Beantwoord

Glasvezelaansluiting en Modem

  • 31 December 2018
  • 5 reacties
  • 1330 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Goedemorgen,

Volgende week komt Guidion bij mij langs voor het installeren van het T-Mobile Thuis pakket. Het appartement is nu nog zo goed als leeg en mijn glasvezel komt binnen in de meterkast in het trappenhuis. Ik wil graag vanaf de meterkast met een kabel naar een inbouwkast in de woonkamer (7 meter verder). Eerst gaf Guidion aan dat dit mogelijk was omdat er een soort kastje tussen de glasvezel en de UTP kabel komt. Vanmorgen heb ik ze gebeld omdat er een erg korte UTP kabel bij het T-Mobile pakket zit en gaven ze aan dat dit niet kon en dat de modem bij de glasvezel moet staan. Klopt dit? Of kan ik zelf gewoon een lange UTP kabel aanschaffen en die met een trekveer door de buis trekken? Ik hoor graag,
icon

Beste antwoord door Pieter_B 1 January 2019, 13:14

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hallo @mai27,

Je kan de monteur vragen om deze kabel te trekken en netjes af te werken. Je moet deze extra werkzaamheden wel zelf betalen. Bij het maken van de online afspraak kon je dit ook aangeven.
Hallo @mai27,

Je kan de monteur vragen om deze kabel te trekken en netjes af te werken. Je moet deze extra werkzaamheden wel zelf betalen. Bij het maken van de online afspraak kon je dit ook aangeven.


Thanks voor je reactie. Het is dus technisch wel mogelijk om de modem 8 meter weg van de binnenkomst van de glasvezel te hebben? En moet ik dan zelf zorg dragen voor een langere UTP kabel?
Reputatie 7
Badge +3
@mai27

Jou situatie is gelijk aan wat ik heb hier, want de glasvezel komt binnen in de meterkast en is aangesloten op het modem (Draytek).
Vanaf poort 1 loopt er dan een Cat7 kabel naar mijn woonkamer (~10 meter), waar deze dan weer is aangesloten op mijn eigen ASUS router.

Dus om je vragen te beantwoorden;

  • Het is techniusch mogelijk om het modem op elk gewenste afstand in je woning aan te sluiten
  • Als je, zoals @Hidden.nld al aangaf, door hebt gegeven dat Guidion extra werk moet verrichten, dan zullen hun de benodigde UTP kabel bij zich hebben.

Reputatie 3
@mai27

Jou situatie is gelijk aan wat ik heb hier, want de glasvezel komt binnen in de meterkast en is aangesloten op het modem (Draytek).
Vanaf poort 1 loopt er dan een Cat7 kabel naar mijn woonkamer (~10 meter), waar deze dan weer is aangesloten op mijn eigen ASUS router.


Toch net anders bij jou als bij vraagsteller, jij hebt een Draytek router met ingebouwde modem.

Nieuwe aansluitingen krijgen een Huawei router met losse media converter, deze zet glasvezel om naar LAN.

Hierdoor kan je de router neerzetten waar je wilt, verbonden met een LAN kabel naar de media converter.

Overigens heeft de Huawei router naast 2,4Ghz ook 5Ghz, Draytek alleen 2,4Ghz.

Maar dat heb jij overigens prima opgelost om er ook een Asus aan te sluiten 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@ezow123

Je hebt inderdaad gelijk, maar ik nam een beetje aan dat @mai27 dit zou inzien.
Er ligt hier wel een media converter klaar voor noodgevallen om de Draytek te vervangen, maar dan krijg ik een ander extern IP en dan moet ik voor werkzaken nogal wat whitelisting bijwerken.
Dat is voor nu nog de reden waarom de Draytek nog geen plaats heeft gemaakt voor deze media converter.

Dus voor Draytek kun je ook lezen media converter, eigenlijk niets anders dan glasvezel in en UTP uit.
Dan maakt het niet meer uit waar je de UTP naar toe wilt trekken in zekere zin.

De Draytek heeft hier nog nooit iets anders gedaan dan een 'luxe' medai converter spelen 😆

Reageer