Beantwoord

Installatiekosten Glasvezel

  • 8 January 2020
  • 5 reacties
  • 816 Bekeken

  • is net lid geworden
  • 0 reacties

Goedendag,

Ik heb zojuist de eerste factuur gehad na mijn verhuizing en hierop staan installatie en activatie kosten van mijn ‘nieuwe’ glasvezel abonnement. Waarbij de activatie kosten door korting wegvallen en op de installatiekosten 50% korting zitten. Maar dat betekent wel dat ik € 37,50 moet betalen voor de installatie van mijn internet.
Dit hebben jullie ook gedaan, dus wat dat betreft geen probleem. Dat moet ook gewoon betaald worden, natuurlijk. Maar ik heb niet de optie om dit zelf te doen en dat vind ik wel jammer. In mijn geval (nieuwbouw huis) was het letterlijk het inpluggen van de meegeleverde glasvezelkabel in de modem en het aansluiten van de router op de modem. Dat had ik makkelijk zelf binnen 1min kunnen doen. Waarom heb ik dit niet kunnen kiezen?

Daarbij een ongerelateerde vraag. Jullie zeggen dat de maximum internet snelheid op mijn adres 100mbit/s is. Andere providers (bijvoorbeeld KPN) noemt 500mbit/s, hoe komt dit? 
Niet dat ik iets te klagen heb over de snelheid, overigens. Dit is meer uit interesse. :-)

Mvg,
Merijn

 

Ps: Ik vind het wel onhandig dat ik een vraag als dit niet gewoon kan mailen oid.

icon

Beste antwoord door TAVL 8 January 2020, 10:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Njim 

Bij een verhuizing verhuis je alles kosteloos mee als je een alles in 1 pakket hebt. Maar zoals in de meeste Topics te lezen worden die kosten van €37,50 meestal vergoed. Ik begrijp dat je op je nieuwe adres een nieuwe abonnement hebt genomen? Eigenlijk worden er dan wel aansluitkosten gerekend.

dus dat is even afwachten op de reactie van een Moderator, ze reageren meestal binnen de 24/48 uur.

T-mobile kan op dit moment de snelheden van 200 en 500 mb helaas niet leveren omdat KPN te hoge prijzen vraagt voor het leveren van deze snelheden over het KPN netwerk dus daarover moeten ze nog onderhandelen.

Reputatie 7
Badge +4

Goedemiddag @Njim,

Welkom bij T-Mobile Thuis en veel geluk met jouw nieuwe huis! Je stelt goede vragen, maar zoals bij veel dingen die simpel lijken, is het vaak een stuk ingewikkelder als je verder kijkt. Zo ook bij het aansluiten van jouw diensten. Het aansluiten van jouw modem is het laatste stukje van een grotere puzzel. Behalve dat een en ander in de systemen ingeregeld moet worden voor ze jouw diensten kunnen aanbieden, is er nog de logistiek om jouw installatiepakket tijdig bij jou te krijgen en tenslotte moet een monteur in de zogenaamde POP aan het werk en in samenspel met vaak een tweede netwerkmonteur die thuis kijkt of alles juist werkt. Dat alles zorgt ervoor dat jij het hypersnelle internet op kan. Daarbij is de glasvezelkabel erg breekbaar en mag je daar als consument niet zonder meer aan komen. Dat is aan de beheerder. Schade wordt doorgaans op de consument verhaald. 

T-Mobile heeft als doel om de markt open te breken met supersnel internet. In steeds meer delen van het land bieden ze daarom 1Gbit aan. Dit jaar zullen daar duizenden huishoudens bij komen. Dit kunnen ze doen op plekken waar ze eigen apparatuur op het netwerk hebben. Op plekken waar ze deze apparatuur niet hebben maken ze gebruik van de KPN. Daar ligt het probleem. T-Mobile is het niet eens met de prijzen die KPN vraagt voor het aanbieden van diensten. Daarom zijn ze de eigen apparatuur op het netwerk ook aan het aanbieden en daarnaast hebben ze een geschil geopend bij de ACM om KPN te dwingen tot scherpere prijzen. Voor de tussentijd bieden ze met het nieuwe prijsplan om die reden geen 200 en 500 Mbit (of 1Gbit) meer aan. Dit komt gewoonweg niet uit met het principe de hoogste snelheid tegen een lage vaste prijs met Uit&Thuis. Er zijn wel meerdere signalen gekomen dat klanten wel een optie willen voor sneller internet. Voor nu is het dus misschien technisch wel mogelijk om hogere snelheden te halen, maar ligt er een andere probleem aan ten grondslag. Het doel is dus om uiteindelijk wel de hoogste snelheid aan te gaan bieden aan alle klanten. 

Reputatie 7

Hey @Njim,

Tof dat we met je mee mochten verhuizen. :smile: Ik heb bijna niks meer toe te voegen! Installatiekosten worden in rekening gebracht bij klanten met een glasvezel abonnement die alleen internet of internet & televisie in het pakket hebben zitten, ook bij een verhuizing. Alleen bij een alles-in-1-pakket loopt er al een geruime tijd een actie waarbij de installatiekosten niet worden gerekend.

Goedemiddag @Njim,

... Daarom zijn ze de eigen apparatuur op het netwerk ook aan het aanbieden en daarnaast hebben ze een geschil geopend bij de ACM om KPN te dwingen tot scherpere prijzen. ...

Op de site van ACM zie ik daar niks van terug, heb jij hier een bron voor?

Die is er niet, alleen geruchten, maar komt er op neer dat T-Mobile de hogere snelheden op het KPN netwerk niet aanbieden omdat ze dan te duur worden of onder de kostprijs moeten aanbieden.
En nu maken ze er  van dat ze willen dat de ACM KPN dwingt om de prijzen te verlagen, alleen zijn die prijzen door de ACM goedgekeurd en al een poosje van toepassing, zal dus dat wel nooit komen.

Ik ben van mening dat men wel wil concureren maar zichzelf nu in de voet aan het schieten zijn in WBA gebied en het nooit aangeboden gaat worden voor lage prijzen.

 

Trouwens de Wholesale prijzen van KPN zijn gewoon openbaar te vinden.

Reageer