Beantwoord

[Segbroek / Glasvezel] plaats glasvezel aansluitpunt zelf te bepalen?

  • 17 August 2019
  • 13 reacties
  • 1381 Bekeken

Indien ik glasvezel van T-mobile bestel, kan ik dan zelf de plaats waar het glasvezelaansluitpunt wordt aangelegd bepalen?


Wil deze absoluut NIET in de meterkast of in de voorkamer hebben.
Maar zou deze via de kruipruimte naar een inbouwkast in de achterkamer (+/- 8 meter verder) willen laten lopen.

Ziggo heb ik destijds ook zover gekregen dat ze daar de normale kabel het huis binnen lieten komen.
Technisch zou het dan ook geen probleem mogen zijn om ook een glasvezelkabel daar te krijgen.
Alleen kan ik uit het T-mobile aanbod niet halen, of jullie daartoe ook bereid zijn.
In de inbouwkast heb ik al een stopcontact, en UTP kabels naar de rest van het huis lopen.
Infrastructuur die ik in mijn "normale" meterkast niet heb.
Dus vandaar.


Heb de vraag overigens ook al naar segbroek@vwtelecom.com gestuurd, maar na meer dan een week nog geen antwoord gehad.
icon

Beste antwoord door Brian 26 August 2019, 18:05

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
T-Mobile is niet de eigenaar van glasvezel en het aansluitkastje (FTU). Als er nog geen FTU is, kun je dat e.v.t. ter plekke bij aanleg/montage wel overleggen. Maar achteraf is het gewoon werk en dan zal iemand ervoor moeten betalen. De is vraag of het dat waard is.
Reputatie 7
Badge +2
Hallo @tmoesel ,

In dit geval ligt het wat anders. In de Haagse wijk Segbroek legt T-mobile een eigen glasvezelnetwerk aan. (Uitvoering door Volker Wessels) T-mobile is in dit geval wel de eigenaar lijkt mij.
Zie:
Glasvezel Segbroek

Het moet technisch natuurlijk wel uitvoerbaar zijn om de aansluiting op een andere plek aan te leggen. Wellicht is er van te voren overleg met de bewoners over de plek. Ook zullen eventuele extra kosten een rol spelen.

Mvg. Marcel
In dit geval ligt het wat anders. In de Haagse wijk Segbroek legt T-mobile een eigen glasvezelnetwerk aan. (Uitvoering door Volker Wessels)

Bingo
Vanaf volgende week gaan ze ook het voorwerk in mijn straat doen.

Wellicht is er van te voren overleg met de bewoners over de plek.


Dat overleg zou ik dus graag willen hebben voordat ik een bestelling plaats, anders komt die bestelling er simpelweg niet...

En vermoed dat dit bij wel meer bewoners speelt.
Je moet je realiseren dat dit een wijk is met veel oude -jaren 30- huizen.
Daar zit doorgaans geen echte meterkast in, maar is de groepenkast later aangebracht in de hal.
Niet echt een plek waar je nog meer apparatuur wilt hebben.

En verder zit in dit soort huizen ook geen kruipruimte onder die hal, alleen onder de woonkamer.
Mocht het aansluitpunt dus in de hal aangelegd worden (de "meterkast"), dan is het voor een bewoner achteraf vrij lastig om een UTP kabel naar bijvoorbeeld de woonkamer aan te leggen.
(Electriciteit gaat nu eerst naar de 1e verdieping toe, en later weer naar beneden.)
En Internet via wifi is ook niet alles...

>Het moet technisch natuurlijk wel uitvoerbaar zijn om de aansluiting op een andere plek aan te leggen.

Zie technisch geen problemen.
Wel kost het dus een metertje of 8 extra kabel.
Reputatie 7
Hallo @Max_nl,

Je heb zeker invloed op waar de aansluiting gaat komen. je kan dit gewoon aangeven. tijdens het schouwen word bepaald wat de beste plek is voor een aansluiting. in veel gevallen is dit niet de meterkast. in oudere huizen is het meestal een kast om de meter heen.

