Beantwoord

Installatie voorbereiden modem

  • 25 April 2020
  • 17 reacties
  • 1448 Bekeken

Reputatie 2

Hallo

Ik ga over van Ziggo naar T-Mobile thuis,op vrijdag 8 mei wordt het actief om 18.00. Dus ik dach

t even kijken naar de installatie-info. Ik voorzie problemen. Aansluiting huiskamer is een wrs. nietwerkende telefoonaansluiting met daarnaast een kastje met splitter van Ziggo (voor coaxdatakabel). (foto1).

De hoofdaansluiting zit in de meterkast (gang, zonder stopcontact, zie foto 2) maar daar kan ik ook niet veel mee ben ik bang. Tv is dan ook te ver weg. Er is ooit voor mijn tijd een aftap gedaan voor vaste telefoon zie ik. 

Volgens KPN heb ik op mijn adres een:

Koper SDF Premium beschikbaar. met internet snelheid 121 Mbits?

Hoe moet ik dit aanpakken? ik heb jullie topics aan een beetje zitten doorzoeken maar kwam daar niet uit. Wel dat jullie veel weten. Ben benieuwd. Want ik zou het modem liefst in de huiskamer willen

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 April 2020, 21:38

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 2

Iedereen bedankt voor alle hulp, een community waardig. Het kan eigenlijk niet meer misgaan. Sander de video bekijk ik nog: officieel ben ik aan het thuiswerken maar ik was nieuwsgierig.

:relaxed:

Reputatie 2

Bedankt weer, misschien is dat beter. Ik heb die varkenssnuit al jaren niet gebruikt. 

 

fijn weekend nog

Reputatie 7

Hi @Gerda w,

 

Allereerst wil ik je alvast welkom heten bij Thuis! En mijn complimenten voor je doortastendheid - heel verstandig om alvast het aansluitpunt te controleren. En mijn grote complimenten aan Folkert, Doornekamp en Waqqas: jullie hebben het tezamen haarfijn uitgelegd! Ik wil alleen nog graag deze video onder de aandacht brengen: installatievideo Hier geven we aan hoe je de installatie zelf kunt uitvoeren. Mocht je er op de activatiedag niet uitkomen, laat het mij hier dan weten! 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Gerda w 

Het mooiste is het als je DSL modem via het bijgeleverde kabeltje van ca. 1 meter direct op het ISRA punt wordt aangesloten, dat witte kastje in de meterkast. Dan heb je gegarandeerd de hoogste snelheid.

Maar praktisch gezien kun je vanaf daar de kabel naar de woonkamer verlengen en wellicht kun je daar die oude kabel voor gebruiken die vanaf dat ISRA punt naar de contactdoos in de huiskamer loopt. Controleer de kwaliteit van de kabel. Laat zo nodig een monteur komen op voorwaarde dat iedereen in huis geen Corona symptomen heeft, de monteur zal dat op de dag zelf navragen.

Wellicht ben je zelf handig of ken je iemand die handig is met kabels aanzetten, kijk of de koperdraadjes nog mooi blanco zijn. Je hoeft maar 2 aders te bekabelen, Rood en Blauw op contactpunten a en b, dat staat bij zowel het ISRA punt als in de contactdoos aangegeven.

Groet, Folkert

Het antwoord zal je misschien niet bevallen ben ik bang.

Dat langwerpige doosje in je meterkast is je ISRA punt, daar kun je het bovenste dekselje van loswippen, alle kabels loshalen die daar onder de 4 schroefjes zitten, je kan dan twee dingen doen,

Optie 1: de meegeleverde aansluitdoos met een stukjekabel van max 30 cm aansluiten(stukje kabel wat naar boven loopt) daar het meegeleverde DSL kabeltje in en de andere kant in het modem, kom je dus niet ver met het modem.

Optie 2, de varkenssnuit naast de ziggo aansluiting proberen, wel even op de ISRA die extra kabel loshalen(bridgetap) en kijken achter die varkensnuit of er niet toevallig nog een aftakking zit naar een andere telefoon aansluiting in huis, en dan hopen dat de lijn stabiel en goed is en blijft, geen garantie dat het goed gaat en blijft werken .

 

Je zou nog een derde optie kunnen hebben, vervang de kabel tussen het ISRA en de varkenssnuit voor een goede kwaliteit LAN kabel, gebruik daar 1 paar draden van om aan te sluiten, een goede afgeschermde getwiste kabel geeft minder kans op storingen.

Optie 1 is de enige die op ondersteuning van T-Mobile kan rekenen, al het andere is op eigen verantwoording en zal bij problemen altijd terug moeten naar de optie 1, kort op de ISRA aansluiten.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even een opmerking: Je mag uitsluitend het bovenste klepje van het ISRA punt open maken en daar aan sleutelen, zoals aangegeven in het plaatje dat @Doornekamp33 geplaatst heeft.

Het andere deel is eigendom van KPN en daar mag je niets aan wijzigen zelf.

Reputatie 2

Heb inmiddels de aftap bij ISRA weggehaald en het ziet er weer als PTT nieuw uit zonder plakband. Ik ga eerst de simpele manier doen dus gebruik de varkenssnuitstekker voor de aansluiting op modem in huiskamer. Mocht dit problemen of teveel verlies opleveren dan regel ik de monteur. Bedankt voor alle opties en uitleg. Had omdat ik Ziggo gebruikte dus nooit aan de telefoon lijn gedacht. Het herinnert me nu wel aan de adsl die ik daarvoor had. Nu nog wachten op plek in de Cloud want ik zal mijn HD van de Humax wel ff missen

Reputatie 2

Goedeavond

 

Bedankt voor jullie reacties. Er zal dus altijd een kabel moeten gaan vanuit ISRA naar huiskamer (of tv-kabel, of telefoonkabel). Ik kan helaas niet meten of de varkenssnuit huiskamer werkt want dat zou mijn voorkeur hebben. Is het zo dat een monteur tevoren kan komen om alvast een werkende aansluiting te maken? Evt LAN kabel doortrekken naar varkenssnuit bijv? 

