Beantwoord

Kabels trekken voor TV

  • 1 February 2019
  • 46 reacties
  • 4354 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 24 reacties
Hi,

heb T-Mobile thuis besteld en zit nu in de interface voor plaatsing. Ik zie nu echter dat er kabels getrokken moeten worden van meterkast naar TV (is wel handig dat jullie dat vantevoren melden, not) voor interactieve TV. Dat is prima maar in welke context moet ik dit zien? Dit zal ethernet zijn maar kan iemand me vertellen wat interactieve TV aan bandbreedte slurpt in verschillende aspect ratio's and definities? dus 720p tot aan 1920x1080? Ik heb namelijke powerline adapters die prima voldoen maar wellicht dat de kabel getrokken moet worden vanwege bandbreedte eisen. Ik kan deze nergens vinden.
Iemand?
icon

Beste antwoord door Brian 27 March 2019, 15:13

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 6
FullHD (1920x1080) kan met ongeveer 8 Mbps en HD (720p) kan met 3 Mbps toe. Dat is met moderne H.265 videocodering, met wat andere/oudere video codering kan het wat hoger zijn, maar voor zover ik weet is dat met T-Mobile Thuis TV niet aan de orde.

Kwa ethernet snelheden voor thuisnetwerken / standaarden heb je 10Mbps, 100Mbps en 1000Mbps.
Dus in theorie kan je bijna met de ouderwetse 10Mbps toe en desnoods ook nog over een oude telefoondraad als je handig bent met soldeerbout en ethernetconfiguraties, maar zal eigenlijk geen hond doen.

Je kan het beste uitgaan van 1000Mbps kabel, dus UTP cat5e of beter, en die door een buis trekken. Met 16milimeter binnenwerk passen ook aangesmolten RJ45 stekkers erdoor, dat scheelt weer het meer risicovolle zelf aankrimpen en fabriceren van kabels.

Als je geen kabels wilt trekken, kan je gezien de bandbreedte ook wel toe met een set powerline adapters. Bedenk wel dat deze adaptors gebruik maken het gedeelde electriciteitsnetwerk, waardoor de verbinding gevoelig is voor eventuele verstoringen.

Met 1000Mbps UTP cat5e of beter heb je 8 aders, maar voor 100Mbps ethernet worden er maar 4 gebruikt. Dat heeft o.a. voor de beschikbaarheid van zogenaamde UTP optimizers gezorgd. Het zijn geen optimizers, maar splitters, n.l. ze verdelen een 8 aderige UTP kabel in 2x 4 aderig en andersom. Aan de beginkant knopen ze die 2x 4 aan de 8 aders en aan de eindkant splitten ze de 8 weer in 2x 4.

Reden voor het noemen van deze splitters is dat bij T-Mobile Thuis internet en TV gescheiden is. Dus als mensen verder weg van de router, b.v. op slaapkamer, naast TV ook internet willen hebben, b.v. voor Netflix, ze dan klagen dat ze 2 lange kabels moeten trekken. Met een splittersetje kun je toe met 1 kabel. In die splitters zit verder niks, het is alleen draadjes op de juiste manier met elkaar verbinden. Desondanks worden ze voor 10 Euro verkocht, met wat zoeken wereldwijd kun je er voor dat bedrag ook een handvol krijgen.
Ja, die tweede TV in slaapkamer implicieert dus ook kabels trekken.
Dat vertellen ze er natuurlijk van tevoren niet bij he...ik heb mijn hele huis voorzien van een mesh netwerk van ubiquity waardoor ik fantastische waardes haal op mijn wifi en hierdoor geen vervelende kabels nodig heb. Dat die TV receiver geen wifi ondersteund is beetje teleurstellend.
Vraag me af of ik hiermee door moet gaan.
Reputatie 6
Inderdaad is dit kabeltrekken vaak een domper op de lage aboprijs. Als je naar die TV nog een coax kabel hebt liggen, zou je aan beide kanten een MoCa adapter kunnen plaatsen, dan kun je daarover ethernet van LANpoort3 of 4 leiden.
Of anders met VLAN capabele managed switches in de weer. Zelf het TV VLAN over WiFi zou ook kunnen, maar momenteel is de kans dat de latency te hoog is denk ik vrij groot. Het is glad ijs met de huidige TV protocol implementatie en je moet weten wat je doet m.b.t. IGMP proxy's etc.
Ik heb ooit IGMP snooping aangezet op mijn router voor TV maar dat was geen success. Slechte performance. Al me al lijkt het erop dat ik toch maar een kabel zal moeten trekken of maar lekker bij ziggo blijven 🙂 Maar ja, die 500/500 is zo uitdagend.
Even voor mijn beeldvorming. Die draytek krijgt wordt geconfigureerd met twee vlans erop? Welke poorten zijn dat? Wordt er een apaart geconfigureerd voor TV en apart voor internet? Of hoe moet ik dat zien?
Reputatie 7
Badge +2
Hallo SiCaC,

