Sticky

[Info] Installatie - Hoe, wat, waar?

[Info] Installatie - Hoe, wat, waar?
Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3297 reacties

Je hebt een bestelling bij T-Mobile Thuis geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen hardware, modem en Interactieve TV Box om je oren. Hieronder staat een duidelijke uitleg wat je kan verwachten.

Video Instructie


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je Glasvezel internet of Standaard (DSL) internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in My T-Mobile Thuis. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. Bekijk welk internet pakket je hebt.

Glasvezel
Als je een T-Mobile Thuis abonnement met glasvezel hebt besteld komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op bij het aansluitpunt (FTU), zorgt voor een beveiligde draadloze verbinding en stelt T-Mobile Thuis e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier

Standaard DSL
Bij een T-Mobile Thuis abonnement met Standaard Internet is het een ander verhaal en kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor super handige handleidingen die je al een eind op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Je Standaard Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Houd er dan rekening mee dat het niet mogelijk is om een pakket naar een ander adres te laten sturen. Je kunt er natuurlijk wél voor kiezen om de bestelling te laten afleveren bij een PostNL afhaallocatie! 😄🏤 Bijvoorbeeld als je al weet dat je niet thuis bent als de chauffeur langs wil komen op het afgegeven tijdstip. Dit kan alleen via de PostNL app, tot één dag van tevoren tot uiterlijk 22:00 uur. Download de app hier! Vul de Track & Trace code in samen met jouw postcode wanneer je de app hebt gedownload, klik op “bezorging wijzigen” en kies het gewenste PostNL-punt.

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel internet besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je T-Mobile Thuis aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 088-2000151 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn T-Mobile-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om T-Mobile Thuis te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 088-2000151 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?
Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie:

  • Het modem ophangen en aansluiten
  • De Wifi verbinding activeren en beveiligen
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via Wifi)
  • T-Mobile Thuis e-mail instellen
  • 1 TV aansluiten op de Interactieve TV Box en instellen
  • De Interactieve TV Box verbinden via internetkabel met het modem
  • 1 telefoontoestel aansluiten
  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter)

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of standaard internet besteld? Om te installeren bij glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij standaard internet (DSL) is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL (standaard internet) aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder (KPN) te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA weggewerkt is?
Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA is beschadigd?
Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft 4 aders. Rood, Blauw, Oranje en Wit. daarmee kan je 2 aderparen maken: Rood/Blauw en Oranje/Wit. Standaard wordt op Rood/Blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor T-Mobile Thuis TV maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de TV neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

Internetkabel, ook wel UTP of Ethernetkabel genoemd.

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & vast Bellen van T-Mobile Thuis. 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel, Draytek

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)
 

​​​​​Zyxel modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel Wifi-versterker
 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 


160 reacties

Ik heb bij tmobile internet en tv bestelt
alleen weet ik zeker dat ik het niet zelf kan aansluiten. Ik ben naar een nieuwe woning en de aansluitingen zijn hier niet. Zoals je op de foto kan zien. Dus ik verwacht wel een monteur op de aansluit datum.
mocht dat niet lukken, ben ik genoodzaakt om het abonnement te annuleren en naar concurrentie te gaan.

er zijn geen andere aansluitingen aanwezig in dit appartement.

Reputatie 6
Badge +2
Hey @mariyafedo,

First of all welcome to T-Mobile Thuis! 😄 Yes, your connection should be active from the first of October! Did you try connecting your modem to different connection points on your address? And have you looked at our installation video? With this installation video, the installation should proceed without any problems.

If you still don't get an active signal on all the connection points, please contact us on this flowing number: 0800-0092. Then we'll make sure that an engineer will visit your place and complete the installation.

Hey @Mdijkie123,

Ook welkom gewenst! Jij zit inderdaad in een soortgelijke situatie als mariyafedo. Heb je alle verschillende aansluitpunten op jouw adres getest bij het aansluiten? Vaak is er een aansluiting in je meterkast te vinden met een actief signaal. Mocht je dit allemaal hebben uitgesloten dan wil ik je ook vragen om met ons contact op te nemen zodat we zo spoedig mogelijk een monteur kunnen aansturen.

Hoi @Diegsko,

We willen niet nu al afscheid van je nemen! Ik zie dat 15 oktober jouw signaal wordt geactiveerd. Vanaf die datum sturen we graag een monteur bij je langs die je helpt bij de installatie. Dit is helemaal kosteloos! Geef ons enkel een seintje op de 15e zodat we dit voor je in gang kunnen zetten. ☺
@Piotr
Na net een halfuur aan de telefoon gezeten te hebben. Heb ik al opgezegd.
Aan de telefoon werd mij vertelt, dat er pas een monteur gestuurd kan worden NAdat ik opnieuw bel vanaf de 15e. Omdat dan pas de lijn actief wordt. Voor die tijd kan niemand gestuurd worden en kan er nog NIET een monteur ingepland worden die meteen de 15e langs komt.

