glasvezelaansluiting

  • 15 October 2020
  • 24 reacties
  • 506 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 15 reacties

Goedendag,

Ik ben overgestapt van Ziggo naar Tmobile. 

Voor de installatie kwam er een monteur langs om het pakket te installeren. In de woonkamer hheb ik echter geen internetaansluiting, wel een aansluiting voor een telefoonstekker. De monteur gaf aan dat hij dit kon veranderen naar een internetaansluiting. Hij vroeg hiervoor €70 . Wat ik schandalig veel geld vind voor een nieuwe klant. 

Kan Tmobile dit nog voor mij regelen ? Anders denk ik ee serieus over na om naar een andere provider over te stappen!


24 reacties

ja dan moet het erbij gezegd worden. Als ik dit geweten had dan was ik wel bij Ziggo gebleven. Er staat dat de monteur de installatie gaat verrichten en ervoor gaat zorgen dat alles weekt. Nu betaal ik dus voor glasvezel die ik niet eens kan gebruiken. Zonde van mijn geld!

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @MB1905 

Hier doet KPN het bij een nieuwe klant ook niet echt gratis als je het mij vraagt, dan valt €70 nog wel mee.

 

Een wandcontactdoos bijna €30 .. dat noem ik pas … vul zelf maar in.

Reputatie 7
Badge +3

@MB1905 

ja dan moet het erbij gezegd worden. Als ik dit geweten had dan was ik wel bij Ziggo gebleven. 

Wat was dan de hoofdreden dat je bent overgestap als je zeer tevreden was met je andere provider? Ik verwissel nooit van provider als ik tevreden ben met hun service.

@MB1905

ja dan moet het erbij gezegd worden. Als ik dit geweten had dan was ik wel bij Ziggo gebleven. 

Wat was dan de hoofdreden dat je bent overgestap als je zeer tevreden was met je andere provider? Ik verwissel nooit van provider als ik tevreden ben met hun service.

Omdat het abbonement wat goedkoper was. 

Hallo @MB1905 

Hier doet KPN het bij een nieuwe klant ook niet echt gratis als je het mij vraagt, dan valt €70 nog wel mee.

 

Een wandcontactdoos bijna €30 .. dat noem ik pas … vul zelf maar in.

Ja maar ik ben niet naar KPN gegaan. Het gaat mij om Tmobile en niet wat KPN ervoor vraagt. Misschien is dit wel een prijslijst voor het achteraf aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +3

@MB1905

Heb mij al eens eerder uitgelaten in een soortgelijk topic, dat men niet alleen maar naar de prijs moet kijken. Doe gedegen onderzoek en maak een lijstje voor jezelf over wat jij verwacht, of wat jij wil en of dat in de prijs zit of dat je er voor moet bijbetalen.

Dus altijd voordat je overstapt, altijd een soort van checklist maken. Zeker als je bijv. van een Ziggo systeem overgaat op een DSL of Glasvezel aansluiting. We zien hier meerdere keren voorbij komen dat mensen denken dat TMT ook op de coax aansluiting zit, maar dat is dus niet zo.

 

Maar ik voel dat er iets anders speelt wat je ontevredenheid aan het voeden is, dat de internet aansluiting wel is opgeleverd maar nog niet werkt?

 

Ref KPN Installatie 

 

@MB1905

Heb mij al eens eerder uitgelaten in een soortgelijk topic, dat men niet alleen maar naar de prijs moet kijken. Doe gedegen onderzoek en maak een lijstje voor jezelf over wat jij verwacht, of wat jij wil en of dat in de prijs zit of dat je er voor moet bijbetalen.

Dus altijd voordat je overstapt, altijd een soort van checklist maken. Zeker als je bijv. van een Ziggo systeem overgaat op een DSL of Glasvezel aansluiting. We zien hier meerdere keren voorbij komen dat mensen denken dat TMT ook op de coax aansluiting zit, maar dat is dus niet zo.

 

Maar ik voel dat er iets anders speelt wat je ontevredenheid aan het voeden is, dat de internet aansluiting wel is opgeleverd maar nog niet werkt?

 

Ref KPN Installatie 

 

Het is gewoon geen goed gevoel dat je voor iets betaald wat niet werkt. 

Maar blijkbaar kan ik geen hulp verwachten van Tmobile. Dan gaan we maar weer verder kijken bij een andere

 

Reputatie 7
Badge +3

Begrijpelijk dat het een ontevreden gevoel geeft, maar mijn ervaring is wel dat TMT veelal erg coulant is als het probleem hardnekkig is op te lossen. Soms geven ze bijv. als je een TM mobiel hebt, een voucher voor onbeperkt internet als dat nodig blijkt, waardoor je bijv tijdelijk een hotspot kan opzetten via je mobiel.

Heb je al contact gehad met de klantenservice om je issue kenbaar te maken, dat is toch meestal de eerste stap naar een oplossing.