de voorwaarde is natuurlijk wel dat het moet kunnen en mogen. een paar meter extra is geen enkel probleem. zolang de totale lengte niet meer is als 20km.
Reputatie 7
Hi @Max_nl, ik heb het voor je nagevraagd bij onze aannemer en we kunnen samen met je bekijken wat de beste plek voor de aansluiting is. Vaak is dit de meterkast maar als deze niet aanwezig is of als er een andere afwijkende situatie is dan kan de aansluiting ook ergens anders geplaatst worden.
Ik ben ook een bewoner uit Segbroek. Wat mij achteraf opviel toen ik informatie zocht op internet, en mij niet is verteld in de T-Mobile winkel bij het afsluiten van T-Mobile thuis abonnement, is dat indien je huis onderdeel is van een VvE je van tevoren toestemming aan hun moet vragen voor het laten aanleggen van het glasvezelaansluitpunt. Klopt dat, en waar vraag je dan toestemming voor?
Ik woon tweehoog en kan me voorstellen dat de kabel door de gevel ofzo moet worden getrokken. In het geval ik (en mogelijk vele andere bewoners in mijn straat) eerst toestemming moeten vragen aan de Vve voor VolkerWessels kan langs komen heb ik echt een uitdaging. Mijn VvE vergadert 1 x per jaar (in mei/juni), daarnaast zouden ze dan mogelijk overladen kunnen worden met verzoeken. Ik zit er nu wel een beetje mee in mijn maag. VolkersWessels heeft mij overigens nog niet benaderd (terwijl ze al wel klaar zijn in mijn straat). Wat te doen?
Overigens zal mijn aansluitpunt niet in de meterkast kunnen, aangezien die in een gemeenschappelijke ruimte in de kelder is. Maar ik lees dat het ook op een ander punt in huis kan (mogelijk waar nu de Ziggo aansluiting zit?)
Reputatie 7
Hi @BiancaG, ik kan mij voorstellen dat je daar vragen over hebt! Het is voor ons lastig om daar informatie over te geven omdat het verschilt per VvE. Elke VvE maakt namelijk gezamenlijk afspraken/huisregels over wat eigenaren wel en niet zelf kunnen en mogen. Als het gemeenschappelijke ruimte raakt dan kan ik mij goed voorstellen dat de VvE hier wat mee te maken heeft. Je kan het beste contact opnemen met de voorzitter van de VvE over wat het beleid is ten opzichte van het laten aanleggen van een aansluitpunt. De voorzitter kan dan eventueel ook voor alle bewoners van het pand gezamenlijk een aanvraag doen in plaats van dat ieder voor zich hier mee bezig gaat.
Hallo @Brian , als ik dat traject inga met de VvE gaat het zeer lang duren is de ervaring, het is namelijk een zeer grote VvE met 58 woningen, die slechts 1 x per jaar bijeenkomt (en heeft dit jaar al plaatsgevonden). Ik kan ook niet goed inschatten of men wel in een gemeenschappelijke ruimte moet zijn voor het aansluitpunt. Op zeer korte termijn dit regelen met de VvE gaat niet lukken. Maar inmiddels is mijn bestelling wel al geplaatst en ga ik wat horen van VolkerWessels neem ik aan .Klopt het dat zij nog niets van zich hebben laten horen, ook al zijn de kabels in de straat 4 weken geleden aangelegd? Ik denk dat ik hun eerst laat langskomen om te horen wat er precies moet gebeuren voordat ik überhaupt naar de VvE stap, mogelijk is het niet nodig afhankelijk van de werkzaamheden. Maar indien ik wel langs de VvE moet voordat zij wat kunnen doen, dan moet ik mogelijk mijn bestelling voorlopig annuleren (wat ik niet wil). Kan dat uberhaupt nog, en zo niet, wat dan??
Reputatie 7
Hi @BiancaG, dit is vanuit onze kant geen probleem. We kunnen een aansluiting aanleggen, mocht het uiteindelijk niet mogelijk blijken dan dan kunnen we de bestelling annuleren. Het aanmelden voor het project in Segbroek verloopt wat anders dan normaal gesproken dus ik heb daar wat minder zicht op. Wanneer heb je je aangemeld? Het kan inderdaad wel kloppen dat Volker Wessels later nog contact met je opneemt, we kunnen namelijk ook aansluitingen plaatsen op verzoek zoals in jouw geval. Het hele proces van aanvraag tot aan uitvoering zal dan wel wat langer duren omdat er dan apart werkzaamheden ingepland moeten worden voor jouw adres in plaats van dat de aannemer meerdere aansluitingen in één keer doet.
Reputatie 1

Bij ons zijn ze gewoon buiten begonnen met de gevel in boren voor er überhaupt aangebeld werd. Weinig ruimte voor overleg. Het aansluitpunt is rechts voorin de gevel gemaakt (als ik binnen sta en naar de straat kijk). De meterkast zit links. Handig, not! Ik moet nu door een binnenmuur heen als ik m’n kabels weg wil werken. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sjogro, wow goed dat je dit aangeeft! Als ik het goed begrijp, is er niets naar jou gecommuniceerd, laat staan gevraagd, voordat er werkzaamheden werden uitgevoerd aan jouw gevel? Met andere woorden, er is geen toestemming voor gevraagd? 

Bij een koopwoning is het vanzelfsprekend zo dat de eigenaar toestemming dient te verlenen aleer er werkzaamheden plaatsvinden. Bij een huurwoning moet een woningbouwvereniging of eigenaar ook toestemming verlenen. Er mag niet zomaar geboord worden. Is er iets op papier gekomen zonder dat je het door had? Zijn er overeenkomsten gemaakt of afspraken op papier gezet door een overkoepelende organisatie wellicht? Sorry voor het vragenvuur, ik wil je zo goed mogelijk bijstaan! 

Reputatie 1

Ik heb de aanvraag getekend, en daar is het verlenen van toestemming in opgenomen volgens mij. Ik heb geen hulp nodig op dit vlak, wil alleen voor anderen een realistisch beeld schetsen van wat men kan verwachten op de datum dat de monteur langs komt.

Reputatie 7

Hi @sjogro, bedankt voor het doorgeven. Dit lijkt mij inderdaadniet helemaal de werkwijze. Is er van te voren iemand langs geweest om de situatie te bekijken of zijn ze direct zonder bericht begonnen met de werkzaamheden? Ik kan de feedback doorgeven aan onze aannemer zodat ze hier actie op kunnen ondernemen.

Reageer