Beantwoord

Overstappen WBA -> ODF

  • 11 januari 2018
  • 82 reacties
  • 6392 Bekeken

Is het tegenwoordig al mogelijk om een contract te verlengen en hierbij over te stappen van het WBA netwerk naar het ODF netwerk? Dit zonder noemenswaardige downtime uiteraard.

De nieuwe prijzen voor ODF zijn namelijk erg aantrekkelijk, en in Leeuwarden is het mogelijk om dit af te nemen.
icon

Beste antwoord door Brian 25 januari 2018, 15:33

Hallo allemaal, bedankt voor jullie signaal dat er niet een éénduidig antwoord wordt gegeven. We hebben dit vanuit het webcare team besproken binnen de organisatie en het eerdere bericht in dit topic is op dit moment het antwoord dat we kunnen geven. We bieden op dit moment dus niet aan om over te stappen van WBA naar ODF. Niet alle collega's waren hier goed genoeg van de op de hoogte, inmiddels is dit wél het geval. Excuses voor de verwarring hierin.



Daarnaast hebben we óók aangegeven dat de wens om over te stappen er vanuit onze klanten wel is met onder andere dit topic als voorbeeld. We zijn aan het onderzoeken of we het overstappen in de toekomst wél mogelijk kunnen maken. Als jullie vragen hebben stel ze dan gerust, we zullen deze zo goed mogelijk beantwoorden!
Bekijk origineel

82 reacties

Reputatie 7
Badge +5

T-Mobile is met dit soort dingen niet heel snel nee. Helemaal eens. Wil niet zeggen dat er niets gebeurd en er geen truucjes zijn. Zie ook Tweakers, waarin iemand al enkele jaren geleden een workaround heeft bedacht. Maar helemaal zonder downtime is het nog steeds niet. 

Lijkt mij wel dat ze daar naartoe werken. Het is voor TM veel interessanter om de mensen naar het eigen netwerk om te zetten. Al is het maar de snellere technische ondersteuning en meer controle over de techniek en sich (stabiliteit netwerk).

 

Tja, dat hoop ik ook - maar als ik deze thread lees, werken ze er al meer dan 3 jaar aan. 

Reputatie 7
Badge +5

Lijkt mij wel dat ze daar naartoe werken. Het is voor TM veel interessanter om de mensen naar het eigen netwerk om te zetten. Al is het maar de snellere technische ondersteuning en meer controle over de techniek en sich (stabiliteit netwerk).

 

Komt een overstap van WBA naar ODF in de toekomst wel? Ik bedoel dan een overstap zonder downtime?  

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @BenjiV, welkom op de Community, leuk dat je over wilt stappen op T-Mobile Glasvezel! 

Ik heb de huidige situatie samengevat zodat precies duidelijk is wat je momenteel hebt: 

Je woont in een studentenhuis --> hebt sinds een flinke tijd KPN. Er ligt Glas, maar omdat jullie een max snelheid van 40 Mbit/s hebben, zal dit DSL zijn. Jullie willen een upgrade doen en T-Mobile ligt meer voor de hand qua prijs-kwaliteitverhouding en door de aantrekkelijke combinatie van Mobiel en Thuis (Uit & Thuis Klantvoordeel). Onze website zegt dat er maximaal 100 Mbit/s beschikbaar is op jullie adres, daardoor vermoed jij dat er over het WBA-netwerk geleverd wordt. Jouw vraag is: “is er toch een mogelijkheid om op ODF en daarmee 1000 Mbit/s te komen?”

Stuur me jouw volledige adres (postcode en huisnummer) per privébericht toe, dan check ik meteen in onze beschikbaarheidschecker wat wel en niet mogelijk is! 😉

In mijn studentenhuis zitten we al heel lang bij KPN. Er ligt glasvezel, maar we hadden een snelheid van 40mbit/s, dus ik weet niet eens of we daar al echt gebruik van maakten..

Nu willen we graag een upgrade doen naar sneller internet en de prijs bij T-Mobile ligt meer in ons budget dan KPN, zeker met de korting van een combinatie met unlimited mobiel.

Op de T-Mobile website kunnen we niet meer dan 100 mbit/s selecteren. Dus dit zou wel het verhaal WBA/ODF zijn. Volgens een ander topic ligt er in Amsterdam ODF. Ik heb heel veel pagina’s gelezen op dit forum, maar ik word er niet echt wijzer van. Daarnaast had ik net klantenservice aan de lijn. Er werd gezegd dat ik de netbeheerder moest bellen (Liander, Noord-Holand), maar zij begrepen niet waar ik het over had en gaan - volgens de persoon aan de lijn - niet over glasvezel kabels. KPN Netwerk NL kon me ook niet verder helpen. 

