Beantwoord

Is het toegestaan om glasvezel zelf aan te sluiten?

  • 26 May 2018
  • 7 reacties
  • 9981 Bekeken

Goedemiddag/avond T-Mobile forum,

Aankomende vrijdag gaat mijn abonnement in. En Ik heb gisteren middag heb ik mijn installatie pakket ontvangen. Als een nieuwsgierige ICTer even de doos door gespeurd, waarbij ik een zegel tegen kwam die aan gaaf dat de spullen enkel mag worden aangesloten door een monteur?:?

Maar oke, zegel door gesneden en verder op zoektocht. Even kijken wat er allemaal in zit precies. 🆒 Want ik wou even weten of de kabel om de glasvezel te verlengen lang genoeg was, en op het eerste gezicht lijkt dit allemaal in orde. Voor de rest lijkt alles compleet.
Eerder de dag even met een kennis het glasvezel aansluitpunt nader bekeken(Dit had ik al eerder gedaan).
Ieder geval alles zit er eenvoudig uit, natuurlijk vrij fragiel met plastic. Had eerlijk gezegd een originele doos van Vigor verwacht.

Voor de rest heb ik eigen hardware aangeschaft, en vroeg me hierbij af of ik de gehele installatie zelf kan uitvoeren? En dat de monteur welke dezelfde vrijdagochtend komt enkel nog even alles hoeft te controleren.


Ter verder info ik heb enkel Internet besteld, Glasvezel 100/100.
Ik verneem graag jullie reactie. En natuurlijk kijk ik er naar uit om glasvezel te gaan gebruiken. Ook al heeft Ziggo me nooit in de steek gelaten.
M.v.g. Nick
icon

Beste antwoord door BeMu 26 May 2018, 18:39

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Glasvezel mag NOOIT zelf worden aangesloten, dit heeft ook te maken met de eventuele hoge kosten die in rekening (kunnen) worden gebracht mocht er on verhoop toch een beschadiging aan de fragiele glasvezel ontstaan.

Wat ik me misschien ten onrechte afvraag of er wel een signaal op het modem wordt gezet door de provider als de monteur van Gidioun de modem niet aanmeldt, en controleert.
Ten eerste bedankt voor je reactie, dan blijf ik er toch nog even van af voor de rest, behalve dat ik natuurlijke me eigen spullen plaats. Waarvan de router op zolder en de Media converter in de meterkast.


Wat ik me misschien ten onrechte afvraag of er wel een signaal op het modem wordt gezet door de provider als de monteur van Gidioun de modem niet aanmeldt, en controleert.

Dat zou ik helaas niet weten, maar mijn vermoede gebaseerd op andere hun ervaringen, zou zijn dat er signaal pas op de vrijdag erop wordt gezet.
Reputatie 7
KingHorse,

Het is vrij eenvoudig net als het kapot maken (kost minimaal 300 euro volgens de site van reggefiber) lichamelijk letsel is ook iets wat kan gebeuren als je niet weet wat je doet.
een monteur moet de verbinding technisch opleveren. als dit niet word gedaan dan blijft de order hangen.
KingHorse,

Het is vrij eenvoudig net als het kapot maken (kost minimaal 300 euro volgens de site van reggefiber) lichamelijk letsel is ook iets wat kan gebeuren als je niet weet wat je doet.
een monteur moet de verbinding technisch opleveren. als dit niet word gedaan dan blijft de order hangen.


Die 300 euro heb ik al meer malen gelezen, zowel hier als op Tweakers. Gelukkig weet ik wel een beetje wat ik doe. Heb ook al meer malen ervaring met pc's bouwen:D Voor zowel mezelf, als voor klasgenoten en andere vrienden.

Dat is duidelijk, leek mij ook logisch.

Zat namelijk te twijfelen, omdat een kennis zei dat ik het makkelijk zelf kon aansluiten, en moet hem toegeven het ziet er eenvoudig uit. Ik wacht wel even op de monteur.

Is het een goed idee om Guidion te bellen, om te vermelden dat ik eigen apparatuur gebruik?
Reputatie 7
Hallo KingHorse,

De monteur moet de draytek aansluiten en die testen (volgens protocol). dus dat maakt niet zoveel uit.
Je kan hem daarna makkelijk omzetten naar je media convertor.
Mocht je problemen hebben met de verbinding dan zou je ook eerst de draytek moeten aansluiten voor ondersteuning van T-Mobile dus ik zou hem er gewoon naast laten hangen zodat je hem zo weer kan omzetten.
Hallo KingHorse,

De monteur moet de draytek aansluiten en die testen (volgens protocol). dus dat maakt niet zoveel uit.
Je kan hem daarna makkelijk omzetten naar je media convertor.
Mocht je problemen hebben met de verbinding dan zou je ook eerst de draytek moeten aansluiten voor ondersteuning van T-Mobile dus ik zou hem er gewoon naast laten hangen zodat je hem zo weer kan omzetten.


Beste Hidden.nld,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb even de meterkast nader bekeken, maar het modem zal niet op een wand kunnen worden geplaatst. Dit heeft voornamelijk dat maken dat de woning nog al oud is. Kort gezegd het aansluitpunt van glasvezel paste er net aan bij, en zit al achter de gas leiding. Simpel gezegd was toen glasvezel werd aangelegd, doe het maar daar, want we gebruiken toch Ziggo.
Ik hoop dat het niet te veel problemen veroorzaakt:S maar zal dan tijdelijke(voordat hij dan de doos in gaat) gewoon even op de grond/voor de meterkast moeten bivakkeren. Uiteraard ga ik de meterkast nog even van Spinnen,-webben ontdoen.

En als er inderdaad problemen zijn moet even het oorspronkelijke modem worden aangesloten.

Zodra alles is geïnstalleerd zal ik zowel hier als op Tweakers mijn bevinden mededelen.

De setup bestaat straks uit een TP-Link MC220L(Meterkast) en een Ubiqueti EdgeRouter X(Zolder). Wi-Fi komt al uit de Connectbox van Ziggo🆒

Met vriendelijke groet,
Nick

Tweakers post waarin ik al het een en ander heb gevraagd:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54817191#54817191
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54820045#54820045
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55217553#55217553
Reputatie 7
Hoi Kinghorse,

Ik zie dat het antwoord al hierboven gegeven is, bedankt BeMu en Hidden.nld! Wat betreft de ruimte, ik hoop dat de patchkabel lang genoeg is om een mooi plekje te vinden voor ons modem en eventueel de media convertor. Als je wilt, kun je dan een foto van je meterkast plaatsen? Ik ben namelijk best benieuwd om hoeveel ruimte het gaat!

Reageer