Beantwoord

Installeren nieuw modem


Hallo allemaal. 
Normaal heb ik hier wel een beetje verstand van maar ik snap er werkelijk niets van.

Sinds kort woon ik in een huurcomplex. Ik heb een meterkast, foto 1, en ik heb nog een kast, foto 2. 
Op foto 2 zie je een ISRA aansluiting van kpn, er zit geen stopcontact in deze kast trouwens. Op foto 1 zie je verschillende aansluitingen, internet en telefoon kabels.. Ik ga er vanuit dat de kabels van foto 2 door het plafond naar foto 1 lopen. En op foto 3 zie je de aansluitingen die in mijn woonkamer zitten. 
 

Ik heb vandaag het modem proberen aan te sluiten, maar de wereldbol geeft geen kick. Ik heb geprobeerd de dsl kabel in de aansluitingen op foto 3 te doen. Ik heb ook geprobeerd om de telefoonkabel uit foto 1 in de dsl poort te doen.
Wie o wie kan mij helpen 😅 de vorige bewoner had ziggo en heeft dus geen gebruik gemaakt van dsl. 

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Laurabulten 15 March 2021, 14:26

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Laurabulten 

Je DSL met RJ45 (kleine utp stekkertje) zou je hierop kunnen aansluiten door het huidige stekkertje te verwijderen, omdat dit het hoofdpunt (ISRA) is.

 

Deze aansluitingen lijken mij voor de grotere RJ11 UTP netwerk stekkers, waar waarschijnlijk 1 of 2 van die losse kabels van foto 1 naar toe gaan.

 

De vraag is dus nu, heb je ergens in je woonkamer ook nog een stekkerdoos voor een ‘analoge’ telefoonaansluiting?

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik had inderdaad ook gelezen dat je het oude kabeltje kan vervangen door de nieuwe. Maar omdat het huidige kabeltje de grond in gaat, kan een nieuwe nergens in. Want het modem kan daar ook niet omdat er geen stopcontact is..

Op heel veel normale stopcontacten na, zijn dit de enige 2 afwijkende dingen in de muur.. dus helaas geen analoge. Er zit natuurlijk nog van alles bijgeleverd in het T-Mobile pakket maar geen idee of ik daar wat mee moet.. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Laurabulten 

Probeer eerst eens te kijken op het ISRA punt om je modem daar op aan te sluiten door het huidige kabeltje te verwijderen, waarna je het bijgeleverde kabeltje hierin kunt aansluiten naar je DSL ingang van je modem. Hier zou dan het wereldbol lampje na ongeveer 3 a 4 minuten groen moeten worden.

Als er hier al geen internet aanwezig is, dan moet je contact opnemen met de klantenservice.

Reputatie 7
Badge +15

@Laurabulten 

De 2 aansluitingen hierboven worden niet gebruikt voor DSL internet.

Kan je een verlengsnoer naar de kast op foto 2 krijgen? Sluit daar de modem dan eens aan en steek de meegeleverde DSL kabel vanaf de modem eerst in de poort links en anders in de poort rechts als het niet werkt (de huidige kabel in de rechter poort kan je er makkelijk uit klikken).

Dit is enkel om te testen of er een werkende verbinding is.

Ik woon nog niet in de woning, dus ik ga er morgen heen om het te proberen!

Reputatie 7
Badge +15

@Laurabulten 

Mocht het werken in de 2de kast dan kun je gaan kijken of het lukt met een wat langere DSL kabel, als je een DSL kabel neemt van goede kwaliteit dan kan de afstand tot de modem ook langer zijn.

Helaas, het doet niks met de wereldbol.. 

 

Ik kreeg dit als reactie van een buur: “Als je de goede kabel hebt en hij werkt niet, kan het zijn dat er geen signaal op staat omdat het aansluitingsnummer van tmobile/kpn (zelfde kabel) niet overeenkomt met het werkelijke nummer, en dan moet de monteur komen om het goed aan te sluiten.”.

Moet ik KPN benaderen of T-Mobile...

Reputatie 7
Badge +3

@Laurabulten 

Als het goed is, zitten op dit ISRA punt 2 dezelfde aansluitingen. Probeer ook eens die andere aansluiting of daar wel iets gebeurt.

Ja heb zowel links als rechts geprobeerd!

Reputatie 7
Badge +3

@Laurabulten 

Ja, als op beide geen signaal lijkt te staan, dan zou je contact moeten opnemen met de klantenservice van TMobile Thuis. Die kunnen dan de benodigde stappen uitzetten, zoals bijv. een monteur oplijnen.

Ik heb gebeld en er komt een monteur. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, want die kabels lopen in de grond en het plafond boven een lift etc 😅

Ik loop hier alweer vast.. omdat ik die 2 meterkasten heb, buiten de woning, en er zit een lift tussen.. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Laurabulten 

Volgens bovenstaande foto komt hij in de meterkast binnen waar ook je ISRA is.

Reputatie 7

Hi @Laurabulten, tof om te zien dat je al zo goed op weg bent geholpen door @Waqqas & @Pieter_B! Alleen jammer dat het signaal niet doorkomt. Zoals Waqqas aangeeft, kan je inderdaad de meterkast selecteren. No worries, dit is ook deels pro formo dus die tweede meterkast is geen probleem. Hopelijk kan de monteur snel langskomen! 😊

Hi @Laurabulten, tof om te zien dat je al zo goed op weg bent geholpen door @Waqqas & @Pieter_B! Alleen jammer dat het signaal niet doorkomt. Zoals Waqqas aangeeft, kan je inderdaad de meterkast selecteren. No worries, dit is ook deels pro formo dus die tweede meterkast is geen probleem. Hopelijk kan de monteur snel langskomen! 😊

Oké! Ze vragen vervolgens over een stopcontact. Die zit niet bij dat ISRA punt. Is voor het bezoek een verlengsnoer voldoende? 

Reputatie 7
Badge +15

@Laurabulten 

Er is daar even stroom nodig om te testen dus een verlengsnoer zou voldoende moeten zijn. Als de verbinding werkt dan kan je verder kijken over hoe je het modem kunt verplaatsen.

Onwijs bedankt allemaal! Morgen ochtend komt de monteur langs :-) ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Laurabulten, hoe is het monteursbezoek verlopen? Heeft de monteur het voor je kunnen oplossen? 😄

Ja gelukkig wel!! Er miste een koppelstuk van de kabel uit de isra en de kabel die verbonden was met de woonkamer. Super fijn :)

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Laurabulten, bedankt voor je terugkoppeling en het delen van de uiteindelijke oplossing! 😄 Fijn dat alles weer werkt. 

Mochten we je in de toekomst nog eens kunnen helpen, laat het dan zeker weten. De Community zit altijd voor je klaar! 

Reageer