Als ik nu wil overstappen van KPN naar T-Mobile voor alleen internet, is er dan een mogelijkheid om wel die 1000 mbit/s te krijgen via ODF?

Reputatie 7
Badge +10

@jason, technisch gezien is het alleen in de pop omprikken ja.(telco-telco migratie)

dat jullie systeem dat niet toe laat is een ander verhaal. die wil meteen een nieuw modem neer zetten met een instalatie afspraak. Zelfs met 75 euro aansluit kosten nieuw modem en jaarcontract zijn er nog steeds mensen die dat willen. Die keuze maak je nu dus voor de klant om bij voorbaat te zeggen het is te duur. T Mobile zou vol in moeten zetten op ODF allen zo kan je de concurrentie aan met ziggo en kpn

Bij WBA zit de aansluiting op de systemen van KPNnetwerkNL, die zal dan omgezet moeten worden op de systemen van T-Mobile die in dezelfde centrale er naast staan.

Het smoesje van we huren die lijn voor een jaar zal het eerste jaar kloppen, maar als jij na 14 maanden opzegt gaat het er bij mij niet in dat ze dan die lijn nog 10 maanden moeten betalen, dan zou ik iedereen adviseren zeg na 13 maanden op.

Het zijn gewoon de kosten die TM tegenhouden als prijsvechter, duurt te lang om dat terug te verdienen, dat is belangrijker dan een tevreden klant.

Hoi @CowboyHenk, welkom op de Community!

De hoofdreden dat het niet makkelijk is om iemand over te zetten van WBA naar ODF is als volgt: wanneer wij een lijnaanvraag doen op WBA, huren wij die lijn voor een jaar van KPN NetwerkNL. Dat brengt een kostenplaatje met zich mee waar wij rekening mee houden in onze abonnementsprijzen, zoals eigenlijk elke provider dat wel doet natuurlijk….

Volgens mij zijn WBA en ODF geen ‘verschillende’ technieken, glasvezel is glasvezel….afgezien van golflengtes etc...maargoed...Duidelijk verhaal. Misschien moeten ze dat ook gewoon bij de klantenservice vertellen, want dat je een afname verplichting doen bij KPN, dat snap ik wel. Nu ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als ik een paar straten verderop zou gaan wonen en ODF is daar beschikbaar...Zou ik dan omgezet worden?

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @CowboyHenk, welkom op de Community!

De hoofdreden dat het niet makkelijk is om iemand over te zetten van WBA naar ODF is als volgt: wanneer wij een lijnaanvraag doen op WBA, huren wij die lijn voor een jaar van KPN NetwerkNL. Dat brengt een kostenplaatje met zich mee waar wij rekening mee houden in onze abonnementsprijzen, zoals eigenlijk elke provider dat wel doet natuurlijk. Wanneer je op de ODF-technologie zou worden overgezet, betalen wij dus de WBA lijn door terwijl we ook installatiekosten, aansluitkosten en dergelijke erbovenop krijgen - een deel daarvan wordt vergoed/betaald door de gebruiker. Buiten dat, dient er een poort gereserveerd te worden om de verbinding naar ODF gereed te maken in de wijkcentrale. Dit hele proces vergt ook tijd en kan in sommige gevallen weken of maanden duren. Tevens migreren we de aanvraag en daar komt een nieuwe installatieafspraak bij aan te pas. 

Je constatering dat WBA meer geld kost is zeker waar, maar wanneer we dan overschakelen op ODF bij dezelfde gebruiker, komen daar extra kosten bovenop. Los van het feit dat we uiteraard iedereen het liefst op ODF zien genieten van 1000 Mbit/s, kan dit dus niet stante pede gerealiseerd worden.

Wellicht dat dit verhaal bot klinkt, maar het is meer om aan te geven dat het niet slechts een om-prik sessie is. Tof dat je ernaar vraagt trouwens en sorry als het kort door de bocht is. Ik zal om een nog meer verdiepte uitleg verzoeken bij de netwerkspecialisten! 😄👍

Jammer dat ik in juni overgestapt ben van Telfort naar T-Mobile, toen was er alleen nog 100 mbit beschikbaar...inderdaad WBA lijn...en nu is er ook ODF beschikbaar...maar overzetten kan dus niet, omdat het schier onmogelijk is om 2 monteurs met elkaar te coördineren ofzo. Best jammer en best vreemd, temeer omdat de WBA lijn voor T-Mobile meer geld kost dan een ODF lijn. Ik begrijp gewoon niet waarom je niet een om-prik sessie kan coördineren en op die manier gewoon meteen alle klanten waarvoor het kan om-prikt met een korte interruptie van de dienstverlening, uurtje ofzo. 

