Beantwoord

Mediaserver op USB poort van Zyxel T50 werkt niet meer


Goedemorgen,

 

Mijn eerste topic hier…

Ik gebruik op de Zyxel T50 de mediaserver functie en deel hiervoor een paar mappen vanaf een USB stick die in de T50 zit. Dit werkte tot nog toe best goed.

Vanmorgen waren mijn mappen niet meer bereikbaar. Toen ik de router opnieuw op wilde starten (om te kijken of het probleem dan opgelost zou zijn) zag ik dat deze gisteren al opnieuw opgestart is. Het lijkt alsof er nieuwe firmware geladen is.

Voor de mediaserver betekent dit dat het delen van mappen niet meer mogelijk is. De mediaserver kan je nog aan en uit zetten, maar de menu-optie voor het delen van mappen is stomweg verdwenen.

Weet iemand hoe dit zit en wat de gedachte hierachter is?

icon

Beste antwoord door MMvB1971 1 June 2020, 12:28

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@MMvB1971 

Kan je nog herinneren welke firmware versie je eerst had? Als het goed is eindigde die op 20190730 en de nieuwe op b11.

@Waqqas Ik heb nog niet eerder naar firmware versies gekeken. Nu zoek ik ernaar en kan de huidige versie niet vinden.

Het antwoord voor wat betreft de oude versie moet ik je dus schuldig blijven. Kan ik die nieuwe ergens zelf opvragen in de instellingen van de Zyxel?

Reputatie 7
Badge +15

@MMvB1971

Als je inlogt op de modem interface zie je de firmware versie direct voor je en ik denk dat je modem dan ongeveer rond 06:00 opnieuw is opgestart, kan je zien aan de uptime van de modem.

@Waqqas Ik zie het, heb nu versie V5.50(ABPY.1)b11

Het opnieuw opstarten heb ik voor ik het topic opende doorgezet, maar volgens mij stond daar toen 1 dag en 6 uur aan uptime. Zaterdag 30 mei rond 4:00u zou dat zijn, dus dat klopt wel.

Reputatie 7
Badge +15

@MMvB1971

V5.50(ABPY.1)b11 is inderdaad de nieuwste versie en als de functie weg is gehaald met de nieuwe firmware dan is daar nu helaas niks aan te doen.

@Waqqas Bedankt voor je reactie.

 

Ik begrijp dat je net als ik ook gewoon een klant van T-Mobile bent, maar ik heb er toch wat moeite mee dat dit zo gaat. Wanneer een optie weggehaald wordt dat is dat vervelend / onprettig, maar zoals het nu gaat lijkt het me meer een fout in de (door T-Mobile aangepaste) firmware.

Nu zijn er 2 menu-opties die je wel aan en uit kunt zetten, maar verder kan je er niets meer mee. Haal het dan helemaal weg.

Reputatie 7
Badge +5

@MMvB1971

Omdat in mijn opstelling met een USB aan de Zyxel alles nog werkt met de hierboven genoemde software puntje puntje b11 verwacht ik eerder dat je aangesloten USB stick gehemeld is.

@yalerta 

Dat klinkt hoopgevend. De USB stick werkt echter nog prima. Een andere stick zal ik morgen eens proberen, maar het lijkt me toch sterk dat er dan ineens meer menu opties te zien zijn.

Op de pagina van het “Delen van bestanden” zie ik alleen nog Informatie, Serverconfiguratie en Accountbeheer. De mogelijkheid voor het aanmaken / wijzigen van gedeelde mappen is er niet meer. Wat zie jij in dat scherm?

Reputatie 7
Badge +5

Omdat er in jouw situatie geen USB device gedetecteerd word verwacht ik daar het probleem. Probeer de andere USB poort te gebruiken.
De beste ervaring hebben de meeste forum bezoekers met aansluiten op de blauwe USB3.0 poort, speciaal als daar, als in mijn geval een 2,5 inch USB harddisk op aangesloten is.
Uiteraard kan een herstart of misschien zelfs een factory reset de oplossing zijn. Je weet nooit of alle bitjes op de juiste manier geactiveerd zijn na de firmware update.

router firmware V5.50(ABPY.1)b11

@yalerta 

Het lijkt opgelost. Maar duidelijker is het niet geworden…

De usb stick zat op de blauwe poort (het is een usb 3.0 stick).

 

Wat heb ik geprobeerd?

