Beantwoord

Klachten overstapservice


Via de overstapservice zou ik gisteren "zorgeloos" overgaan van KPN naar T-Mobile. Op 6 juni heb ik een afspraak ingepland voor 27 juni. Daarvoor vrij gevraagd en gekregen op mijn werk, dus tot zover alles prima.

Op 26 juni krijg ik bericht van Guidion dat de monteur is uitgevallen en dat ze op zoek gaan naar een oplossing. Kan gebeuren natuurlijk. De oplossing blijkt dat ze zonder te overleggen de afspraak verplaatsen naar een dag/tijdstip dat ik niet kan. Ik probeer Guidion te bellen, maar de wachttijd duurt langer dan dat ik zelf tijd heb (ca. 20 minuten). Tegelijkertijd wordt niet aan KPN doorgegeven dat mijn nieuwe aansluiting langer op zich laat wachten. 27 juni krijg ik bericht van KPN dat mijn contract is beëindigd, en dat ik geen gebruik meer kan maken van internet. Via jullie klantenservice krijg ik wel een voucher voor onbeperkt mobiel internet, en voor een paar uur is dat prima. Voor een paar dagen niet.

's Ochtends 27 juni heb ik inderdaad geen internet meer en bel ik weer met Guidion. Na weer een tijd in de wacht te hebben staan, krijg ik de mededeling dat degene die dat regelt me in de loop van de dag terug zou bellen. Na een dag aan m'n telefoon gekluisterd te zijn zonder gebeld te worden bel ik ze zelf maar weer. Na 45 minuten(!) in de wacht te hebben gestaan krijg ik te horen dat "degene die handmatig afspraken kan verzetten er niet is". Of ik morgen om 9 uur terug wil bellen.

Omdat ik gebruik denk te maken van een overstapservice en na al een uur of 2 van mijn tijd kwijt te zijn (mijn geduld is ondertussen ook wel al op) neem ik weer contact op met jullie klantenservice. Die zeggen niks voor me te kunnen doen, en dat ik maar weer gewoon voor de 4e keer bij Guidion in de wacht moet gaan staan. Met dus weer het risico om voor de derde keer iemand aan de lijn te krijgen die mij niet kan helpen een afspraak die zij zonder overleg hebben verplaatst te verzetten.

Ik wil graag een oplossing waarbij ik het gevoel heb dat ik gebruikmaak van een service en ook daadwerkelijk zorgeloos ben, in plaats van dat het mij een halve vrije dag en ontzettend veel tijd en frustratie kost waarbij ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd zonder ook maar enig resultaat.

Grofweg wil ik maar 2 dingen: een afspraak die verzet wordt naar een dag en tijdstip dat ik kan en daarmee ook werkend internet. Dat eerste zou volgens mij prima in 5 minuten moeten kunnen in plaats van in 2 uur. Overigens hangt er nu gewoon nog een mediaconverter van KPN. Zou het niet gewoon moeten werken als jullie alvast de lijn vrijgeven en ik daar de router aan koppel? Dan kan een monteur het op een ander tijdstip - dat ik bij voorkeur gewoon via de online planningstool kan inplannen - "netjes" aansluiten.
icon

Beste antwoord door Brian 2 July 2019, 16:13

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 6
@Dakraam Welkom op het forum.

Ik weet niet of ik zoveel geduld zou hebben als jou, dus respect.

Branden de lampjes niet op de mediaconverter? Kan zijn dat je wel omgezet bent. Ik las op Tweakers dat bij sommige mensen die het modem daarna gewoon aansloten, het werkt, Zal denk ik wel zijn als je een WBA abonnement hebt. De Guidion monteur heeft bij hen alleen de converter veranderd.

Wat voor abonnement heb je afgesloten?
Bij mij werkt de "oude" mediaconverter van KPN ook prima, dus heb je 3 groene lampjes gewoon proberen zou ik zeggen.
Dank voor jullie advies.

Helaas hebben ze met het verplaatsen van de afspraak ook het vrijgeven van de lijn verplaatst. Ik krijg dus ook een rood WAN-lampje op de router, en geen IP-adres. Ik heb aan de klantenservice gevraagd of de lijn niet eerder kon worden vrijgegeven, maar dat scheen niet mogelijk te zijn.