Reputatie 4
Badge +3

@stanleyanja Een poorttekort is iets wat vaker voorkomt. Wanneer er geen poorten vrij zijn, checkt de netwerkbeheerder elke dag of er een plekje vrij kan komen. Dit geldt voor iedere klant en daarom is het antwoord van @Jason in jullie geval ook hetzelfde geweest: de procedure is namelijk hetzelfde. Zodra er een poort vrij komt, word je daar van op de hoogte gebracht!

Hoi @stanleyanja, ik heb het voor je gecontroleerd en zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen! 😊

Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is.

 

Hoi @richardjohnjones,

 

Supergaaf dat je klant wordt, welkom bij de club en op de Community! :smile: Logisch dat je de vraag stelt: waar blijft mijn aansluiting nou? Momenteel kampen we met een port tekort op ons eigen Glasvezelnetwerk. 

Je ontvangt pas een SMS zodra er een port gereserveerd kan worden in de centrale. Zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen. 😃 Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is. Ondanks alles, hoop ik dat je een prachtige week zult hebben!

Jullie geven gewoon standaard antwoorden!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @stanleyanja, ik heb het voor je gecontroleerd en zoals ik het nu zie, probeert de netwerkbeheerder elke dag een plekje voor jou te bemachtigen, maar is er tot op heden onvoldoende capaciteit. Dit is natuurlijk zeer spijtig, maar betekent absoluut niet dat we jou niet als klant willen verwelkomen! Sterker nog, ik zou niets liever willen! 😊

Het duurt overigens inderdaad erg lang, maar wanneer de verbinding nog niet gereed is, kunnen we daar niets aan wijzigen. De infrastructuur moet wel paraat zijn, voordat we een werkende verbinding kunnen garanderen. Sorry dat het tot zover nog niet gereed is.

Hi @Bubba67,

 

Ik kan je garanderen dat op jouw adres elk nieuw abonnement van T-Mobile op ODF geleverd wordt en je daarmee gebruik kunt maken van 1000 Mbps down- en upload. 

Moet er wel een poort vrij zijn en als dat niet het geval is zoals bij mij !

Kunnen ze niet vertellen wanneer je aangesloten kan worden  op ODF

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Bubba67,

 

Ik kan je garanderen dat op jouw adres elk nieuw abonnement van T-Mobile op ODF geleverd wordt en je daarmee gebruik kunt maken van 1000 Mbps down- en upload. 

@Comp User Ik mag toch aannemen dat elk nieuw abonnement op ODF aangesloten word, dit omdat WBA voor T-Mobile ook duurder is want die lijn word gehuurd van KPN.

Ik ben trouwens zo ver, ik ga opzeggen, en een poosje naar KPN, en na de zomer vakantie weer terug naar T-Mobile, alleen bovenstaand antwoord brengt me wel weer in verwarring.

Ik ga toch voor een 1000 mBit/s en dat is alleen maar beschikbaar op ODF misschien dat @Sander hier nog duidelijkheid in kan scheppen?

Reputatie 1

Tegenwoordig heb je bij KPN maand-abonnementen. Je kan er dus voor kiezen om een maandje over te stappen naar KPN en dan terug te keren naar T-Mobile ODF. Je betaalt dan €70,50 voor één maandje KPN. Of dit het waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Dat is de theorie - ik heb in 2012 Glasvezel (concepts ICT) gehad, daarna kortstondig - wegens dramatische overgang naar Telfort - Ziggo (ook één groot drama) gehad, maar ik ben niet omgezet naar - toen nog Vodafone - ODF.

Daarmee wil ik niet beweren dat het nu - waar beschikbaar - niet alsnog omgezet kan, maar ik reken er niet automatisch op. 

Tegenwoordig heb je bij KPN maand-abonnementen. Je kan er dus voor kiezen om een maandje over te stappen naar KPN en dan terug te keren naar T-Mobile ODF. Je betaalt dan €70,50 voor één maandje KPN. Of dit het waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Bedankt voor de tips en uitleg. Dit is het zeker waard om nog eens te bekijken. En dat is precies wat ik ga doen. Hier zitten echter veel haken en ogen aan. Je kunt het houtje touwtje regelen, maar als je echt een protocol hiervoor wilt ontwikkelen dan is 1000 klanten een vrij kleine poule. Dan zijn de individuele kosten wellicht laag, maar er is wel een drempel kostenpost voordat je überhaupt los kan. 

