Beantwoord

Installatie glasvezel, locatie modem in loft

  • 31 July 2020
  • 3 reacties
  • 324 Bekeken

Hallo T-Mobile,

Binnenkort komt Guidion mijn glasvezel internet verbinding aansluiten in mijn loft. Mijn meterkast zit alleen een kleine afstand van mijn loft af, en ik zou het jammer vinden als door de betonnen muren mijn wi-fi verbinding minder is. Daarom had ik de vraag of Guidion de modem ook in de loft zelf kan plaatsen en hoe dat precies gaat?

Wat ik me ook afvroeg is of de plek waar mijn kabels de loft binnenkomen een probleem kan worden? Onderstaand een foto van deze plek, de loft zelf heeft een plafond van 5m hoog. De kabels komen net naast de middenverdieping binnen, maar zijn wel nog te bereiken. Kan het zijn dat de monteur dit niet wil doen, en of ik eventueel al zelf voorbereidingen kan treffen (b.v. kabel van tevoren trekken) om het hem hiervoor makkelijker te maken?

 

Groeten,
Thom

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 31 July 2020, 16:10

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @ThomBindels 

Welkom binnen de community van TMT.

Ten eerste is die locatie inderdaad niet optimaal om je modem/router te plaatsen, maar het voordeel is van een glasvezel aansluiting dat je te maken hebt met een media converter.

Met deze media converter is het zeer eenvoudig om je locatie van je modem/router te wijzigen, omdat de converter uitgang een UTP aansluiting is. De media converter blijft dan gewoon in je meterkast, maar je bent flexibel om de plek van jet modem/router te bepalen. (Max 100 meter)

NOTE: Er moet in de meterkast wel een stopcontact aanwezig zijn om de media converter te voorzien van voeding.

Als je al weet waar jij het modem/router wilt hebben in je loft, dan zou je zelf al een UTP kabel kunnen trekken naar die plek. Zou zeker kiezen voor minimaal Cat 6 of hoger UTP kabel, om voorbereid te zijn op eventuele hogere snelheden en beter afgeschermd te zijn tegen andere radio signalen.

Maar als je het een monteur wilt laten doen die de installatie doet, dan moet je het van tevoren aangeven zoals @TechRacing93 ook al aangeeft met bijbehorende kosten.

Reputatie 6
Badge +3

Het doortrekken van de kabel van het glasvezel punt naar de loft valt niet binnen de basis installatie. 

Hier kan je lezen wat de monteur standaard doet, en wat die eventueel doet tegen meer prijs.

https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/tarieven/extra-werkzaamheden/thuis-tarieven-installatiewerkzaamheden.pdf

@Pieter_B Bedankt voor de duidelijke toelichting! Ik had inderdaad de extra kosten al gevonden, maar met deze info kan ik vooruit.

Reageer