Beantwoord

Ik wil overstappen, maar heb een aantal vragen over de installatie

  • 22 May 2017
  • 4 reacties
  • 1277 Bekeken

In mijn huidige huis heb ik een abonnement op Ziggo en wil graag overstappen naar T-Mobile Thuis.
Maar ik heb wel een aantal vragen .
De huidige situatie is als volgt :
Aansluiting voor Ziggo zit in de huiskamer. Daar staat dus het modem en de Ziggo box.
Vanaf het modem gaat er een kabel van 30 meter naar de zolder. Deze is netjes weggewerkt onder de randen van het laminaat. Er gaat ook een COAX kabel voor de tweede TV in de huiskamer onder het laminaat.
Op zolder staat een switch waarop 2 computers en een mediaspeler is aangesloten en een kabel door het raam naar de eerste verdieping van 10 meter. Ondanks die 40 meter cat-6 kabel, wordt er op de 1e verdieping de volledige snelheid behaald die bij het abonnement hoort. Op zolder heb ik ook nog een accesspoint voor draadloos met de telefoon.
De glasvezel komt bij mij in de meterkast die in de gang staat. Ik neem aan dat T-Mobile daar het modem zal plaatsen. Er zal dus een kabel van de meterkast naar de woonkamer moeten en daar een switch voor de smart TV en smart Blurayspeler en een accesspoint voor draadloos en de kabel naar zolder.
Echter moet er ook een TV kabel naar de woonkamer waar twee T-Mobile boxjes geplaatst worden.
In alle informatie lees ik dat de monteur niet weggaat voordat alles goed werkt.
1. Legt de monteur die kabels dan ook aan ?
2. Is er eigenlijk verschil tussen de kabels voor TV en Internet ? Of zijn die kleuren er alleen maar om je niet te vergissen waar je de juiste kable instopt ?
3. Kan het tweede kastje voor de tweede TV ook via die al liggende COAX kabel aangesloten worden ? Of gaat die ook op het modem ?
4. Zou je een switch ook kunnen gebruiken voor die TV kabels ?
5. Eigenlijk zou ik het liefst het modem net als nu in de huiskamer willen hebben. Op het aansluitpunt in de meterkast hangt een behoorlijke hoeveelheid glasvezel kabel, maar als ik het meet zou het het waarschijnlijk net niet halen tot de plaats waar nu het Ziggo modem staat. Is dat te verlengen en kan dat onder het laminaat ivm bochten en hoeken ? Het zou door de kruipruimte kunnen, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen en of daarvoor een apart gat in de vloer geboord moet worden in de huiskamer.
6. Dit zijn zoveel aandachtspunten waarvan ik me afvraag of een monteur dat allemaal gratis gaat doen. Er is geen info te vinden over dit soort extra werkzaamheden en hoeveel dat dan zou gaan kosten.

Ik hoop dat iemand me meer duidelijkheid kan verschaffen !
bvd !
icon

Beste antwoord door Sander 24 May 2017, 13:23

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hoi AartofHorus,

Leuk dat je aan T-Mobile Thuis dacht! En goed dat je even alles controleert voordat je overstapt. Van kabel naar glasvezel is niet niks.

Ik beschrijf hier even kort de belangrijkste zaken uit je bericht. Het modem plaatsen wij inderdaad bij jouw aansluitpunt, dat zit dus in de meterkast. Vandaag gaan alle kabels lopen. Let op: TV gaat nu niet meer via de Coax, maar via een internetkabel. Het TV signaal (switch kan!) is ook een wezenlijk ander signaal dan het internet signaal: dus verschillende kabels. Een internetkabel (cat 6) is wel voor beide signalen geschikt.

Er zit wel een gratis monteur bij, maar die gaat niet je hele huis door. De gratis basisinstallatie houdt in dat hij het modem plaatst, één TV bekabeld aansluit (met de internetkabel op de plint), één telefoon met bijgeleverde kabel en zorgt dat de wifi en eventueel e-mail werkt. Voor volledige info over de monteur, zie deze leuke video. Voor eventueel meerwerk vraagt hij € 17,50 per kwartier.

Voor algemene info over een nieuw abonnement, kun je dit topic inzien.

Voor meer info over de installatie, hebben we dit topic gemaakt.

Lukt het met deze uitleg? 😃
Kunt U nog de technische details van de telefoonkabel aangeven ?
Wat voor stekkers er aan zitten ?
Reputatie 2
Hoi AartoHorus,

Voor de telefoonaansluiting maken we gebruik van de standaard RJ11 kabel en stekkers.
Bedankt !

Reageer