Beantwoord

ISRA punt onbekend en afsluiten T-Mobile Thuis

  • 4 January 2019
  • 4 reacties
  • 1331 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Nu KPN op 1 januari iets in mijn wijkkast heeft veranderd en ik nooit TV kijk zou ik graag willen overstappen van Ziggo naar T-Mobile Thuis. Het probleem is alleen dat ik nergens mijn IRSA aansluiting kan vinden in huis, het is een koopwoning uit 1916. De coax kabel komt in de woonkamer binnen, maar er zit geen telefoonleiding naast. Ik heb ook in de kruipruimte gekeken, maar daar geen blauwe leiding kunnen vinden. Overigens zie ik in de kruipruimte maar twee leidingen, coax en elektriciteit (nu is het wel zo dat de kruipruimte niet onder mijn gehele huis loopt). De meterkast heeft ook geen IRSA punt. Bij de buren zit het IRSA punt het naast de gasmeter, maar bij mij is ook daar geen lasdop (of ander IRSA punt) te vinden. Kortom, geen idee waar die is. Volgens KPN is er wel een aansluiting aanwezig in mijn huis.

Ik wil nu graag weten wat er gaat gebeuren als ik T-Mobile Thuis aanvraag, ik wil namelijk niet met onvoorziene kosten geconfronteerd worden. Kan de installateur van T-Mobile mijn IRSA punt vinden? Kost mij dat geld? En wat gebeurd er als de monteur geen IRSA punt kan vinden? Kan ik dan kosteloos het abonnement annuleren? Het maken van een nieuwe aansluiting op mijn kosten is mij namelijk de besparing van de overstap niet waard.

Groeten,

Thijs
icon

Beste antwoord door Brian 8 January 2019, 12:26

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
@ThijsKi Ik heb je privébericht ontvangen en beantwoord!

@tmoesel Dat is een goede tip, ik was even vergeten dat die database bestaat! (heb ooit in het verleden voor een netbeheerder gewerkt) Er staat echt een aparte aansluiting geregisteerd voor dit adres dus ik verwacht eigenlijk niet dat de ISRA bij de buren zit in dit geval. Via KLIC zou je de ligging van de kabel op het perceel mogelijk wel op kunnen sporen maar afhankelijk van de staat van aansluiting kan het zijn dat de netbeheerder alsnog kosten in rekening gaat brengen.
Reputatie 6
@ThijsKi Er bestaat een systeem/database van draden en leidingen in de grond genaamd KLIC, zie:
https://zakelijk.kadaster.nl/klic-veelgestelde-vragen

Misschien kun je info opvragen (kost wel wat denk ik) en zo een hint krijgen waar de telefoonlijn dan de woning zou moeten binnenkomen.

Als het 2-onder-1-kap is zou misschien nog kunnen zijn dat jou aderpaar in de bundel van de buren zit, maar is nogal ver gezocht denk ik.
Ha Brian,

Dank voor je uitgebreide en eerlijke antwoord! Ik stuur je een privébericht.

Groeten,

Thijs
Reputatie 7
Hi @ThijsKi Goed om te horen dat je overweegt om over te stappen, je bent uiteraard van harte welkom! 🙂 Top dat je zelf al op onderzoek uit bent gegaan naar het ISRA-punt. Ik geef je graag meer uitleg over wat je kan verwachten.

Werkzaamheden aan het ISRA-punt mogen alleen uitgevoerd worden door de netbeheerder (KPN). Als bij jouw aanmelding bij ons blijkt dat er geen ISRA-punt aanwezig is dan zijn er eigenlijk twee scenario's:

  1. Er is geen ISRA-punt maar de invoerkabel is wel aanwezig en toegankelijk. In dit geval schakelen wij de netbeheerder kosteloos voor je in en zorgen we dat er een nieuwe ISRA geplaatst wordt.
  2. Er is geen ISRA-punt en er is ook geen invoerkabel aanwezig of zichtbaar. Dit lijkt bij jou het geval te zien. In deze situaties moet er een monteursteam van de netbeheerder komen die ook kunnen mogen/graven om de kabel op te sporen of om een nieuwe de woning binnen te brengen. Voor deze werkzaamheden brengt de netbeheerder kosten bij je in rekening.

Op het moment dat wij jouw aanmelding in gang zetten en het monteursbezoek inplannen maken wij al kosten en er is geen garantie dat onze monteur het aansluitpunt zal kunnen vinden. We zien namelijk regelmatig dat een invoer bijvoorbeeld weggewerkt is achter een muur omdat vorige bewoners de aansluiting nooit gebruikten. Als je mij een privébericht stuurt met je postcode en huisnummer dan kijk ik graag of ik misschien nog meer informatie voor je kan achterhalen met betrekking tot de ISRA. Uiteraard zien we graag dat je klant bij ons wordt maar tenzij je de invoerkabel nog kan achterhalen zou ik je in alle eerlijkheid, gezien de mogelijke bijkomende kosten, een overstap eigenlijk met pijn in mijn hart afraden.

Reageer