Beantwoord

Kan het wifi- en tv signaal vanuit de Draytek gezamenlijk over het stroomnet via een Devolo Powerline adapter?


Na 12 jaar klant te zijn geweest bij Ziggo besloten om over te stappen op glasvezel van T-Mobile. Vandaag kwam de monteur om de boel te installeren. Het huis was tot vandaag alleen van coaxkabels voorzien en had dus geen RJ45 wandcontactdozen. Om een goed wifi signaal te krijgen maak ik al jaren gebruik van de Devolo dLAN® 1200+ WiFi ac. Die hangen in het hele huis (1 in de woonkamer, 1 op de eerste verdieping,1 op zolder) plus het basisstation in de meterkast. Ik heb meerdere routers en extenders op verschillende plekken in het huis geprobeerd maar door de hoeveelheid aan beton (destijds nieuwbouwhuis) werkte dit minder goed als de Devolo adapters. Hiermee haalde ik 80-120 Mbps via WiFi bij een abonnement van 400 bij Ziggo.

Als Ziggo klant ben je gewend dat alles via 1 kabel gaat dus zowel tv als internet. Dat T-Mobile dit splitst was een onaangename verrassing. Ik begrijp bij het doorlezen van posts op dit forum dat dit wel degelijk ergens vermeld staat in de voorwaarden maar ik heb het nergens gelezen en het is me ook niet verteld in de T-Mobile shop. Dit soort zaken moeten m.i. vooraf duidelijker vermeld worden. Ik was van plan voorafgaand aan de monteursafspraak zelf UTP kabels te gaan trekken naar de diverse kamers niet wetende dat je er dus 2 per kamer nodig hebt. Dit heb ik gelukkig nog niet gedaan en de monteur heeft vandaag in de woonkamer een nieuwe RJ 45 wandcontactdoos gemonteerd en 10 meter kabel getrokken (kosten 75 euro!), daar gaat je gratis installatie 😉 Vervolgens heeft hij de Draytek Vigor 2132F geïnstalleerd en de T-Mobile mediabox geplaatst. Het werkt en het tv signaal is beter van kwaliteit dan Ziggo moet ik toegeven. WiFi in de woonkamer via de Draytek op een paar meter afstand is nu 50 Mbps en volgens de monteur is dat prima. Ik vind dit aan de magere kant. Op de overige verdiepingen heb ik geen of zeer beperkt signaal vanuit de Draytek. Ik heb gekozen voor het max 750 abonnement. Wat mag/kan ik dan aan WiFi snelheid in de woonkamer verwachten? Kanaal is vrij en ik heb voor 5 ghz gekozen net als voorheen bij Ziggo is dat bij mij sneller en stabieler dan 2.4 ghz.

Ik zit nu met het volgende: door het gesplitste signaal lukt het niet om en tv (vanuit poort 4 van de Draytek) en wifi (vanuit poort 2 Draytek) te krijgen. Als ik een van deze poorten verbind met het Devolo basisstation en vervolgens in de kamers vanuit de Devolo adapters via een cat-kabel verbinding maak met de extra boxen heb ik of tv (kwaliteit prima) of alleen wifi (snelheid 80 - 120 Mbps op zolder) maar niet tegelijkertijd. In onderstaande post worden hier oplossingen aangedragen door met een (managed) switch te gaan werken.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/tv-en-internet-over-een-kabel-279462

Voor mij als leek lijkt dit best ingewikkeld met name het instellen van VLANS is me nog niet geheel duidelijk. Een post op Tweakers geeft wel enige duidelijkheid maar nog niet voldoende. Dat je als T-Mobile vanwege een verouderd systeem hiermee je klanten opzadelt en hier nauwelijks in ondersteund (alleen via het forum) vind ik eigenlijk best wel slecht en voor mij zelfs een reden om te overwegen om terug naar Ziggo of een andere aanbieder te gaan. Echter wil ik proberen het werkend te krijgen. De vraag is, is een switch voor mij ook de oplossing? Ik kan natuurlijk een switch in de meterkast plaatsen en een switch op elke Devolo adapter maar gaat dat ook werken? Je krijgt m.i.dan 2 kabels vanuit de Draytek (poort 4 en poort 2) naar de switch, dan een kabel naar het Devolo basisstation en dan in de kamers vanuit de Devolo adapter via een kabel naar de switch en vervolgens een kabel vanuit de switch naar de extra box en dan weer een kabel terug vanuit de switch naar de Devolo adapter? Of hoeft dat laatste niet? Gaat de switch in de kamer er wel voor kunnen zorgen dat de Devolo adapter beide signalen gaat doorgeven?