Het gaat om glasvezel, maar ik heb dus al een mediaconverter (die volgens mij niet veel meer doet dan het signaal van glasvezel overzetten naar UTP) hangen. Hopelijk krijg ik morgen gewoon allemaal groene lampjes, en dan zien we wel wanneer er eens een monteur komt om de mediaconverter te vervangen.
@Dakraam Dus KPN is er al af, dan zou T-Mobile geactiveerd moeten zijn, doen ze namelijk in 1 keer in de POP als je durft kun je de kpn er af halen en de T-Mobile mediaconverter er aan koppelen, doe het wel voorzichtig en kijk niet in de glasvezel kabel ivm kans op oogschade.
Reputatie 6
Je kan toch zien op de huidige kpn converter zien welke lampjes er branden?
Als die geschikt is voor de T-Mobile verbinding wel, maar er zijn er genoeg die niet geschikt zijn, vooral die van een jaar of 3 oud en ouder.
Reputatie 6
Het is niet aan te raden om zelf aan de glasverbinding te gaan zitten. Bij schade of breuk kost het je minimaal 300 of 350 euro. Weet niet of je daar vrolijk van gaat worden.
Helaas brandt op de mediaconverter van KPN het lampje bij “Glas” niet, dus ergens gaat er iets niet helemaal goed. De mediaconverter hangt er al meer dan 5 jaar, dus het zou kunnen dat het daaraan ligt. Ik heb vanmorgen de monteur even aan de telefoon gehad, en volgens hem zou de lijn wel al opgeleverd moeten zijn. De monteur vond de gang van zaken gelukkig ook echt niet kunnen en gaat het morgen bespreken. Hopelijk komt het dan tot een oplossing. Tegelijkertijd heb ik een geautomatiseerd mailtje van T-Mobile gekregen omdat ze zo graag glasvezel bij me komen installeren, maar dat het tot nu toe nog niet gelukt is om me te pakken te krijgen. Ik voel me anders behoorlijk beetgenomen.

Ik krijg overigens het kapje niet eens van de mediaconverter, dus beter ga ik niet zelf met glasvezelkabels prutsen 🤣
Reputatie 6
Dat het lampje niet brand op de mediaconverter kan komen of je in WBA (KPN) of ODF (T-Mobile) abonnement hebt afgesloten.

Wat voor abonnement heb je afgesloten?

Ik las hier op het forum dat je je eigen bij Guidion op de lijst kan laten zetten voor als er iemand uitvalt.
ODF is toch sneller dan WBA, volgens mij zit ik op ODF want ik kan 750 snelheid afsluiten terwijl KPN niet meer kan dan 500 op mijn adres, maar de genexis van KPN/Telfort draait hier prima.
Is wel een nieuwe P1090, de laatste die ze nu monteren op glasvezel.

Maar heb je een foto van de aansluiting, want een kapje denk ik dat je een enkele grondplaat hebt zoals deze en die behoort gewoon te werken als er gigabit op staat en voorzien van 1 ethernet aansluiting, de andere werkt gegarandeerd niet met de 4 RJ45 aansluitingen.

Op mijn adres kan ik maximaal 500 kiezen, dus dan denk ik WBA?

Als ik de Zyxel-router erop aansluit blijft het WAN-lampje rood. Als ik inlog in de admin-interface staat er ook een kruisje bij de internetverbinding.

Dit hangt er nu:



Dat Ethernet niet brandt klopt, de kabel zit nu nergens aan vast.
Reputatie 6
Nee, kan zijn als je de T-Mobile converter erop zet dat die het dan doet. Echter als je die glasvezel beschadigd of kapot maakt, kost jou dat minimaal 300-350 euro. Weet de prijs niet precies.

Kan zijn dat KPN gewoon de lijn beëindigt heeft en dat wat T-Mobile zegt, je pas later aangesloten wordt. Dan kun je verder niks doen en is al het risico voor niets geweest.
A, dat is de simpelste om zelf de media converter op aan te sluiten, de NT is een oudje in dit geval, van deze durf ik niet te zeggen of die wel werkt met T-Mobile.

Maar als je aan de bovenkant kijkt zie je een hendeltje op de plaat zitten, deze druk je naar opzij en dan kun je de NT naar boven schuiven, dit een cm of 5 maximaal, daarna haal je hem recht naar je toe.

Op de foto zie je aan de rechterkant boven die clip zitten, links zit die ook.
rechts zie je dan die huls zitten, daarachter zit de glasvezel aansluiting, daar kun je de gele kabel met de adapter op aansluiten, niks forceren voorzichtig er op drukken, je kan de witte huls laten zakken door links en rechts onder de doorzichtige borging iets in te drukken en voorzichtig de huls laten zakken, niks forceren en zeker niet van boven er in kijken ivm oog-schade door het felle licht, als het kabeltje er op zit kun je de huls weer omhoog doen, daarna in de T-Mobile converter aansluiten en dan als de boel is geactiveerd zou je verbinding moeten hebben.
(wel op de linkerkant aansluiten, rechterkant (B) werkt sowieso niet.)

Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide reacties, wordt erg gewaardeerd!

Aangezien het sowieso niet zeker is of het met deze NT gaat werken, blijf ik vooralsnog van alle kabels af. Mocht het nu echt de spuitgaten uitlopen met de levering kijk ik wel of ik het aandurf (al sluit ik het dan liever meteen aan op de SFP-poort van de Edgerouter X SFP, als ik dan toch bezig ben :P). Het stappenplan is er in ieder geval!
Reputatie 7
Hi @Dakraam, ai dat is een vervelende samenloop van omstandigheden! Goed om te zien dat je goede zorgen ontvangt van @Doornekamp33 en @Glassertje. Ik kan je inderdaad bevestigen dat we op 27-06 de lijn over hebben genomen. Ik zie dat er inmiddels al weer een nieuwe afspraak met de monteur staat, we gaan er voor zorgen dat je zo snel mogelijk online bent!
@Brian , er staat nog helemaal geen nieuwe afspraak. Vanmorgen heb ik maar weer eens een poging ondernomen om contact te krijgen met Guidion, en dat lukte zowaar. Wat niet lukte was om een nieuwe afspraak in te plannen, en ze zouden me vanmiddag rond een uur of 2 terugbellen. Dit is niet gebeurd.
Reputatie 6
@Dakraam Dat ze niet terug bellen, is inmiddels wel bekend. Slaat natuurlijk nergens op. Mijn advies, weer terug bellen.
Ik heb ze inmiddels 7 keer gebeld waarvan ik 3 keer daadwerkelijk iemand aan de lijn heb gehad, die me alledrie niet konden helpen. Ik zal het morgenochtend wel nog een keer proberen, maar het vertrouwen dat ze dan wel een afspraak kunnen inplannen is er eigenlijk niet meer. Het enige dat er dan nog opzit is het opnieuw via de planningstool doen en daarmee achteraan de rij aansluiten en nog een tijd zonder internet te zitten.

Ik ben het wel echt zat en zou liever zien dat T-Mobile gewoon een andere monteur waar wel afspraken mee te maken zijn zou sturen. Ter compensatie voor het complete gebrek aan overstapservice.
Reputatie 6
@Dakraam Ik ben het volledig met je eens dat dit gewoon waardeloos is.

Eigenlijk zou T-Mobile gewoon afspraken moeten kunnen plannen in de agenda van Guidion. Dit is technisch gewoon mogelijk. Waarom ze dat niet doen, is mij dan ook de vraag. Maar dit kan gewoon niet.
Dat is echt hopeloos @Dakraam , zou het maar gewoon zelf aansluiten, kan weinig fout gaan buiten dat het niet gaat werken omdat de diensten er niet opstaan..

Ze krijgen binnenkort wel wat meer wat lucht bij Guidion, ik heb gehoord dat Telfort/KPN met ze gaat stoppen en eigen KPN monteurs gaat inzetten.
@Doornekamp33 Dat ga ik dan maar proberen. Na weer een tijd in de wacht te hebben gestaan was de eerste optie die ze voor me hadden 9 juli op een moment dat in niet kan (ik werk ook gewoon fulltime), dus zou het nog later worden. Op het moment dat ik daar inmiddels toch een beetje boos om word (heel gek) wordt gewoon de hoorn erop gegooid.
Reputatie 6
@Dakraam , heb je @Brian al geprobeerd een pm te sturen?

Vergeet niet, als je de vezel beschadigd of breekt, je dit minimaal 300 euro gaat kosten?
Als je de vezel beschadigd ben je wel erg lomp, heb net nog even de MC van T-Mobile er aan gehangen omdat hier alles er sinds een uur of 10 uitligt, als je maar normaal doet gebeurt er niks gek.
Alleen even kijken dat se inkeping op de kabel conector naar achteren zit, er zit daar een palletje waar die omheen schuift, zelfde op de kabel.
@Doornekamp33 als ik in WBA-gebied zit: zou dan niet het lampje “Glas” moeten branden op het KPN-NT-kastje? Want dat is nu niet het geval, dus ik ben bang dat ook met opleveren iets niet is gegaan.

Dan kan ik zelf wel gaan prutsen, maar als het toch geen zin heeft neem ik het risico liever niet.
Reputatie 6
Als je In WBA gebied zit kun je max 500Mbit internet bestellen, zit je in ODF gebied dan kun je maximaal 750Mbit bestellen. Maar wanneer je mediaconverter brand weet ik eerlijk gezegd niet

Reageer