Beantwoord

ISRA punt, een Guidion of KPN monteur?

  • 29 November 2018
  • 13 reacties
  • 5837 Bekeken

Reputatie 1
Per 1 november heb ik VDSL van T-mobile Thuis (Ik had Ziggo kabelinternet.)
Hoewel het T-mobile Thuis internet meestal functioneerde deze maand, viel het internet helaas ook vaak uit. De klantenservice constateerde dat de lijn zwak was. Na de gebruikelijke procedures doorlopen te hebben (factory reset enz.) is het Huawei HG659 modem door een monteur van Guidion vervangen door een andere HG659. Dit loste echter niets op.
Vervolgens ontving ik een e-mail van de klantenservice dat men geconstateerd had dat er sprake van van een 'bridge tap', een aftakking van het ISRA punt.

Het appartement, waar ik woon, is een galerijflat die opgeleverd is in 1968. In de meterkast is alleen de toevoer voor gas en elektriciteit aangebracht.
Het ISRA punt is in de woonkamer. Ik heb het eens voorzichtig open gemaakt om te kijken wat ik aan zou treffen. Ik woon er sinds 1994. Vaste telefonie gebruik ik zelf sinds 2000 niet meer en internet is altijd kabelinternet geweest.

Op de foto als bijlage is de situatie te zien.
Er is sprake van de klassieke rood, blauw, groen, gele telefoonbekabeling. Dubbel uitgevoerd om vroeger twee afzonderlijke telefoonverbindingen voor de PTT-klant mogelijk te maken. Deze lagen los in een bundeltje gedraaid (dus nergens mee verbonden in het ISRA-punt.) Verder de grijze aarde kabel.
Een afzonderlijke grijze en zwarte kabel gaan naar de telefoonconnector. Deze connectie heeft dus voor mij tot 2000 het KPN-PTT telefoonsignaal verzorgd en draagt nu het VDSL internetsignaal, dat vaak uitvalt.

De twee rode en twee blauwe lijnen heb ik getest via een RJ11 connector met het HG659 modem in de vier mogelijke combinaties (2x rood 2 x blauw = 4). In geen van de 4 combinaties deed het HG659 modem een poging een verbinding op te bouwen. Het WAN lampje op de HG659 gaat namelijk dan knipperen. En dat deed het totaal niet.
Ik denk dat er geen signaal op de rode en blauwe aders staat.

Mijn vraag is of dit opgelost kan worden door een monteur van Guidion of dat een monteur van KPN nodig is?
Ik vermoed namelijk dat in Ă©Ă©n van locaties beneden bij deze galerijflat, waar deze kabels samenkomen, moet worden gekeken waarom rood, blauw enz... niet gebruikt worden en het signaal via een alternatieve set kabels loopt.







icon

Beste antwoord door Brian 5 December 2018, 13:53

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Joost S.

Moest even graven, want ik wist zeker dat ik ooit ( uit de tijd van de draaischijven) deze kabels wel eens was tegen gekomen tijdens mijn stage bij de toen nog PTT.

Een gedeelte van deze kabel was ooit in gebruik voor radio distributie ( de harde kleuren ).
Het telefoonsignaal zat op de witte of zwarte met een transparant, hier zit dus ook je DSL signaal op.



Om uit te vinden of je inderdaad een bridge tap heb, zal de KPN aan de slag moeten met een Time Domain Reflection meter om de plek van de misaanpassing op de lijn vast te kunnen stellen.
Kan ook zijn dat er ergens water in de kabel zit, waardoor hij ook zijn ideale eigenschappen verliest.
Allemaal werk voor de KPN dus, want meten is ... weten.
Reputatie 1
@Seccie en @Pieter_B : Bedankt voor jullie antwoorden.đź‘Ť

Met behulp van Google ben ik op diverse fora gekomen, waardoor ik intussen geleerd heb dat dit een weliswaar oud, maar gewoon STAP58 isra punt is.
STAP58 is gedefinieerd in 1958. Acht draden waren bedoeld voor de draadomroep. (Dit betreft de blauwe, groene, rode en gele dubbele aderdraden.) Er bestond in die tijd een PTT draadomroep die in 1964 ter zielen is gegaan.
Transparant en zwart waren bedoeld voor het eerste telefoontoestel en transparant en wit voor een eventuele tweede lijn.