Begrijpelijk dat het een ontevreden gevoel geeft, maar mijn ervaring is wel dat TMT veelal erg coulant is als het probleem hardnekkig is op te lossen. Soms geven ze bijv. als je een TM mobiel hebt, een voucher voor onbeperkt internet als dat nodig blijkt, waardoor je bijv tijdelijk een hotspot kan opzetten via je mobiel.

Heb je al contact gehad met de klantenservice om je issue kenbaar te maken, dat is toch meestal de eerste stap naar een oplossing.

Ga het eens proberen morgen

Reputatie 7
Badge +3

@MB1905 

Met het laten zien wat andere providers in vergelijking met TM wel of niet gratis doen, komen we denk ik niet veel verder om je probleem op te lossen. Ben ook maar medeklant bij TMT, die ook maar beperkt is in het kunnen helpen met bepaalde dingen.

Zie dat @Jason  als moderator van TMT al even binnen het topic was, of anders @Brian  of @Sander even mee kunnen kijken waar het klemt.

@MB1905

Met het laten zien wat andere providers in vergelijking met TM wel of niet gratis doen, komen we denk ik niet veel verder om je probleem op te lossen. Ben ook maar medeklant bij TMT, die ook maar beperkt is in het kunnen helpen met bepaalde dingen.

Zie dat @Jason  als moderator van TMT al even binnen het topic was, of anders @Brian  of @Sander even mee kunnen kijken waar het 

@Jason , @Brian @Sander HELP!!!!

 

 

Hallo @MB1905 

Hier doet KPN het bij een nieuwe klant ook niet echt gratis als je het mij vraagt, dan valt €70 nog wel mee.

 

Een wandcontactdoos bijna €30 .. dat noem ik pas … vul zelf maar in.

Aansluitdoos voor telefonie en internet = 12 euro. 

Die wandcontactdoos die jij bedoelt (‘bijna 30 euro’) gaat om een 230v wcd in de meterkast. Je vind geen elektricien in Nederland die dat voor 25 euro doet. 

 

@MB1905 Bij installatie trekt KPN wel een kabel van 15m extra, maar dat is een lose kabel over de vloer bv, als die door een pvc buis getrokken moet worden is dat gewoon betaald meerwerk. Minimaal 15 min meerwerk + optioneel dus 12 euro voor een utp wcd. Als het snel werk is, is het 27 euro. 

Hallo @MB1905 

Hier doet KPN het bij een nieuwe klant ook niet echt gratis als je het mij vraagt, dan valt €70 nog wel mee.

 

Een wandcontactdoos bijna €30 .. dat noem ik pas … vul zelf maar in.

Aansluitdoos voor telefonie en internet = 12 euro. 

Die wandcontactdoos die jij bedoelt (‘bijna 30 euro’) gaat om een 230v wcd in de meterkast. Je vind geen elektricien in Nederland die dat voor 25 euro doet. 

 

@MB1905 Bij installatie trekt KPN wel een kabel van 15m extra, maar dat is een lose kabel over de vloer bv, als die door een pvc buis getrokken moet worden is dat gewoon betaald meerwerk. Minimaal 15 min meerwerk + optioneel dus 12 euro voor een utp wcd. Als het snel werk is, is het 27 euro. 

Ik heb niet gezegd dat ik niet voor die wandcontactdoos wil betalen. Het gaat om het aanaluiten en het vervangen

Met aansluiten word ook bij TM bedoeld een losse kabel die langs de plint gelegt word, door buizen is altijd meerwerk en moet betaald worden.

Die 15 meter kabel zit al bij het instalatie pakket, dat wat er in zit kan de monteur gebruiken.

Maar 70 euro is best veel geld daarvoor, of de kabel en de rest moet erbij zitten.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MB1905, hier ben ik eindelijk om je te helpen, sorry dat het langer duurde!

Graag check ik meteen wat ik voor je kan doen, maar zodra ik je klantprofiel erbij pak, kom ik op een abonnement dat al jaren actief is en waarbij de installatie al lang geleden verricht is. Heb jij wellicht meerdere aansluitingen op je naam staan op verschillende adressen? Zo ja, laat het me weten en stuur me ook alsjeblieft de volgende info toe in een privébericht:

-postcode en huisnummer

-geboortedatum

-laatste vier cijfers van jouw IBAN

Zodra ik deze gegevens heb, ga ik direct aan de slag voor je!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MB1905, bedankt voor je uitleg in de privéberichten. Ik begrijp nu precies wat je bedoelt en sorry voor de eerdere verwarring.

Het verleggen van een FTU (Glasvezelaansluitpunt) is jammer genoeg niet zonder extra kosten uitvoerbaar. Dat noemen we een "cosmetische verplaatsing". Je hebt immers wel een origineel FTU thuis, weliswaar onhandig geplaatst, maar dat zullen monteurs niet zomaar verplaatsen. Ze noemen dat bij Guidon bijvoorbeeld "meerwerk" en hier rekent men € 17,50 per kwartier voor, als ik me niet vergis. Zo kom je al gauw rond de € 70,00 inderdaad.