Of is er nog een andere oplossing misschien?
Is de Draytek te vervangen voor een andere router of los je daar het probleem van het gesplitste signaal niet mee op en is dit nu eenmaal inherent aan de werkwijze van T-Mobile? Ik heb onderstaand topic doorgenomen maar begrijp niet zo goed wat het de mensen die het gelukt is nu opgeleverd heeft. Is dit voor mij de oplossing?

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/draytek-vervangen-met-je-eigen-router-297061


icon

Beste antwoord door Martin78 20 June 2018, 20:50

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
anders is niet perse verouderd. dat is eerder de coax kabel. de 2 aparte signalen heeft meer te maken met het voorkomen van problemen door klant apparatuur.

het vervangen van het modem geeft je meer vrijheid en zorgt in de meeste gevallen ook voor een betere wifi door 5ghz.

devolos en managedswitches zou wel kunnen werken maar dat heb ik nog niet getest.

de opties zijn nu:
extra powerline adapters (zonder wifi) in een aparte groep.
moca adapters om het signaal over coax te laten lopen.
de huidige devolos met managed switches.
pov: een optiche kabel door je stroomnetwerk.
en de beste is een directe utp kabel.
Hidden.nld, bedankt voor je reactie. Met oud bedoel ik idd anders, KPN doet het volgens mij weer anders.
Een betere wifi via 5ghz met een andere router gaat het niet worden, dat heb ik helaas zonder succes al uitgeprobeerd.Met een moca alleen heb ik nog steeds geen wifi op de verdiepingen (scheelt wel kabels trekken).

Als ik voor de optie Devolos met managed switches ga, hoe sluit ik deze dan aan, moet er vanuit de switch weer een kabel terug naar de Devolo?

Beste optie lijkt idd toch maar kabels trekken en deze dan voor het tv signaal (vanuit poort 4) te gebruiken en vanuit poort 2 een catkabel naar het Devolo basisstation voor de WiFi. Ik denk dat dat hem gaat worden, dan is een switch in de meterkast wellicht ook wel handig.

Bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Hoi Martin78,

Bij glasvezel sturen we altijd een monteur aan. Tegen een meerprijs kun je hem vragen om de coax te vervangen met UTP. Dat kost wel een beetje, maar dan weet je dat je voor de komende tien jaar in ieder geval weer goed zit. Mijn advies zou zijn (zoals je ook schrijft) om deze kabel voor de TV te gebruiken. Dan kun je door middel van powerline adapters proberen het signaal via een Wifi versterker of router op de bovenverdieping te verspreiden.

Managed switches zijn voro mij ook nog een lastig verhaal, vandaar dat ik het bovenstaande zou adviseren. Vraag gerust, dit soort puzzels zijn altijd leuk en ik dnek graag mee!

Ik bedenk mij net, sommige monteurs kunnen het signaal van Wfi en TV over een UTP krijgen door de kabel te splitten. Let op: dit is uiteraard niet ondersteund door T-Mobile en het is een risico, maar in uiterste gevallen is het te overwegen.
Beste Sander,

Inmiddels (na een maandje op vakantie te zijn geweest) aan de slag gegaan en heb ik catkabels getrokken en nieuwe RJ 45 wandcontactdozen geplaatst. Ik heb de door mij zelf gemaakte kabels getest en als ik ze rechtstreeks op poort 4 van de Draytek Vigor 2132F aansluit heb ik beeld en kan er tv gekeken worden. Uiteraard wil ik op 2 slaapkamers tegelijk tv kunnen kijken en heb ik dus kennelijk een smart switch nodig om vanuit poort 4 van de Draytek via de switch in 2 slaapkamers tv signaal te krijgen. Ik heb de TP Link TL SG108E gekocht en moet nu VLANS gaan instellen. Onderstaande link geeft enige uitleg hoe dit moet maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil tussen tagged, untagged en PVID is en wat ik nu moet doen. https://www.youtube.com/watch?v=zENmrj7vhTw

Is er een stappenplan/uitleg hoe ik nu zowel internet als tv signaal in alle kamers kan krijgen?