In deze in de jaren zestig gebouwde galerijflat werd de standaard PTT STAP58 telefoonkabel gebruikt, waarbij de acht draadomroep draden niet meer gebruikt werden.
De kabels van de ISRA punten van een woonkolom in zo'n flat komen op de begane grond bij de berging en garageboxen samen in een manipulatiekast. - Hopelijk bevat de manipulatiekast geen STAP58 materiaal.-

Ik begrijp dat STAP58 kabel en VDSL in principe samen gaan, maar het geen gelukkig samenzijn is.
VDSL "pair bonding" is per definitie niet mogelijk bij STAP58 en wordt ook niet door KPN aangeboden.
En de mogelijkheden van 'vectoring' waren mij onduidelijk.
Ook is STAP58 kabel gevoelig voor 'overspraak'.

Het isra-punt lijkt in ieder geval in orde, maar is een oud STAP58 bekabeld isra punt.
Transparant en zwart zijn gewoon aangesloten op de connector voor de varkenssnuit. Direct daaraan is de Huawei HG659 verbonden met het bijgeleverde korte DSL-kabeltje.

Dus de door T-mobile geconstateerde 'bridge tap' doet zich waarschijnlijk voor tussen het ISRA-punt en de KPN straatkast, zo vermoed ik.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi @Joost S.

Ik verwacht dat KPN als netwerkbeheerder eerst het aansluitpunt (isra punt) moet herstellen.
Het aansluitpunt zelf valt onder de netwerkbeheerder.

Je kan in principe gewoon KPN bellen hiervoor. Zij kunnen zien welk type ISRA-punt er aanwezig is en hoe de verdeling loopt. Ook kunnen zij zien op welke van de kabels een DSL-signaal zit (ongeacht welke provider je hebt met uitzondering van een kabelaar uiteraard). Uiteindelijk kunnen zij jou ook voorrekenen wat het zal kosten in het geval je besluit een monteur langs te laten komen.

Ik kwam ook nog dit topic tegen met wat extra informatie.
Reputatie 7
Badge +3
@Joost S.
Kijk daar hou ik nu van, iemand die net zolang graaft totdat hij alle details boven water heeft 👍🏻

Ik herekende het alleen uit mijn korte PTT tijd rond 1985 .... iets te lang geleden dus.
KPN kan bij denk ik met hun apparatuur de lijn tot in detail in beeld krijgen, en zij hebben als het goed is ook tekeningen over de ligging van bekabelingen tot aan het ISRA punt.
Reputatie 1
Ik vertel even hoe dit verder is verlopen:

Eerst heeft een monteur van Guillion geconstateerd dat ik als bewoner het isra-punt juist geĂŻdentificeerd had en het probleem daar of dieper in het KPN netwerk lag.

Vervolgens is een KPN monteur langs geweest die constateerde dat er wel sprake was van een "lijn", maar niet van "sync". De KPN monteur is methodisch de lijn afgegaan. Via de STAP58 manipulatie kast (MK) beneden in de berging van de flat is hij uiteindelijk vertrokken naar de straatkast, die een straat verderop staat.

Gedurende dit proces is het isra-punt vervangen door een modern RJ-11 isra-punt. (Van die klikkertjes in plaats van een varkenssnuit.) De lijn van het isra-punt naar de MK is omgezet naar de reserve lijn. Dus van transparant/zwart naar transparant/wit in de STAP58 kabel.
Tijdelijk werd de lijn ook een KPN xDSL lijn om met een KPN Experia V10 modem-router van de KPN monteur te kunnen testen in plaats van de T-Mobile Huawei HG659.
Het probleem bleef echter persistent aanwezig.

De KPN monteur kwam terug van de tocht naar de straatkast met de mededeling dat hij een "poort" had vervangen en het probleem nu opgelost zou moeten zijn.

Op dat moment was dat nog niet het geval, maar anderhalf uur later was er wel sprake van internet, dat tot nu toe stabiel heeft gefunctioneerd.

Ik heb op het internet proberen uit te zoeken wat er nou aan de hand kon zijn. Ik vermoed dat het probleem lag bij de switch (dslam) in de straatkast, waar het "koper" omgaat naar het xDSL.

In ieder geval is het duidelijk dat een "bridge tap" ook kan betekenen dat er iets mis is in het KPN netwerk.
Reputatie 7
@Joost S.