 

Bij positieve uitkomst, zal ik het zeker hier delen. Hoor je niets meer, dan is het initiatief gestrand. 

Blijkbaar is het initiatief gestrand, of ze willen die relatief kleine groep TROUWE klanten niet tegemoet komen, misschien moeten we ons verenigen, of een petitie starten.

Reputatie 7
Badge +6

Bedankt voor de tips en uitleg. Dit is het zeker waard om nog eens te bekijken. En dat is precies wat ik ga doen. Hier zitten echter veel haken en ogen aan. Je kunt het houtje touwtje regelen, maar als je echt een protocol hiervoor wilt ontwikkelen dan is 1000 klanten een vrij kleine poule. Dan zijn de individuele kosten wellicht laag, maar er is wel een drempel kostenpost voordat je überhaupt los kan. 

 

Bij positieve uitkomst, zal ik het zeker hier delen. Hoor je niets meer, dan is het initiatief gestrand. 

Reputatie 7
Badge +5

Inderdaad. Ik begrijp dat er beperkingen zijn door de kosten, maar voor de klant én T-Mobile heeft dit meerwaarde. Dat het niet in de standaardpropositie valt is begrijpelijk, maar geef de klant keuze. Net als bij het maandelijks aan- en uitzetten van diensten. Eventueel tegen betaling van een (deel van de) kosten. Zou ook graag overstappen naar ODF of misschien wel upgraden naar 200Mbps of 500 Mbps.

Ik zou zo €100 betalen voor een migratie van WBA naar ODF.

Het zijn terecht inderdaad de “enthousiaste” klanten die graag overstappen en ook daadwerkelijk het verschil weten. Maar dit zijn ook juist de klanten die er de voordelen in zien en hier wat voor over hebben. Het zei een betaling of het aangaan van een tweejarig contract.

Reputatie 7
Badge +10

@Comp User op de dag van migratie heb je geen  internet. dit kan je dus zelf inplannen.

 

@Brian de kosten zullen niet hoger zijn als een nieuwe aansluiting lijkt mij. dus laten we zeggen 67,50 of in het ergste geval 97,50.

maar de personen die nu op wba zitten waar odf beschikbaar is zijn al even klant dus loyale klanten. waarom zou je juist hiervoor niet iets extras willen doen. bovendien word er gewoon gezegt het is te duur. zonder de klant de keuze te geven misschien willen ze dit wel betalen. als je ze het niet vraagt maar gewoon keihard nee zegt weet je het nooit! misschien heeft de klant er wel 100 euro voor over met een nieuw jaar contract.

10x zo snel internet voor de zelfde prijs ? ik zou het wel doen.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Comp User,

Ik geef graag meer duidelijkheid. Het overstappen van WBA naar ODF is op papier heel simpel, je wordt omgezet naar een ander netwerk en klaar, in de praktijk heeft dit alleen meer haken en ogen. Voor beide netwerken moet er namelijk apart een monteur komen voor de omzetting omdat ze niet aan elkaars netwerk werkzaamheden mogen verrichten. Het omzetten is dusdanig ingewikkeld dat het op dit moment gewoon niet rendabel is. Zowel qua uitvoering als qua kosten. We hebben hier intern meerdere keren serieus naar gekeken maar elke keer was de uitkomst hetzelfde. Neemt niet weg dat als het in de toekomst wel haalbaar wordt we dit misschien alsnog aan kunnen bieden.

Wat betreft het WBA en ODF verhaal, dit is voor de gemiddelde klant niet van toepassing en eigenlijk ook niet van belang. Nieuwe klanten kunnen nu kiezen voor verschillende snelheden als deze beschikbaar zijn (Basic, Fast en Premium). De gemiddele klant zal niet weten wat WBA of ODF is, dit leeft wel meer op de Community waar wat meer “liefhebbers” zitten. Voor bestaande klanten die al op WBA zaten en waar ODF voor beschikbaar wordt kan dit inderdaad wel verwarrend zijn maar dit kunnen we op de website niet ondervangen omdat je hier de mogelijkheden ziet als nieuwe klant. Via My Thuis zie je wel de specifieke mogelijkheden voor jou als klant. Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten!

Reageer