Poort 2 van de Draytek moet m.i. in poort 1 van de switch om deze van internet te voorzien. Als ik vervolgens vanuit poort 2 van de switch naar mijn devolo home adapter ga die ook in de meterkast hangt heb ik in het hele huis wifi. Als ik poort 3 en 4 van de switch wil gebruiken om het internetsignaal door te geven aan de wandcontactdozen in de 2 slaapkamers, hoe moet ik de VLANS dan aanmaken?

Hetzelfde voor het tv signaal. Als ik vanuit poort 4 vanuit de Draytek een kabel verbind met met poort 6 van de switch en vervolgens de 2 catkabels afkomstig uit de slaapkamers op poorten 7 en 8 verbind,hoe moet ik de VLANS dan aanmaken?

Kan ik daar op dit forum iets over vinden of is er iemand (Hidden.nld?) die me dit in lekentaal stapsgewijs kan uitleggen? Ik denk dat veel nieuwe Tmobile klanten met meer dan 1 tv hier tegen aan lopen en op zoek zijn naar deze info. Alvast bedankt voor de input.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin78

Dit topic geeft @LordChaos73 een behoorlijke uitleg hoe je dat moet inrichten

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP

@Pieter_B

Bedankt voor je reactie en info. Had het topic destijds al wel gezien maar niet de laatste pagina gelezen waar de screenshots van de instellingen van de TP link staan. Van het doorlezen van het topic word je als leek niet heel vrolijk, veel mensen die er klagen over de TP Link en de boel niet werkend krijgen maar ik ga mijn best doen. Wat het ook nog eens verwarrend maakt is dat ik geen 2 switches gebruik en dus niet met een trunk vanuit poort 8 werk.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin78

Als het alleen maar gaat om je TV (poort 3 of 4) te delen, dan heb je voldoende aan 1 switch.
Deze plaatst je aan het eind van je UTP kabel, om daar dan vanuit de volgende TV UTP's te trekken.
Er is dan dus ook geen internet beschikbaar op die betreffende uitgang.
De standaard config van je aangekochte switch, is werken als een 'gewone' switch.
Alle aansluitingen zitten default in 1 VLAN, dus alles komt bij elkaar zonder configuratie.

De opzet uit het aangegeven topic gaat er vooral over, om met managed switches zowel internet als TV over 1 UTP kabel te laten lopen zonder extra kabels te trekken m.b.h.v. de VLAN techniek.
@Pieter_B

Ik heb per slaapkamer 2 UTP kabels getrokken dus voor 2 slaapkamers 4 kabels met als doel om in elke slaapkamer zowel tv signaal als vast internet te hebben daarnaast wil ik wifi via de devolo adapters waarvan het basisstation ook in de meterkast zit. Hiervoor wil ik dus VLAN's gaan instellen met mijn TP Link managed switch. Mijn idee hiervoor is het volgende:

Vanuit poort 2 van de Draytek een UTP kabel naar poort 1 van de switch zodat deze internet heeft. Vanuit poort 2 van de switch een UTP kabel naar mijn devolo home adapter voor de wifi. In poort 3 en 4 van de switch plaats ik de Internet UTP kabels die ik getrokken heb om het internetsignaal door te geven aan de wandcontactdozen in de 2 slaapkamers. Vanuit poort 4 vanuit de Draytek verbind ik een kabel met poort 5 van de switch en vervolgens plaats ik de 2 TV UTP kabels afkomstig uit de slaapkamers in poorten 6 en 7. Poort 8 houd ik dan vrij voor het geval ik later een switch erbij koop en een trunk verbinding moet maken.

Nu probeer ik dus uit te vinden hoe ik VLAN's aanmaak/ in moet stellen om bovenstaande situatie werkend te krijgen. Denk je dat dit gaat werken of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Hallo Martin78,

Op deze manier maak je het je zelf wel onnodig lastig. je kan de truck uit het overzicht gewoon overslaan en de ene helft van de switch op vlan 100 zetten en de andere helft op vlan 200.