1 usb 3.0 stick in de 2.0 poort. Werkt, usb aansluiting heet dan usb2_sda1

1 usb 3.0 stick in de 3.0 poort. Werkt. usb aansluiting heet dan usb1_sda1

1 usb 3.0 stick in de 3.0 poort en een usb 2.0 stick in de 2.0 poort. Werkt gedeeltelijk, alleen de usb 2.0 stick is zichtbaar en heet usb2_sda1

1 usb 3.0 stick in de 2.0 poort en een usb 2.0 stick in de 3.0 poort. Werkt. Aansluitingen heten respectievelijk usb2_sda1 en usb1_sdb1 (beide aansluitingen krijgen dus een andere naam)

 

De oorspronkelijke (3.0) stick zit nu weer in de usb 3.0 aansluiting en de shares werken weer. De menu-opties voor usb in de routersoftware kwamen ineens weer tevoorschijn. Uiteindelijk is alles zoals het was, blijkbaar heeft de update een tijdelijk probleem veroorzaakt, zoals je al aangaf. Herstarten had ik al gedaan, dat hielp niet. Factory reset is niet gedaan. Het klooien met usb sticks heeft de boel gereset.

De veranderende benamingen van de usb poorten vind ik niet logisch, maar dat is verder niet relevant nu.

Dank voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +5

Linux logica, zowel fysiek als in de naamgeving, hard- en softwarematig

USB 3.0 poort is en blijft usb1

USB 2.0 poort is en blijft usb2

de sda, sdb is de naam omschrijving zoals de C: en D: in windows

/begin plak

Device names in Linux

The disk names in Linux are alphabetical. /dev/sda is the first hard drive (the primary master), /dev/sdb is the second etc. The numbers refer to partitions, so /dev/sda1 is the first partition of the first drive.

/einde plak

Het vreemdste wat je omschreef is de “werkt gedeeltelijk” dat er met 2 aangesloten sticks er maar 1 getoond wordt. Dit duid op een slecht contact ofwel van de stick ofwel de connector in de router.

 

@yalerta Goede uitleg, dank je.

Voorlopig werkt het weer, ik onthou het probleem met de 2 sticks wel voor de toekomst. Ben toch nog aan het twijfelen over het kopen van een eigen (betere) xDSL router.

Na een reboot zijn de shares niet meer toegankelijk en is de menu-optie ook weer verdwenen.

Remedie: stick er uit en er weer in, dan komt de mogelijkheid om gedeelde mappen te configureren weer terug en de eerder aangemaakte “delingen” zijn er dan ook weer (zonder dat ik die opnieuw in hoef te vullen).

Nog niet getest of het met de usb 2.0 poort ook zo werkt. Wil ik ook eigenlijk niet, die kopieert nóg langzamer over het netwerk dan de 3.0 poort.

Reputatie 7

Hi @MMvB1971

 

Welkom op de Community! Dit is echt een vraag die hier goed tot zijn recht komt. Het blijkt maar weer dat de klanten hier de echte experts zijn. Vanuit T-Mobile begrijp ik dat de USB poort van het modem juist gedeactiveerd en derhalve niet ondersteund wordt. Het blijkt dat de poort wél werkt. Dan is de Community ook een goed alternatief, we helpen en denken graag mee om het maximale uit de hardware en het abonnement halen. 

 

Ik denk dat de firmware het modem even in de war heeft gebracht. Het kan zijn dat een reboot de vereiste heeft dat het modem losgekoppeld weer opstart. Daarna kun je losse hardware weer aansluiten. Bedankt voor het uitzoeken en de updates. Hier hebben andere klanten ook weer baat bij!

 

Speciale dank voor @Waqqas en @yalerta:thumbsup:

Hi @MMvB1971

 

Welkom op de Community! Dit is echt een vraag die hier goed tot zijn recht komt. Het blijkt maar weer dat de klanten hier de echte experts zijn. Vanuit T-Mobile begrijp ik dat de USB poort van het modem juist gedeactiveerd en derhalve niet ondersteund wordt. Het blijkt dat de poort wél werkt. Dan is de Community ook een goed alternatief, we helpen en denken graag mee om het maximale uit de hardware en het abonnement halen. 

 

Ik denk dat de firmware het modem even in de war heeft gebracht. Het kan zijn dat een reboot de vereiste heeft dat het modem losgekoppeld weer opstart. Daarna kun je losse hardware weer aansluiten. Bedankt voor het uitzoeken en de updates. Hier hebben andere klanten ook weer baat bij!

 

Speciale dank voor @Waqqas en @yalerta:thumbsup:

 

Dag Sander,

Bedankt voor je reactie, maakt ook weer een stukje duidelijker.

Voor de compleetheid van het verhaal: na ELKE reboot zijn de shares en de menu-opties weg en moet de stick er uit en weer in. Daarna werkt het weer. Ik zal het modem nog eens rebooten zonder stick en dan de cyclus nog eens doorlopen. Mocht dat helpen dan laat ik dat hier weten.

Reputatie 4

Helemaal goed @MMvB1971, ik ben benieuwd! :smile:

Vanavond de usb stick er uit gehaald, de router uitgezet en een poosje van stroom gehaald. Daarna weer opgestart, usb er in, boel ingericht en weer opnieuw opgestart.

Nu blijven de shares wel staan, alleen het schuifje bij “delen van bestanden” gaat naar “uit”, dat moest ik dus na de reboot weer “aan” zetten.

 

Reageer