De Draytek modem wordt al een tijdje niet meer geleverd voor nieuwe klanten. Er wordt nu gewerkt met een Huawei modem in combinatie met een media converter.
Alleen de media converter moet bij de glasaansluiting gemonteerd worden, met Ä—Ä—n utp-kabel kan je dan het modem op een andere plek in huis plaatsen en vandaaruit je tv's en bekabeld internet aansluiten.
Tv en internet hebben idd aparte vlans.

Mvg. Marcel
Ja duidelijk. Maar die TV decoder kan dus alleen via ethernet aangesloten worden?
Reputatie 7
Badge +2
Ja, klopt, de TV box moet idd via ethernet aangesloten worden. (IPTV aansluiting op het modem)
Je kan ook (bv. voor de slaapkamer) de TV anywhere app installeren op een mobiel apparaat of laptop en dan via chromecast verbinden met de tv.
Btw, welke Moca Adapter zijn een beetje goed?
Boys


Kunnen we die huwaei nog ik bridge mode zetten?

Lijkt niet te kunnen
Reputatie 3
Kannie
De wizard ondersteund het wel maar als ik dat doe komt internet niet op.
Reputatie 3
Klopt, want kannie
Haha. Kan blijkbaar wel vanaf converter naar eigen router maar dan geen tv 'n telefonie. Of ik moet dat vlan op mijn router configuren. Is dat beschreven ergens?
Reputatie 3
Uitgebreid beschreven op het T-Mobile forum.
ff zoeke hiero en gij zult vinden ...
Internet vlan 300 en tv 640. Gaan we daarna aan de slag. Telefonie vervalt maar who cares
Reputatie 3
Suc6
Reputatie 7
Lekker bezig allemaal!

Ik maak even een korte samenvatting van alle handige tips!

Gebruik eigen modem, zie deze handige topics: Je eigen modem gebruiken.

Het advies van T-Mobile is om altijd een bekabelde verbinding te gebruiken voor je TV Box. Dit benoemen we juist overal om verrassingen te voorkomen. Zo kun je deze video van onze installatie zien wat je kunt verwachten: installatie door monteur.

Wil je per se gebruikmaken van devolo's (of powerline adapters), lees dan onze tips: gebruik draadloos TV-kijken.

Het signaal voor TV en voor internet gaat over verschillende poorten (vlans).

Bedankt voor je keuze voor ons glasvezel abonnement en succes met alle tips om optimaal te kunnen genieten van ons haarscherpe TV beeld!
Heb mijn netgear er nu tussen gezet ipv van huwaei. De public ip komt nu rechtstreeks op mijn ubitquity binnen. Op zich werkt alles prima alleen begrijp ik iets niet. Misschien dat iemand het kan verduidelijken
r7000

  1. Poort 1 untagged 300 (voor internet)
  2. Poort 2 untagged 640 (iptv)
  3. Vanaf mediaconverter naar WAN poort krijg ik geen IP op de 7000 maar rechtstreeks op mijn amplifiy (dit snap ik niet want ik zou verwachten dat ik die op de wan poort krijg van de r7000)
Vraag: Welke vlan id heeft de WLAN poort op de huwaei dan? is dat tagged 300 en 640?
(Daar lijkt het op)
Nu acteert mijn netgear 7000 als laag 2 switch (allemaal leuk en aardig en kom ik daadwerkelijk in bridge mode). Het lijkt erop dat WLAN tagging wel nodig is. En dat kan deze firmware net niet lijkt het erop.
Reputatie 6
@SiCaC WLAN op de standaard HG659 zal untagged zijn en de NAT versie van tagged 300 op de WAN poort. Het is dus alleen internet, TV voor de TV-STBs is alleen via vaste kabel.