Daarbij is de 15e ook de dag dat het bedenktermijn ten einde komt en dat risico wil ik niet nemen. Zodra iets niet naar wens is, wil ik kunnen opzeggen en dat zou niet meer kunnen.

Die monteur van KPN moet het ISRA punt of iets dergelijks vervangen de installatie monteur heeft hierbij geen zin! En als het zo een kastje muur verhaal wordt, ga ik liever meteen naar KPN ook al is dat duurder en niet mijn eerste keus.
Hello,

Im writing here in the hope that someone can advice what i can do to complete the installation of my internet (activation date 11/10/19).

From what i can find, there is no IRSA point in my home. Only two small grey cables in the meter cupboard which from directly through the wall from the street. One of these leads directly into the ceiling (i assume for the neighbours internet) and one sits in the meter cupboard. The wire in the meter cupboard is cut and has a blue, red and a clearish plastic cable.

I have attached the box provided in my installation package in hope that this is the correct internet cable but unfortunately have no WAN connection (the globe stays off). I have restarted and reset the modem multiple times.

Any suggestions on what to do next ? I have tried to contact customer service but so far have been unable to get through.

Many thanks,

Simon.
Reputatie 6
Badge +2

Hey @Diegsko,

Jammer dat je alsnog je abonnement hebt opgezegd. Wij hadden graag de installatie voor je in orde gemaakt vanaf de 15e. Wie weet zien we je in de toekomst wel weer, je bent van harte welkom!

Hey @Simon S,

I see that you've contacted my colleague a couple days ago. I can assure you that the network administrator will contact you the in the following days. Everything is set up to solve this problem as quick as possible! Please keep your phone near you the following days when they try to reach you for the appointment. 

No internet after installation DSL

I think I have installed the DSL connection correctly. Please see the pictures below. But I got no internet connection. The signal should be active since 15 OCT. Could you help me out. Thanks.

 

Wordt er een cat5e of cat6 kabel meegeleverd bij de glas (750mbit) converter / modem? En wat is de lengte hiervan?

 

En in hoeverre is het modem noodzakelijk bij enkel internet, geen iptv of vast bellen, wanneer je apparatuur hebt liggen die zelf het signaal kan oppikken en zich kan aanmelden op het netwerk vanuit de rj45 port op de glasconverter?

Waarom moet er per se een monteur langskomen voor glasvezel? Kost een hoop geld (wat concurrenten niet vragen) en dan moeten we ook nog eens ervoor zorgen dat er iemand is om de monteur binnen te laten… Wij zijn handig genoeg om de boel zelf aan te sluiten en als het echt niet lukt kunnen we dan toch alsnog betalen voor een monteur

Waarom moet er per se een monteur langskomen voor glasvezel? Kost een hoop geld (wat concurrenten niet vragen) en dan moeten we ook nog eens ervoor zorgen dat er iemand is om de monteur binnen te laten… Wij zijn handig genoeg om de boel zelf aan te sluiten en als het echt niet lukt kunnen we dan toch alsnog betalen voor een monteur

 

Zover ik weet omdat t-mobile per se een andere glasconverter wil gebruiken waardoor de glasvezelkabel dus opnieuw moet worden vastgezet. En glasvezelkabel monteren vertrouwen ze niet toe aan alle consumenten blijkbaar omdat het vrij prijzig als iemand het verknoeit en dat is vrij makkelijk; net zoals bij ziggo de groene koperkabel alleen door monteurs mag worden vastgezet (alleen die zit bij ziggo eigenlijk altijd al aan een geschikt aansluitpunt vast waardoor er geen monteur hoeft te komen)

Bedankt voor je reactie, dat maakt het wat duidelijker! Wel een beetje jammer dat ze dat per se willen want het is gewoonweg erg onhandig, alsof verhuizen nog niet genoeg regelwerk is...

Hallo,

 

a.s vrijdag wordt als het goed is mijn WiFi en tv aangesloten. Ik heb hier over geen mail gehad en ben ook niet gebeld. Ik ben achter deze aansluit datum gekomen door op de my t-mobile thuis te kijken. Ook heb ik mijn installatie pakket nog niet ontvangen terwijl je die eigenlijk 7 tot 4 dagen voor de afspraak binnen zou moeten hebben. Weet niet of hier iets mis is gegaan?! Wat kan ik doen? 
 

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Jieke,

Thank you for your reply. I've directly looked into your details. As far I can see the network administrator (KPN) needs to come to your place. The network administrator will call you as soon as possible with an anonymous number. Please keep your phone near you the following days when they call you for the appointment. Help is on the way!

Hoi @Rachel1709,

Welkom Thuis! :smile: Ik zie dat je al contact hebt gehad met onze klantenservice. Mocht je nog vragen hebben, dan sta ik voor je klaar!

Ik heb onlangs telefonisch een T-Mobile Thuis abonnement bij jullie afgesloten. In verband met een verbouwing woon ik er voorlopig nog niet en wil ik het abonnement pas over 2 maanden in laten gaan. Het is gezien de verbouwing wel handig als de glasvezelaansluiting al verplaatst kan worden. Op dit moment is alles namelijk open en kan men er gemakkelijk bij. 

