afgezet. De poorten worden ook niet geblokkeerd sinds de Zyxel zijn alle poorten voor zowel internet als tv te gebruiken. Ben bang dat het toch een afspraak maken word.

 

Beste waqqus 

dat ik telefonisch contact had met t mobile heb ik samen met de telefoniste alle stappen doorlopen om alles te resetten, ook volgens te telefonisten/medewerker heb ik gewoon verbinding zeker tot in mijn modem dus vandaar dat ik verdenk dat de lanpoorten gesloten zijn totdat de installateur komt om zo samen met t mobile open te zetten (dat brengt namelijk weer extra geld in het laadje) poort 1 en 2 zijn voor het internet voor bijvoorbeeld computer en poort 3 en 4 voor iptv overigens de wifi doet het wel gewoon

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Martijn1813 

Poorten 1 t/m 4 kunnen gebruikt worden voor zowel internet als tv, volgens mij worden de LAN poorten niet "dichtgehouden" totdat de monteur is geweest, misschien kan het wel iets te maken hebben met de aanmelding van je verbinding.

Ik heb zelf de glasvezelconvertor geïnstalleerd omdat Guidion geen afspraken inpland na 18:00 of in het weekend, het gaat tot in mijn modem zyxel T50 goed ingaand, alle lampjes branden groen, en dan uitgaand naar mijn tv via lanpoort 3 of 4 de amino 610x in daar houd het op, nieuwe utp kabels ertusssen meerdere keren gereset maar hij blijft error connection aangeven, ik denk zelf dat T mobile de lanpoorten dicht houd totdat de installatiemonteur komt, ook met een inplanings opdracht bij T mobile voor de installateur van Guidion om een afspraak te maken valt niet mee ik heb er al twee keer over gebeld de 1 kan niet in het systeem komen en zegt dat haar collega dat zal oplossen en dat ik dan word terug gebeld dat was niet gebeurd, weer gebeld nu kon het pas na het weekend maar hopen dat ze maandag terug bellen, dus conclusie hele weekend geen tv en hoelang zal dit nog gaan duren, terwijl het heel simpel is gewoon vanuit de centrale de lanpoorten 3 en 4 open zetten van het modem

Er zijn verschillende types genexis. Unmanaged mediaconvertors en managed versies.

Ik kan geen reden bedenken waarom een unmanaged genexis het niet zou doen en een merkloze mediaconvertor geleverd door t-mobile wel. Ze doen allebei alleen conversie van glas naar ethernet.

Maar ik laad me graag verrassen met de uitleg
Reputatie 7
Badge +4
de genexis is niet compatible met T Mobile.
Dit heeft niets met de glasvezel module te maken,de verbinding komt gewoon niet tot stand.
Hallo,

Wat ik raar vind dat de genexis mediaconvertor (mooi model past op de FTU) niet ondersteunt wordt en een merkloze mediaconvertor wel.

Met alle respect maar een mediaconvertor met een bidi optic (1310/1550) is gelijk aan een mediaconvertor met een bidi optic (1310/1550).

Wie kan mij uitleggen waarom er speciaal de mediaconvertor van T-Mobile aangesloten moet worden. Deze zit namelijk met een losse fiberkabel aangesloten. De huidige genexis zit mooi veilig op de FTU. Hierdoor zijn er ook geen werkzaamheden aan de glasvezelaansluiting nodig door de monteur van Guidion.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, het is verplicht omdat je zelf niet aan de glasvezel aansluiting mag komen van de netbeheerder. de mediaconvertor zit gewoon in de doos. schade toegebracht door het zelf te proberen is minimaal 300 euro. zie documentatie van KPN/Reggefiber.
Dus even voor de mooie duidelijkheid de "mediaconvertor" oftewel het kapje waar een glasvezel koppelstuk in zit. wordt niet bij installatie pakket geleverd zodat je verplicht ben guidion in je huis te laten?
Reputatie 7
Hoi @carefree,

Een simpele, maar doeltreffende oplossing! Ik ben blij dat je dit aangepast hebt, want veiligheid staat voorop. Ik snap dat de monteur dit wcd gebruikt heeft - een nieuwe electriciteitspunt maken kost de klant weer extra geld. Maar in dit geval is het niet zo handig. Chapeau voor deze slimme oplossing dus!
Reputatie 1
Het stopcontact zat er al in. De Genexis die ik hiervoor had stak recht naar voren en gaf geen problemen.

Het probleem is opgelost met een doorvoerstekker. Dit geeft genoeg ruimte zodat de schakelaar vrij om kan springen.

Reputatie 7
Badge +3
@carefree

Zag alleen al de foto en dacht gelijk ... dat kan toch nooit goed gaan met die automaat die geblokt is door die voedingskabel van die adapter?
Toen las ik je verhaal en je was al tegen dit ernstige probleem aangelopen.

Zat dat stopcontact al in die verdeler, of heeft de monteur deze voor je aangelegd?

Het is natuurlijk bijzonder slordig als je iets zo op durft te leveren, zou zeker als ik jou was dit z.s.m. aanpassen.
Reputatie 1
Nog even een kleine terugkoppeling. De monteur heeft het modem op een zeer gevaarlijke manier gemonteerd en ik wilde dat graag melden zodat dit niet bij andere klanten gebeurd.

Vandaag vloog er door werkzaamheden een stop eruit. Door de wijze waarop de monteur de adapter van de media converter heeft geplaatst bleef deze stop halverwege hangen. De aardlekschakelaar heeft het gelukkig opgevangen.

Ik ga dit oplossen door de WCD te verleggen.