In principe zijn Guidion monteurs ook niet bevoegd om aanpassingen aan het FTU te doen, tenzij deze licht beschadigd is. Je zou hiervoor het beste contact op kunnen nemen met de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL/ReggeFiber.

Volgens mij zijn de kosten voor het verplaatsen van een FTU zelfs € 300,00 en staan die vast. Geef KPN anders eens een belletje op 088 - 0063744

Hopelijk klaart dit de boel iets op!

Hoi @MB1905, bedankt voor je uitleg in de privéberichten. Ik begrijp nu precies wat je bedoelt en sorry voor de eerdere verwarring.

Het verleggen van een FTU (Glasvezelaansluitpunt) is jammer genoeg niet zonder extra kosten uitvoerbaar. Dat noemen we een "cosmetische verplaatsing". Je hebt immers wel een origineel FTU thuis, weliswaar onhandig geplaatst, maar dat zullen monteurs niet zomaar verplaatsen. Ze noemen dat bij Guidon bijvoorbeeld "meerwerk" en hier rekent men € 17,50 per kwartier voor, als ik me niet vergis. Zo kom je al gauw rond de € 70,00 inderdaad.

In principe zijn Guidion monteurs ook niet bevoegd om aanpassingen aan het FTU te doen, tenzij deze licht beschadigd is. Je zou hiervoor het beste contact op kunnen nemen met de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL/ReggeFiber.

Volgens mij zijn de kosten voor het verplaatsen van een FTU zelfs € 300,00 en staan die vast. Geef KPN anders eens een belletje op 088 - 0063744

Hopelijk klaart dit de boel iets op!

Hoi @Jason dus jij beweert dat onderstaande 1e afbeelding aanpassen naar de 2e afbeelding €300 kost?

Nou dan ga ik stoppen met werken en ga dan alleen maar dit voor de mensen regelen!

 

 

 

@Jason ????

Reputatie 7
Badge +3

@MB1905 

Die €300 heeft betrekking op het verplaatsen van het Fiber Termination Unit (FTU), dus eigenlijk de plek waar de glasvezeldraad eindigd (nu meterkast) en overgaat naar je SC-connector voor de mediaconverter. Maar wat ik zie, dan wil je een RJ45 & RJ11 patch outlet.

De RJ11, telefoonpatch zal zo gemaakt kunnen worden, maar de RJ45 patch zal een extra kabel nodig hebben vanuit de meterkast. Deze kabel kan dan worden aangesloten worden op je mediaconverter, waardoor je het modem direct aan kunt sluiten op de RJ45 patch outlet.

Linksom of rechtom, dit valt onder meerwerk en is dus absoluut niet gratis.

Alleen hoe duur jij het wil hebben, dat bepaal jij. Je kunt ook eens rondkijken en hier en daar een offerte laten maken bij installatiebedrijven, dan heb je vergelijkmateriaal.

@MB1905

Die €300 heeft betrekking op het verplaatsen van het Fiber Termination Unit (FTU), dus eigenlijk de plek waar de glasvezeldraad eindigd (nu meterkast) en overgaat naar je SC-connector voor de mediaconverter. Maar wat ik zie, dan wil je een RJ45 & RJ11 patch outlet.

De RJ11, telefoonpatch zal zo gemaakt kunnen worden, maar de RJ45 patch zal een extra kabel nodig hebben vanuit de meterkast. Deze kabel kan dan worden aangesloten worden op je mediaconverter, waardoor je het modem direct aan kunt sluiten op de RJ45 patch outlet.

Linksom of rechtom, dit valt onder meerwerk en is dus absoluut niet gratis.

Alleen hoe duur jij het wil hebben, dat bepaal jij. Je kunt ook eens rondkijken en hier en daar een offerte laten maken bij installatiebedrijven, dan heb je vergelijkmateriaal.

De teleffonaansluiting is al in de muur. De kabel is er ook. Het gaat er dus alleen om dat dit wordt veranderd naar een ingang voor de intetnet  aansluiting.

Reputatie 7
Badge +3

De ‘PTT wandcontactdoos’ heeft PTT bedrading, welke niet gebruikt kunnen worden om je signaal vanuit de mediaconverter naar je modem te brengen. Voor dat transport heb je z.g.n. UTP kabel nodig met een bepaalde CAT vermelding. 

Hier het verschil zichtbaar met een plaatje

Dus wat ik al aangaf, een RJ11 aansluiting is zo gemaakt, maar er zal dus een UTP kabel extra getrokken moeten worden voor je internet.

Zou je DSL hebben, dan heb je genoeg aan een RJ11 connector, maar daar kan je ook gewoon gebruik maken van een oude PTT stekkerdoos. 

Reageer