Het is KPN die aangeeft aan T-Mobile dat er een bridgetap zit.
Met de foto's als bewijs zou T-Mobile nu een nieuw ticket moeten aanmaken richting KPN
Reputatie 7
Hi Joost S., excuses voor de late reactie! Top dat je zo grondig te werk bent gegaan, met deze informatie kunnen we aan de slag! Ik heb de informatie doorgezet naar onze technische dienst met het verzoek om de netbeheerder (KPN) in te schakelen om naar de binnenkomende aansluiting en de ISRA te kijken!
Reputatie 1
@Brian Bedankt đź‘Ť
Ik zag op sinterklaasavond de 'ticket' voorbij komen ...

Hopelijk wordt er wat concreets gevonden en het probleem verholpen.
Reputatie 7
Hoi @Joost S. en @Pieter_B,

Wow, wat een prachtig verhelderend verhaal maken jullie ervan! Dit is een prachttopic geworden. Stukje geschiedenisles en achtergronden, geschreven in heldere taal. Mijn complimenten!

Mocht er iets zijn dat ik kan doen, laat het mij weten, Joost!
Een bridge tap kan ook in een wijkcentrale zitten, kruisdraden kunnen er dubbel op gezet zijn, dit zou ik even goed laten uitzoeken door KPN, je kunt KPN aansturen door te bellen naar Tmobile.
Reputatie 2
Hey @Joost S. Ik houd van lezen en vooral wanneer het op een leuke en duidelijke manier is verwoord. Niet er om heen draaien maar straight to the point. Maar dan wel op een leuke manier. Heb je al eens gedacht aan het schrijven van korte verhalen? Je komt namelijk erg goed uit je woorden! :)

Een Bridge Tap kan overal voor komen waar kabels liggen. Een Bridge Tap is niets anders dan een verlenging, verlegging of aftakking van een datakabel. Dit komt het meest voor op de plek waar de kabel de grond uit komt en zuurstof proeft. Dit is met name de woning, maar dit neemt niet weg dat dit ook de enige locatie is waar het voor kan komen.

Ik ben erg blij dat je dit verhaal hier hebt neergezet! Dit is een artikel die ik wil opnemen in onze database voor trainingsdoeleinden, al is het alleen maar om de manier van verwoording. Vind je dit goed?
Reputatie 1
Hoi @RoyTMT

Geen enkel bezwaar om deze forum thread op te nemen in de database voor trainingsdoeleinden.

Ik schrijf redelijk en heb begin jaren negentig installatie van Viditel c.q. Videotex diensten bij klanten begeleid. Nog met van die fluitende modems en KPN heette toen PTT 🙂
Dan weet je dat bij problemen in de lijn meestal een procedure gevolgd moet worden. Daar ook enig geduld bij hoort. Maar het doorgaans opgelost wordt.
radiodistributie aansluiting jaren 60 - vreemd genoeg telefoonsignaal op kanaal 4 draden.

in m'n huis in zwijndrecht wijk groote lindt - bouwjaar 1967 - zit ook “stap 58” bekabeling, in de buurt zie ik ook de typische 5-zijdige kastjes vaak in de paadjes tussen de huizen. De buitenmuur waar het IS/RA punt zat, had wel eens wat water gehad, daarom was het aansluitpunt beetje verroest. Omdat de locatie ook erg slecht uitkwam, heb ik de kabel naar de meterkast verhuisd en op een LSA-PLUS strookje gezet.

Nadat T-mobile / KPN me had aangesloten was er toch geen sync op de transparant-wit of transparant-zwarte aderparen. Omdat - vreemd genoeg - ooit de telefoon kennelijk op groen-groen heeft gewerkt die ook nog geprobeerd, maar geen verbinding. Dus gebeld naar T-mobile. De Guidion monteur kwam - zeer vriendelijk en kundige heer. Die ook al snel begreep dat ik ook wel het één en ander wist ; ik heb jarenlang aansluitmateriaal aan KPN verkocht o.a. voor de straatkasten en hoofdverdelers. Met z'n ader-tracer op mijn draadjes ging hij naar de straatkast en vond daar dat het DSL signaal kennelijk op het *RODE* aderpaar zat. Dus even omzetten op m’n strookje en voilá, ik had verbinding. eerste speedtest; 72 Mbps down / 26 Mbps up, jitter 1 ms - niet slecht.

Reageer