Beantwoord

Liever een ander modem dan de Draytek

  • 20 September 2018
  • 6 reacties
  • 4081 Bekeken

Ha T-Mobile Thuis,

Met smart maakte ik vandaag mijn nieuwe T-Mobile Thuis pakket open en wat ziet mijn oog... Een Draytek Router... Echt een zware teleurstelling, aangezien dat apparaat zo flexibel is als een betonnen paal.

Ik had serieus een Huawei modem verwacht, aangezien die als standaard modem staat aangegeven en tevens beter in gebruik is als je je eigen Wifi routers erachter wilt zetten voor een beter een sneller bereik.

Dus, wat gaan we hieraan doen? Want deze Draytek hoeft niet geinstalleerd te worden op 27 september.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Vriendelijke groet, Chris
icon

Beste antwoord door Sander 21 September 2018, 17:15

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Hoi @CGeertsma,

Bij een glasvezelaansluiting krijg je standaard een Draytek modem/router. Bij een DSL verbinding krijg je een Huawei modem/router. Helaas is het aanbod in glasvezel modem/routers niet heel breed, en is Draytek een van de weinige (misschien wel de enig) die ze op grote schaal kan leveren.

Ik heb zelf geen ervaring met de Huawei modems, want ik heb ook glas. De routers van Draytek zijn van hoge kwaliteit, en hebben veel meer mogelijkheden dan de meeste andere apparaten, maar de WiFi-standaarden die zij gebruiken zijn inmiddels flink verouderd en de interface is niet de meest gebruiksvriendelijke voor een gemiddelde thuisgebruiker. Daarin moet ik je gelijk geven.

Ik heb zelf ook zonder problemen een 2e router draaien als accespoint. Gewoon de SSID en WPA2-key exact hetzelfde zetten als op je Draytek, alleen wel een ander kanaal kiezen.

Ik denk niet dat er op korte termijn een andere router zal komen, en aangezien Draytek zich meer op de (klein)zakelijke markt richt zullen die geen haast maken met het verbeteren van WiFi.
Reputatie 7
Hoi @CGeertsma,

Allereerst welkom op onze Community en bedankt voor je aanvraag! Het pakket is al binnen, dus de monteur komt waarschijnlijk zeer binnenkort langs. Ik kan je geruststellen: het Draytek modem is een prima apparaat. Het is eigenlijk een modem gemaakt voor de zakelijke markt (zoals @Doeffgek al aangeeft), dus degelijk en stabiel.

Het Wifi-punt snap ik ook. Het modem biedt enkel een 2.4 Ghz netwerk. In deze tijd zit dit netwerk steeds voller en dat kan issues opleveren. Het kán, maar hoeft natuurlijk niet. Als je weinig interferentie hebt, dan is die 2.4 Ghz prima. Mocht het bij jou toch niet goed werken, dan kan de monteur direct een Wifi-check bij jou doen. Mocht het nou allemaal niet helpen, dan hebben wij een Wifi-garantie. Je hoeft je dus absoluut geen zorgen te maken over de Wifi. In het uiterste geval plaatsen we een accesspoint met een 5 Ghz ondersteuning. Maar ik moet niet op de zaken vooruitlopen, want zoiets is zeer waarschijnlijk niet nodig.

Mocht je nou een technisch onderlegd zijn, dan is dit topic wellicht nog een alternatief: Draytek vervangen. Let op: de klantenservice ondersteunt natuurlijk alleen ons eigen modem.

Vragen? Stel ze aan de Community!
Reputatie 6
Bij een glasvezelaansluiting krijg je standaard een Draytek modem/router. Bij een DSL verbinding krijg je een Huawei modem/router. Helaas is het aanbod in glasvezel modem/routers niet heel breed, en is Draytek een van de weinige (misschien wel de enig) die ze op grote schaal kan leveren.
Ik had begrepen van dit forum dat TMT vanaf 1 sept j.l. standaard alleen maar een Huawei modemrouter inzet bij nieuwe klanten, met in geval van glasvezel een extra mediaconvertor. Dus wat KPN ook doet. Mocht die geleende Huawei dan niet bevallen, dan kan de klant makkelijk een eigen/andere router inzetten (ook b.v. zonder DSLmodem functionaliteit). Of in het uiterste geval de enige computer in huis direct op de mediaconvertor aansluiten. Maar wellicht zijn er toch nog veel Drayteks over/voorradig.
allemaal leuk al die “goede” verhalen over de draytek. Maar wat tmoessel ook al zegt, vanaf 1 september zou de huawai geleverd worden bij T-Mobile Thuis. En dat is ook precies de router die ik wilde.

Hoe ga ik dit nu voordat de monteur komt voor elkaar krijgen? Want die draytek hoeft gewoon niet geïnstalleerd te worden.

mvg chris
Reputatie 7
@CGeertsma,

Volgens mij is er door T-Mobile geen mededeling gedaan over het nieuwe modem voor glasvezel. Tevens was op de website nog te zien dat er standaard de draytek gebruikt word tot zeker 10 september (laatste x dat ik heb gecheckt) en word hiervoor de aanvraag datum gebruikt. Ik had wel een scoop geplaatst hier over. Echter ben ik geen medewerker van t-mobile en kan je daar dus geen rechten uit halen.
Reputatie 7
Hoi CGeertsma,

Wat Hidden.nld zegt klopt helemaal. Jouw aanvraag is op 30 augustus gedaan, deze datum valt nog onder de Draytek-uitlevering. Maak je geen zorgen, de monteur gaat je helpen al het goeds uit de goede Draytek te halen!

Reageer