Die aftapping zal ik proberen zelf weg te halen. en zover ik weet is er maar 1 aansluiting (varkensneus) in huis (ben 2e bewoner)

Ik heb nog 1 vraag: kan de KPN dat kastje niet vernieuwen met een aansluiting voor telefoon? Zoals op de foto’s te zien is bij instructievideo? 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Gerda w 

KPN zal enkel het ISRA punt herstellen indien nodig maar dat verwacht ik niet in jouw geval. Een complete aansluiting tot in de woonkamer doet KPN alleen voor eigen nieuwe klanten. Maar de T-Mobile monteur doet dit zeker ook al helpt het wel als je zelf alvast voor een goede kabel van ISRA punt naar de woonkamer zorgt.

Die varkenssnuit kun je ook beter laten vervangen door iets moderners door de monteur. Het zal wel werken maar het kan je snelheid kosten en met SDF Premium zou dat jammer zijn, dat is namelijk de beste soort DSL aansluiting.

Reputatie 2

Dat lijkt me een goed idee< ik denk dat de telefoonkabel er nog wel steeds ligt (ESRA naar huiskamer) maar als die verbeterd kan worden (met de varkenssnuit) voor een goede verbinding dan ga ik daarvoor. Kan ik dat zelf vragen bij T-mobile dat ik een monteur wil (al tevoren_ met een goede telefoonkabel en nieuwere varkenssnuit)?

Reputatie 7
Badge +15

@Gerda w

Je kan beter niet te veel verwachten. Haal het beste uit je huidige aansluiting en mocht je later tegen problemen aanlopen dan kan een monteur komen kijken.

In mijn huis verliep het eerst ook via de varkenssnuit maar helaas wegvallende wifi, nu een gaatje door de muur en DSL kabel gelast aan de hoofdaansluiting.

Reputatie 7
Badge +3

@Gerda w Als je zelf niet kunt sleutelen aan de kabel van ISRA naar woonkamer dan gewoon een monteur laten komen en tevoren uitleggen wat er moet gebeuren. Dit is voor een monteur echt niet veel werk. De oude PTT kabel die er nog zit is vaak nog van goede kwaliteit, alleen de uiteinden moeten vaak even opgeknapt worden.

T-Mobile heeft Thuis Installatie Garantie, je bent een nieuwe klant dus alle reden voor T-Mobile om een goede start te maken. Zie ook https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/bestelling/installeren/installatie-door-monteur

Reputatie 2

ik zal t ISRA kastje en de varkenssnuit wel openmaken en de einden van de bedrading bekijken. Ik heb nog ergens een krimptang dus als het simpel draden zijn kan ik die wel schoonmaken of stukje verwijderen. 

Kabels van KPN  massief koperen kabels die kun je dus zelf gewoon strippen, alles aan de ISRA even loshalen, heb je een platte schroevendraaier voor nodig, en alleen de 1A en 1B behoeven maar aangesloten te worden van de kabel die naar de woonkamer loopt.

Zoals je op het plaatje kunt zien zo moet ongeveer de aansluiting gebeuren, het kasje er rechts naast krijg je in een andere vorm meegeleverd, dit is zoals T-Mobile het garandeert dat het 100% moet gaan werken.

Wat je kun doen is dus richting die varkenssnuit gaan met de bestaande kabel die nu er al ligt, daar de varkenssnuit geheel weghalen en het meegeleverde doosje daar monteren, werkt dit niet afdoende kun je nog proberen om de bestaande KPN kabel te vervangen door een goede kwaliteit Lan kabel met koperen kern (los op rol zonder stekkers en let op er is verkopert aluminium in de handel) en dan het doosje in de woonkamer, heb je in principe geen monteur voor nodig, alleen de Lan kabel aan de telefoonkabel vastmaken en rustig doortrekken door de mantel.

gebruik dan bij aansluiten 1 kleur van de kabel zijn 4 setjes beschikbaar en ze zitten om elkaar heen gedraaid.

Een Lan kabel is getwist en afgeschermd wat daardoor voor meer bandbreedte en minder storing zorgt dan de standaard KPN kabel en ik heb bij kennissen zo afstanden gehaald van 10 meter kabel er tussen zonder snelheids-verlies in huis.

 

 

Dat had ik ook al niet zo duidelijk aangegeven in mijn eerste post, het bovenste dekseltje kun je loswippen.

Reputatie 7
Badge +15

@Gerda w

Ik gooi er ook maar even een opmerking tussendoor. 😉

Op de foto van @Doornekamp33 is de volgorde rood blauw oranje wit en dat hoort ook standaard zo. Maar af en toe komt het nog wel eens voor dat het beneden anders zit aangesloten dus mocht er geen signaal binnen komen dan kan je boven achter de klep wat veranderen om te kijken of het dan werkt.

Maar dit is gewoon het standaard rood blauw oranje wit dus normaal zit het gewoon goed.

Reputatie 2

Klopt 4 dr. Van links naar rechts rood blauw oranje wit heb ik gezien

Reageer