Te zien op de foto, de schakelaar van groep twee is zo nutteloos geworden:

Reputatie 1
En werkt! Zelfs nog wat gratis megabitjes gekregen:

Reputatie 7
Hi carefree, de monteur van Guidion staat inderdaad gepland voor de 11de! 🙂 Ik hoop dat het goed gaat met het overstappen en tot snel!
Reputatie 1
We zijn er bijna! 11 december wordt de lijn opgeleverd door Reggefiber en misschien komt er in de middag al een monteur van Guidion!

Nog even de vingers gekruisd en dan mag ik mij tevreden T-mobile klant noemen.
Reputatie 1
@Sander Ik ben momenteel alles op alles aan het zetten om weer internet te hebben. Zodat ik weer films kan kijken, de thermostaat kan bedienen, thuis kan werken en kan gamen. Via XS4All en daarna terug naar T-Mobile is daarvoor de snelste optie. Telfort is Plan B voor als XS4All niet snel kan leveren.

Het voor de derde keer inplannen van de monteur had 12 dagen gekost, XS4All kon sneller leveren. Daarnaast zou ik het risico lopen dat de monteur voor de derde keer niet op zou komen dagen. Makkelijke keuze.

Het eerste doel is zo snel mogelijk internet hebben, daarna in alle rust weer naar T-Mobile toe.
Reputatie 7
Hoi @carefree

Graag help ik je verder, zodat je zo snel mogelijk weer aangesloten kunt worden. Ik begrijp de situatie nog niet helemaal. Begrijp ik het goed dat je jouw aanvraag hebt stopgezet? En tegelijkertijd bij XS4all, Telfort en bij ons een nieuwe aanvraag hebt gedaan? Jouw eerste aanvraag bij ons, was zo goed als afgerond: de lijn was actief en je had ons installatiepakket in huis. Het enige dat nog nodig was, was een afspraak met een monteur van ons om het te installeren. Nu alles opgezegd is en opnieuw aangevraagd, start alles weer opnieuw. Ook is het niet meer mogelijk om je nieuwe abonnement kosteloos op te zeggen, als je hebt gekozen voor een versnelde oplevering (dat is zonder opzegtermijn). Ook loop je nu kans dat een aanvraag bij één provider de aanvraag van een andere verstoort. Ik voorzie hierin juist enorme vertraging!

Nu zie ik dat het je gaat om zo snel mogelijk aangesloten te worden. Ik hoop dat je voor ons kiest. Als dat zo is, dan hoor ik het graag en zal ik kijken wat ik kan doen om dit zo snel mogelijk in orde te maken. Hiervoor dienen de aanvragen bij de andere providers wel stopgezet te worden!
Reputatie 1
@Hidden.nld Al kost het mij duizend euro, prioriteit is dat ik thuis zo snel mogelijk weer internet heb en daarna op correcte wijze overstappen naar T-Mobile zodat het wél goed gaat.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @carefree,

De bedenktermijn bij het leveren van diensten is altijd voor de aansluiting. het is dus niet het zelfde als de zichttermijn van 14 dagen bij goederen.

zodra je internet verbinding actief is zit je er aan vast. Levert Xs4all 1 dag en neemt telfort het over dan zul je van Xs4all een factuur krijgen voor de rest van het jaar. dus let goed op wat je doet. voor je het weet moet je 3x een jaarabonnement betalen....
Reputatie 1
Ook bij Telfort een abonnement aangevraagd, ik ben benieuwd wie van de twee als eerst naar de POP sprint om het kabeltje om te prikken.

Als ik straks bij T-Mobile voor de overstapservice kies, welk van de twee providers moet ik dan kiezen? Degene die het eerst de lijn actief heeft op mijn adres? En moet ik dan dus wachten tot de T-Mobile/Guidion monteur is ingepland voordat ik Telfort en XS4All opzeg? Want ik zeg die twee het liefst binnen de bedenktermijn van 14 dagen op, dan kost het me niets.
Reputatie 1
Helaas, Guidion zoekt in mijn regio geen monteurs meer dus die optie valt weg.

Zonet mijn aanvraag bij T-Mobile geannuleerd en bij XS4All de spoedprocedure gestart. Dat was de snelste manier om weer internet te hebben in huis. Met een beetje geluk is over 10 dagen alles geregeld in huis.

Overigens veel lof voor de telefonische helpdesk, ik moest eigenlijk €75 betalen voor het opzeggen maar na intern overleg werden die kosten zo weggewuifd! Top, daar was ik erg blij mee.
Reputatie 1
Ook vandaag kwam de monteur niet opdagen. Maar ik heb nu wel de netwerkapparatuur in huis dus we zijn weer een stapje verder.

Inmiddels ben ik met Guidion bezig om zelf glasvezel monteur te worden. Immers ben ik al ZZPer in de IT. Als dat proces doorlopen is kan en mag ik de apparatuur aansluiten en zelf bellen om de lijn te activeren. Zal mogelijk even duren voordat ik volledig gecertificeerd ben maar dan heb ik wel weer internet.
Reputatie 7
Hi carefree, in dit geval is er vertraging aan onze kant ontstaan omdat de lijn nog niet vrij was. Mijn excuses hiervoor en ik kijk graag hoe we dit goed kunnen maken zodra je aangesloten bent! Is het nog gelukt om wat te regelen met je oude provider? Wat de overstap betreft, ik zie dat je deze wel aan hebt gevraagd en dat we je twee herinneringen hebben gestuurd via e-mail dat we nodig gegevens nodig hadden om de overstap in orde te maken (op 29-09 en 30-09). Omdat hier geen reactie op is gekomen konden we de overstap niet op tijd doorgeven aan je huidige provider. Laat nog even weten of het gelukt is met Guidion en je oude provider!

Reageer