 

Volgens de medewerker aan de telefoon die het abonnement verkocht was dit allemaal geen probleem en prima mogelijk, maar na enkele weken gewacht te hebben heb ik er achter aan gebeld en schijnt het ineens niet mogelijk te zijn dat de installatie al plaatsvindt omdat de startdatum pas later is. Hier ben ik uiteraard erg ontevreden over, kan hier nog iets aan gedaan worden? 

Hello,

I receive the cable error notification even after my installation date. I have DSL connection and it looks like that the telephone cable in my house is a bit tricky to install.

 

Would you be able to send a technician to my place?

 

Thank you

Reputatie 3
Badge +2

Hi@NickM1990, allereerst, welkom bij de club! Ik heb het direct voor je gecheckt en ik zie dat mijn collega de wensdatum voor je heeft vervroeg. Ik zie ook dat je een vraag hebt gesteld over Uit & Thuis. Maak je maar geen zorgen, je krijgt een vergoeding voor de misgelopen korting van ons terug. Ik hoop dat je bij ons blijft en dat we je binnenkort blij kunnen maken met onze diensten!

 

Hey @dimas, I checked your file immediately and I see that a delay has occurred with the installation. Not to worry, our back office will analyze this and solve this issue as soon as possible. Do you have a T-Mobile phone subscription? I’d like to share an Unlimited voucher with you so that you can use our 4G network in the meantime. Send me a private message if this is needed!

Hi@NickM1990, allereerst, welkom bij de club! Ik heb het direct voor je gecheckt en ik zie dat mijn collega de wensdatum voor je heeft vervroeg. Ik zie ook dat je een vraag hebt gesteld over Uit & Thuis. Maak je maar geen zorgen, je krijgt een vergoeding voor de misgelopen korting van ons terug. Ik hoop dat je bij ons blijft en dat we je binnenkort blij kunnen maken met onze diensten!

 

Hey @dimas, I checked your file immediately and I see that a delay has occurred with the installation. Not to worry, our back office will analyze this and solve this issue as soon as possible. Do you have a T-Mobile phone subscription? I’d like to share an Unlimited voucher with you so that you can use our 4G network in the meantime. Send me a private message if this is needed!

 

Hi Candy,

 

Yes I have T-Mobile phone subscription. Please send me the unlimited voucher. Thank you

Reputatie 7
Badge +7

Hi @dimas

 

Fortunately Candy has already sent you an Unlimited voucher! Hope the installation-delay will be fixed as soon as possible. In the meantime, enjoy your Unlimited data package and if there’s anything else we can help you with, please let me know. I’d be more than happy to help. :smile:

Hi@dimas

 

Fortunately Candy has already sent you an Unlimited voucher! Hope the installation-delay will be fixed as soon as possible. In the meantime, enjoy your Unlimited data package and if there’s anything else we can help you with, please let me know. I’d be more than happy to help. :smile:

Hi @Jason @candy

Would you be able to confirm when the installation is ready? I called on Saturday and they said it should be ready today.

 

Thank you

Reputatie 3
Badge +2

Hey there @dimas, I checked it immediately and I see that the issue has been resolved! You should be able to enjoy our services as we speak. If not, please disconnect the modem from the power socket shortly. This will help the modem to pick up a fresh signal! 😄

Hi. I`ve got my fiber-optic equipment installed by technician on Wednesday 4-th, but the Internet still not working, should I activate it somehow? 

Reputatie 2

@dreddko, we have contacted KPN about your connection. And you received a message today from the KPN technician to make an appointment to get you online as soon as possible. If you have any more questions let me know.

Ik heb vandaag geprobeerd mijn modem te installeren en zoals velen hetzelfde probleem...geen internet verbinding ondanks het feit dat de start/installatiedatum al 2 dagen geleden was.

Na wat telefoontjes toch maar besloten om ol advies van t mobile een monteur langs te laten komen. Maar is dat dan gratis? Of draai ik op voor de kosten? 

Het gaat in mijn geval om een nieuw appartement van net 1 maand oud waar de buren wel gewoon Tmobile thuis kunnen ontvangen.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Brenda_8,

Over de kosten hoef je je gelukkig geen zorgen te maken! De monteur komt woensdag helemaal gratis bij je langs en gaat zijn/haar uiterste best doen om de installatie werkend achter te laten. Laat je ons weten hoe het bezoek is verlopen? :relaxed:

 

Ik wil mijn internet aansluiten maar in mijn woonkamer zit alleen een coax aansluiting, deze kan ik niet aansluiten in mijn modem. In mijn meterkast zit dus geen aansluiting.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

Ik wil mijn internet aansluiten maar in mijn woonkamer zit alleen een coax aansluiting, deze kan ik niet aansluiten in mijn modem. In mijn meterkast zit dus geen aansluiting.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

 

Vorige bewoner had Ziggo, nu heb ik dus alleen een COAX aansluitpunt in de woonkamer, kan ik deze ombouwen naar een ‘varkenssnuit’? 

Reageer