Uit andere berichten hier op dit forum schijnt dat de R7000 nogal lastig in te stellen in voor TMT, althans in dezelfde soort configuratie als de HG659.
Zie o.a.
https://community.t-mobile.nl/search?q=R7000
@tmoesel Klopt. Netgear kan geen vlan tagging op de WAN poort wel op de lan poorten.

Het werkt allemaal nu wel alleen is mijn netgear geen router maar een dom laag 2 switch aan het doen. Mijn publiek ip land nu op de ubiquity...naja, het was ook een beetje mijn doel maar ja :)

Snap niet dat ze geen WLAN tagging hebben. Ik zie wel wat mensen klagen op netgear forum erover en met dd wrt aan de gang enzo. Die Archer(s) kunnen wel wlan tagging?
Ik heb de huwei maar teruggezet. Kwa performance zie ik geen groot verschil tussen de twee. Overigens, valt het mij op dat upload altijd beter is in de speedtests. Ik snap dat niet helemaal.
Begint me wel op te vallen

tijdens verschillende tests. Hoe is dit mogelijk?

Download Mbps 83.07


Upload Mbps 129.82
Reputatie 6
Badge
FullHD (1920x1080) kan met ongeveer 8 Mbps en HD (720p) kan met 3 Mbps toe. Dat is met moderne H.265 videocodering, met wat andere/oudere video codering kan het wat hoger zijn, maar voor zover ik weet is dat met T-Mobile Thuis TV niet aan de orde.

Er wordt echt nog geen h.265 gebruikt, enkel bij Digitenne HD en misschien de 4K van KPN. T-Mobile HD gaat tot 16Mbps (in h.264)... (720p signaal is er niet, enkel 1080i).
Reputatie 6

FullHD (1920x1080) kan met ongeveer 8 Mbps en HD (720p) kan met 3 Mbps toe. Dat is met moderne H.265 videocodering, met wat andere/oudere video codering kan het wat hoger zijn, maar voor zover ik weet is dat met T-Mobile Thuis TV niet aan de orde.Er wordt echt nog geen h.265 gebruikt, enkel bij Digitenne HD en misschien de 4K van KPN. T-Mobile HD gaat tot 16Mbps (in h.264)... (720p signaal is er niet, enkel 1080i).

Omdat dit TV systeem wat Vodafone ooit heeft opgezet gesloten is, zou men misschien met codecs anders dan van MPEG kunnen werken. Ooit werd gesteld dat het beeld 'erg mooi en haarscherp is'. Vergeleken met b.v. Ziggo analoog is dat allicht zo evenals vergeleken met Digitenne DVB-T.
Maar ik heb nu net een maand Digitenne DVB-T2 en dat geeft wel een ander beeld van het 1 en ander, letterlijk en figuurlijk. Ik denk ook dat wat TMT naar de TVboxen streamt is wat jij zegt. Misschien dat voor sommige 'commercieele pulp' zenders de bitrate wat lager is, of sowieso de beeldkawliteit van de aangeleverde content niet geweldig is.
Heb je gemeten wat de bitrate van NPO1 is ?
Zijn de NPOstreams ueberhaupt van de ethernetkabel te 'tappen'?
En wat voor chips zitten in die nieuwste STB's van TMT?
Krijgt elke klant voor een bepaalde zender hetzelfde binnen?
In ieder geval is een 10Mbps ethernet geen optie. Ter vergelijking: Voor Digitenne DVB-T2 FreeToAir is de totaalstream (5x TV, 9x radio) ongeveer 21Mbps.

Reageer