Beantwoord

Na brand en renovatie ISRA punt in gemeenschappelijke ruimte van huurwoning verdwenen. Wie moet dit oplossen?

  • 18 October 2018
  • 6 reacties
  • 1068 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Goedemiddag!

Negen maanden geleden was er brand in de benedenverdieping van het pand waarin ik woon. Tot die tijd had ik T-mobileThuis en dat werkte prima. Ik vertrok naar een tussenwoning, verhuisde m'n aansluiting mee, en ondertussen werd de woning gerenoveerd. Nu zijn we sinds een week weer terug in de woning. Netjes weer T-mobile mee terug verhuisd en vorige week zou er verbinding moeten zijn. Zou. Want het werkte niet.
Van het kastje naar de muur en weer heel veel keer terug, blijkt dat niemand zich hier verantwoordelijk voor voelt.
Eerst natuurlijk T-mobile gebeld. Elke dag, en heel veel tijd kwijtgeraakt. Uiteindelijk stuurden ze een monteur, maar die stelde vast dat er qua t-mobile geen probleem was. Het zou aan de KPN lijn liggen.
De volgende dag stond de KPN monteur op de stoep. Die constateerde dat het probleem niet in mijn appartement zit, maar ergens tussen voordeur en mijn appartement. In de gemeenschappelijke ruimte dus. Dat moet je woningbouwvereniging oplossen, zei hij, en vertrok.
De woningbouwvereniging heeft een elektricien langs gestuurd die een las heeft gerepareerd, maar dat heeft niet geholpen.
Mijn vraag is:
Hoe krijg ik dit opgelost en voor wie zijn de kosten?
Alvast bedankt voor reacties!
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 18 October 2018, 22:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Hallo @Els1970

balen zeg, ik hoop dat je niet teveel heb geleden door de brand. als ik jou verhaal zo lees zit het israpunt in de centrale ruimte. als hier het modem is aangesloten zou deze gewoon moeten werken. als dit zo is dan moet de verhuurder dit oplossen. desnoods door een nieuwe kabel te leggen. dit hoort officieel een norm88 kabel te zijn maar een kabel van 24awg met solide kern werkt ook prima. (bijvoorbeeld utp installatie kabel met koperen kern en niet die goedkope cca kabel) gezien dit allemaal voor de brand prima werkte lijkt het mij normaal dat dit weer net zo word gemaakt.
Ha!
Bedankt voor je reactie. We zijn er gelukkig heelhuids uitgekomen, wel de meeste van onze spullen kwijtgeraakt bij de brand.
Het gaat om een appartementencomplex van vier etages. Beneden een restaurant waar de brand begon, daarboven drie appartementen. De ISRA punten zaten op elke etage in het trappenhuis, elk appartement een eigen ISRA punt. Die is nu bij de renovatie verlegd naar de meterkast in het appartement.
Volgens KPN metingen wordt het signaal verstuurd, maar verdwijnt het. Ik weet niet of ik het goed formuleer, maar zo heb ik het begrepen. En werkt het ook in mijn huis vanaf de telefoonaansluiting naar het ISRA punt. Ergens in het trappenhuis zou het mis gaan met de bekabeling.
De verhuurder zegt dat KPN het op moet lossen. KPN zegt dat het aan de bekabeling in huis ligt.
Ik wil graag weten wat de opties zijn.
Hoe werkt het met ISRA punten? Als je er drie in een pand hebt? Wie is dan verantwoordelijk voor de bekabeling daarnaar toe via de gemeenschappelijke ruimte? Op Wikipedia lees ik dit:
De (telefoon)kabelexploitant, in Nederland KPN Telecom, is verantwoordelijk voor de bedrading en apparatuur die vóór het ISRA-punt zitten (in het geval van ISDN loopt de verantwoordelijkheid van KPN door tot de NT1). Daarom is het ook voor klanten verboden om zelf werkzaamheden te verrichten aan het ISRA-punt.
Reputatie 7
hoi @Els1970,

gelukkig maar dat jullie er allemaal goed uit gekomen zijn. de spullen zijn gelukkig vervangbaar.
voorwat betreft de aansluiting, dit valt echt onder de verantwoording van de eigenaar. gezien ISDN eigenlijk niet meer gebruikt word. is dus alles na het isra niet meer voor de netbeheerder. je kan dit eigenlijk vergelijken met gas water en stroom. alles na het eerste punt is voor de eigenaar zelf.

het is mogelijk om kpn een eigen isra te laten maken in jou woning. dit kan de eigenaar aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/
er word dan een offerte gemaakt voor de kosten.

De electricien van de woningbouw moet gewoon beneden beginnen. modem aansluiten en dan bij elke las kijken of er nog signaal is, net zo lang tot het in je woning werkt.

ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de situatie terplaatse. maar het lijkt mij niet moeilijk. plan b is een hele nieuwe kabel vanaf jou aansluiting in de woning tot aan het isra van kpn.
Dank je voor je tips en het meedenken.
In mijn woning zit in de meterkast een ’isra?’ punt, maar ik woon op de derde etage. Als dat het eerste punt is vanuit buiten, (kan dat?) betekent dat dan dat KPN verantwoordelijk is voor het deel tot dat punt? Ook als de bekabeling via de gemeenschappelijke ruimte loopt? En voor wie zijn de kosten om dat te herstellen?
Reputatie 7
Jeetje wat een verhaal @Els1970, gelukkig ben je er veilig uitgekomen!

Zoals je al terecht aangeeft is KPN verantwoordelijk voor de bedrading en apparatuur die vóór het ISRA-punt zitten. Alles na dat punt, dus de bekabeling door de gemeenschappelijke ruimte is voor de rekening van de huiseigenaar.
Reputatie 7
Hoi Els1970,

is het inmiddels gelukt om een aansluiting te krijgen in je woning ?

Reageer