Beantwoord

Hulp nodig met een modem en bekabeling!

  • 3 November 2020
  • 7 reacties
  • 303 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Beste forumgebruiker,

Ik woon met 7 anderen ongeveer 35 meter ver van de AOP.

Er gaat dus een DSL kabel van 35 meter (!!!) door het huis van de buren naar ons huis. We wonen namelijk in een studentencomplex en wij wonen ergens in de tuin. Zie afbeelding.

Hierdoor neemt onze downloadsnelheid af van 100Mbps naar 66Mbps!

We willen dit voorkomen om een modem bij de AOP te plaatsen en de modem vervolgens te verbinden (via CAT5e of CAT6) met onze router in het huis.

Het probleem is echter, dat we een modem-en-router-in-één hebben (Technicolor tg789bvn), dus vandaar dat we gebruik maken van de lange DSL kabel.

We willen de technicolor tg789bvn blijven gebruiken als router/modem, dus hebben we een nieuwe modem of router nodig om onze 34% dataverlies te compenseren. De modem bij de AOP, de router in ons huis!

Wat raden jullie aan? Moeten we een nieuwe router of nieuwe modem aanschaffen?

En moeten we er een nemen die T-Mobile aanbeveelt?

Kan T-Mobile een nieuwe modem/router aanbieden?

Wanneer weten we of de modem/router geschikt is?

We maken gebruik van een T-mobile 100Mbps download en 30Mbps upload abonnement.

Ik hoor graag reactie!

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 November 2020, 12:51

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Yosh1 

Het verlies van je snelheid komt door de lange DSL kabel en een router zal dat niet kunnen oplossen volgens mij.

Welke modem heb je eigenlijk gekregen van T-Mobile?

Optie 1 van een modem bij de AOP en een internetkabel naar jouw huis wil je niet omdat het een openbare plek is daar?

Hallo @Yosh1 

Het verlies van je snelheid komt door de lange DSL kabel en een router zal dat niet kunnen oplossen volgens mij.

Welke modem heb je eigenlijk gekregen van T-Mobile?

Optie 1 van een modem bij de AOP en een internetkabel naar jouw huis wil je niet omdat het een openbare plek is daar?

 

Dag Waqqas,

Volgens mij is er een kleine miscommunicatie: het idee is inderdaad om een modem bij de AOP te plaatsen en die met een CAT/ethernet kabel te verbinden met de router in mijn huis!

Ik heb momenteel de Technicolor tg789bvn, die hebben we volgens mij gekregen ooit bij een Tele2 abonnement. Let op: het is een router-én-modem-in-1

Nu was mijn vraag: kan ik die Technicolor beter gebruiken als router of als modem? (volgens mij kan die Technicolor tg789bvn alleen maar worden gebruikt als modem, omdat er alleen een DSL input is, en geen ethernet input)\

en hoe krijg ik dan een geschikte router van T-mobile? Eentje die goed werkt. Al kost het geld of niet.

Reputatie 7
Badge +15

@Yosh1 T-Mobile biedt helaas geen routers aan. Ik denk dat het dan ook beter is om de Technicolor als modem te gebruiken en een router op de LAN poort aansluiten met een CAT5e bijvoorbeeld.

Op het internet zul je veel routers vinden, ik denk dat alle routers zullen werken omdat je hem achter de Technicolor plaatst dus zoek een goede en betaalbare voor je huis 🙂

@Yosh1 T-Mobile biedt helaas geen routers aan. Ik denk dat het dan ook beter is om de Technicolor als modem te gebruiken en een router op de LAN poort aansluiten met een CAT5e bijvoorbeeld.

Op het internet zul je veel routers vinden, ik denk dat alle routers zullen werken omdat je hem achter de Technicolor plaatst dus zoek een goede en betaalbare voor je huis 🙂


Dankjewel voor de opheldering!

We wonen met gebruiken met 8 mensen een router (dus veel active devices).

Wat zijn dan de belangrijkste specificaties om op te letten bij het kopen van de router?

Reputatie 7
Badge +15

@Yosh1 

Voor het kiezen van de juiste modem voor 8 personen laat ik het toch even over aan iemand anders die er veel van weet, weet niet echt welke router het beste zou zijn dus hopelijk kijkt iemand zo mee.

En zitten jullie op de WiFi of gebruiken jullie zo veel mogelijk bedraad internet?

@Yosh1

Voor het kiezen van de juiste modem voor 8 personen laat ik het toch even over aan iemand anders die er veel van weet, weet niet echt welke router het beste zou zijn dus hopelijk kijkt iemand zo mee.

En zitten jullie op de WiFi of gebruiken jullie zo veel mogelijk bedraad internet?


Er zijn 2 PC's die bedraad internet gebruiken. Verder 8 laptops en 8 telefoons.

Dat is best veel voor een standaard router. veel zakken er dan redelijk vlot in, voor een goede router achter de technicolor (hebben jullie soms oud Tele2) zou ik in het wat duurdere segment gaan zoeken.

De Technicolor zoals gezegd strak bij het ISRA (AOP is van Ziggo) met een ronde DSL kabel  en de nieuwe router met een goede minimaal cat5e maar beter nog een cat6 kabel naar het studentenhuis.

Zou zelf NAT achter NAT adviseren, zodat de nieuwe router IP adressen gaat uitdelen en de technicolor alleen de ip van de achterliggende router beheert.

Voor een goede router zijn er wel veel opties, ligt dus geheel aan jullie budget en wensen voor de toekomst, wel of geen wifi 6 voor de toekomst snelheid die hij haalt.

Bijvoorbeeld een TP-link instap zonder wifi 6 C2300 of C3150 (wat duurder)

Met AX, dus wifi 6: TP-Link AX 20 of wat duurder de AX 50, beide duurdere modellen hebben een wat snellere wifi chip aan boord waardoor er meer bandbreedte is, je kan ook voor de top modellen gaan maar dat word in mijn ogen wat overkill voor de lijn snelheid.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/

Zelf ben ik meer een Asus fan, alleen is dan aan te raden om de Asus firmware te vervangen door de Asus-wrt Merlin firmware, iets meer stabiliteit en betere performance.

https://www.asuswrt-merlin.net/

Aan te raden is de AC 68Uof de  AC88U zonder wifi 6 of de AX58U of de AX88U met wifi 6.

De hogere nummers zijn duurder maar net als bij de TP een stukje meer bandbreedte op de wifi.

 

Maar alles heeft zijn prijs, voor een goede router ben je zo een paar honderd euro kwijt, maar ga je dit vergelijken met een mesh systeem, bijvoorbeeld de Deco set van TP link dan werkt een dijk van een router voor het zelfde geld een stuk beter.

Reageer