Beantwoord

Kun je mediaconverter (in meterkast) verbinden met Zyxel T50 (in woonkamer) via MoCa adapters?


  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Binnenkort ontvang ik een nieuwe 1 Gigabit glasvezelverbinding (ODF). Alle internet- en tv-activiteit gebeurt in de woonkamer van mijn appartement. Ik wil geen UTP langs de plinten en heb geen loze leiding, maar wel een ongebruikte coax-kabel en wil daarom met MoCa-adapters tussen meterkast en huiskamer werken.
Nu zou ik het Zyxel-modem in de meterkast aan de mediaconverter kunnen hangen en deze d.m.v. MoCa verbinden met een switch in de woonkamer (waar dan weer andere apparatuur aan hangt), maar is het ook mogelijk om het Zyxel-modem in de huiskamer te zetten en via de MoCa te verbinden met de mediaconverter in de meterkast? Dat heeft o.a. het voordeel dat het wifi signaal in de woonkamer optimaal is.
 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 23 May 2021, 11:53

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FredvR 

MoCa adapters worden gebruikt bij internet via de kabel zoals Delta/Ziggo. Bij glasvezel zul je toch naar andere opties moeten kijken.

Misschien is een powerline adapter set een optie of toch kijken of er op een manier een UTP aangelegd kan worden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen dus kan het mis hebben maar dacht al eens gelezen te hebben dat bij gebruik van MoCa adapters de maximale internetsnelheid 100 mb is ?

Hallo @FredvR 

MoCa adapters worden gebruikt bij internet via de kabel zoals Delta/Ziggo. Bij glasvezel zul je toch naar andere opties moeten kijken.

Misschien is een powerline adapter set een optie of toch kijken of er op een manier een UTP aangelegd kan worden.

Dag @Waqqas ,

Dankjewel, maar volgens mij gebruik je een MoCa adapters om UTP om te zetten naar een coax kabel en een tweede adapter om weer terug naar UTP. De vraag is of het UTP signaal tussen de mediaconcerter en de Zyxel afwijkt van een "gewoon" UTP signaal.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen dus kan het mis hebben maar dacht al eens gelezen te hebben dat bij gebruik van MoCa adapters de maximale internetsnelheid 100 mb is ?

@BeMu De nieuwere Hirschmann Inca 1G moet 1 gigabit kunnen halen, of in de praktijk toch wel 900 mbit.

Reputatie 7
Badge +2

Theoretisch zouden INCA adapters wel moeten werken. Ik zou dit niet aanraden. Je bouwt toch een potentieele storingsbron in. Je wilt toch een optimale verbinding met je modem? Achter het modem zou je dit wel kunnen toepassen voor een tv box oid. Als er nu een coax kabel loopt dan zou je deze toch moeten kunnen vervangen door utp?

Mvg. Marcel

Reputatie 7
Badge +3

@FredvR

Het is i.d.d. een vorm van deze techniek die Ziggo gebruikt, en is dan ook in huis voor een eigen netwerk goed inzetbaar.

Alleen is de vraag of deze devices ook goed omgaan met VLAN-tagging informatie, omdat je om het modem correct te laten werken VLAN 300 moet behouden. Je zal trouwens de Mediaconverter (MC) in de meterkast moeten laten voor de omzetting van glas naar ethernet. Maar vanuit deze MC kun je dan rechtstreeks in je MoCa device.

Hieronder een YT filmpje waar verschillende methodes worden uitgelegd en toegepast, waaronder een MoCa verbinding via de coax kabel.

Let vooral eens op de snelheids verschillen per type verbinding, dan wint MoCa met vlag en wimpel.

 

Als ik zou moeten kiezen voor behoud van snelheid, zou ik zeker gaan voor een MoCa opzet. Let wel op de versie MoCa devices je kiest, liefst een versie >= 2.5 voor maximale bandbreedte van 2.5G of meer. Versie 2.0 doet 1G, maar is ingehaald door de V2.5 met 2.5G.

Multimedia over Coax Alliance Wiki

@FredvR  Als je niet een dikke utp langs de plint wil kan het ook een dunne fiber kabel van 2 mm zijn met 2 SC connectors die je onder de plint schuift of achter het laminaat waar je dan niets van ziet. Bij Alie kost dat bv 30 meter 2 mm €8.80 free shipping. Dan kan je het modem in de woonkamer bv achter de router hangen.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Henk-P Houd er wel rekening mee dat je tegenwoordig 21% BTW moet betalen. + inklaringskosten van 13 euro aan PostNL

@Henk-P Houd er wel rekening mee dat je tegenwoordig 21% BTW moet betalen. + inklaringskosten van 13 euro aan PostNL

boven de 22 euro inklaringkosten 13 euro en vanaf 50 euro ook nog btw staat op de site vd belasting.

tot op vandaag nooit iets betaald, de pakjes nooit in 1 zending laten komen als het boven de 22 euro komt, of als er een mogelijk is dat je aan kan geven dat het vanuit europa geleverd kan worden, vorig jaar 32 euro vanuit Spanje was 3 euro duurder dan uit China dus uiteindelijk toch een stuk goedkoper.

Maar 30 meter fiber met 2 sc stekkers voor nog geen 9 euro zou niets extra kosten.

Ik heb wekelijks wel pakjes, b.v. gisteren een 1 Gb netwerk pci-e kaart voor 3 euro gewoon door de brievenbus.

maar er kan altijd wel iets veranderen, je weet nooit.

Reputatie 7
Badge +15

@Henk-P 

https://www.ad.nl/economie/even-wat-bij-ali-bestellen-loopt-straks-in-de-papieren-ook-btw-bij-bestellingen-onder-22-euro~a0127a1ad/

Reageer