Als ik het goed heb heb je dus 3 stb's en heb je daar dus ook 1 switch bij gekregen. unmanaged 100Mbit wel eens waar maar voor tv meer dan genoeg. ik zou gewoon deze gebruiken voor je tv en de andere switch voor je internet en het hele vlan gebeuren aan je voorbij laten gaan.
Hallo Martin78,

Op deze manier maak je het je zelf wel onnodig lastig. je kan de truck uit het overzicht gewoon overslaan en de ene helft van de switch op vlan 100 zetten en de andere helft op vlan 200.

Als ik het goed heb heb je dus 3 stb's en heb je daar dus ook 1 switch bij gekregen. unmanaged 100Mbit wel eens waar maar voor tv meer dan genoeg. ik zou gewoon deze gebruiken voor je tv en de andere switch voor je internet en het hele vlan gebeuren aan je voorbij laten gaan.


@Hidden.nld
Als leek begrijp ik weinig van je post.
Met 3 stb's bedoel je set top boxen dus TV boxen toch? Ik heb er nu 2 maar heb een derde aangevraagd, als ik je goed begrijp krijg ik daar dus een switch bij of moet/kan ik dit vragen? Wat bedoel je met: "de ene helft van de switch op vlan 100 zetten en de andere helft op vlan 200"? Welke switch hebben we het dan over en hoe doe ik dit?
@Sander

Is dat zo, dat je bij een extra tv box (bij een derde box) je een unmanaged switch geleverd krijgt? Kan jij dit voor me regelen of kan ik hiervoor bij de Tmobile shop terecht en daar een extra box plus switch ophalen?
Reputatie 7
bij nummer 3 krijg je ook een switch inderdaad.
je hoeft dan helemaal geen instellingen aan te passen in je andere switch
Reputatie 7
Hoi Martin78,

Wat leuk dat jij een derde TV Box in huis wilt! Ik zie dat je dit vanmiddag telefonisch bij ons hebt besteld. Deze TV Box is binnen 5 werkdagen bij jou in huis! Ik merkte op dat er nog geen switch verstuurd is. Dat heb ik dan ook meteen voor jou besteld. Ik hoop dat je deze tegelijkertijd binnenkrijgt met jouw derde TV Box. Veel kijkplezier!
@Sterre

Fijn dat je dit nog even hebt gecontroleerd, heb bij de bestelling nadrukkelijk gevraagd om de switch en je collega zou dit regelen. Jammer dat dit dan toch niet in een keer goed gaat. Zit er bij de switch ook een instructie hoe je 'de ene helft van de switch op vlan 100 zet en de andere helft op vlan 200' zoals hier in dit topic is aangegeven?
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Martin78 ,

De switch die je krijgt in een un-managed, omdat je aangeeft alleen maar meer TV's te willen aansluiten.
Met die betreffende switch deel je dus je een uitgangspoort van je modem/router op naar meer uitgangen.

Het is dus, wat we noemen, een recht toe recht aan switch.

Computer Networking Tutorial - 20 - Switch

Reputatie 4
Hi @Martin78,

Goede vraag! Een switch voor enkel de internet verbinding kun je bij ons niet aanschaffen. De switch die wij jou toesturen, is omdat je meer dan twee TV Boxen in jouw T-Mobile Thuis abonnement hebt. Onze switch kan dan ook enkel voor het TV signaal gebruikt worden, en dus niet voor de internet verbinding zelf. Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Dit is wel een mooie vraag ja. Zijn er managed powerplugs?
Als gemanaged moet  je in theorie alles over een lijn kunnen gooien. Wat die lijn ook moge zijn. Het kan tegenwoordig ook met licht signalen. #lifi

 

Je bedoeld powerline adaptors, als ze IGMP snooping ondersteunen kun je ze volgens mij met de Zyxel T50 inzetten, met de Huawei, als die niet de upgrade naar apas heeft gehad en de Draytek zijn het internet en TV nog gescheiden op aparte Lan poorten en krijg je er of het 1 of het andere uit.

Reageer