Beantwoord

Slecht geluid Entone/ Aria610

  • 22 October 2019
  • 6 reacties
  • 382 Bekeken

Hallo,

Ik ben niet tevreden over het geluid wat via de beide uitgangen (hdmi en 3,5mm) geleverd wordt, voor zowel tv als radio.
Ik heb meerdere geluidsbronnen aan mijn Onkyo hangen via hdmi en analoog, luister muziek via Tidal, dit alles sprankelt gewoon de kamer door, met de ogen dicht kan je niet zeggen waar de luidsprekers staan, maar kan je wel de instrumenten denkbeeldig aanwijzen.
Met de Aria610 is dit plat, doods en wijs je de speakers genadeloos aan, dit is gewoon vermoeiend om naar te luisteren.

In het menu heb je een aantal opties voor geluid, maar ik krijg sterk de indruk dat dit niets uitmaakt.

Verder las ik dat als je een ander type box hebt, één met toslink, wel een beter geluid hebt.

Gaarne zou ik dit geluidsprobleem de kop indrukken, wie kan mij hierbij van dienst zijn?

De groet'n,

Rudi

icon

Beste antwoord door Ab Normaal 25 October 2019, 16:56

Bekijk origineel

6 reacties

Nou…. het euvel is nog niet opgelost, ik weet nu ongeveer wat de beperkingen zijn.

Als….  de Aria nou gewoon van een 5.1 ondersteunende toslink was voorzien, had ik dit topic vermoedelijk niet hoeven opstarten…

Of is de stereo 3,5 mm aansluiting een hybride, met andere woorden: heeft de Aria een mini-toslink, want dan zou alles alsnog kunnen werken.

Reputatie 7

Hey @Ab Normaal,

Top dat je het op die manier het euvel met je geluid hebt weten op te lossen! Eerlijk gezegd hebben we hier geen soortgelijke testopstelling waarbij we kunnen testen of een hdmi-splitter dit zou kunnen oplossen voor je. Zelf testen kan natuurlijk altijd wel en misschien hebben andere gebruikers hier een soortgelijke opstelling staan waarbij je advies kunt inwinnen. 

Hallo Sander,

Ik draai nu een tijdje met de Aria rechtstreeks op de Onkyo aangesloten, voor het geluid is dit de beste oplossing, omdat de Onkyo hier een wereld aan instellingen en luister-modes heeft, het videosignaal wordt dan ongemoeid naar de Samsung Q7 doorgelaten.

Wil ik alleen de tv gebruiken en ik de Onkyo uit laat omdat dat dan voor mij geen toegevoegde waarde heeft, dan wordt het signaal van de Aria niet doorgelaten naar de tv, ik ben dus verplicht om ook dan de Onkyo aan te zetten.

Is het een mogelijkheid om via een hdmi-splitter het signaal van de Aria te splitten en dan naar de Onkyo en Samsung te leiden, of gaan dan stuursignalen en dergelijke elkaar in de weg zitten, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een hdcp….

Reputatie 7

Hoi @Ab Normaal,

 

Bedankt voor je feedback! Niet al onze klanten hebben natuurlijk zo'n opstelling en/of zullen het verschil niet zo helder horen als jij. Daarom is het fijn om te horen wat er nog mogelijk is aan verbeterpunten! Ik zal dit punt ook zeker meenemen als klantfeedback aan het TV team. Dank daarvoor!

 

Inmiddels alles eens anders aangesloten de Aria gaat nu rechtstreeks naar de Onkyo, dit was via de Samsung Q7 naar de Onkyo, dit geeft in ieder geval een verbetering in de herkenning van de signalen en het omschakelen naar de weergaveinstelling die ik daarbij gekozen, 5.1, stereo enz…, via de Q7 was dit toch minder handig.

Het geluid lijkt voor de 5.1 zenders wel enigszins te kloppen, moeilijk vast te stellen met hoofdzakelijk praatprogramma's, maar eens beoordelen aan de hand van muziek en film.

Echter ik heb sterk het idee dat 2.0 kanalen, zowel tv als radio, op de één of andere manier toch afgeknepen worden, vergelijk ik een Radio 10, met het signaal via Tunein of via de analoge radio, dan is de kwaliteit via de Aria toch minder, minder dynamiek, minder hoge tonen.

De beeldkwaliteit lijkt mij wel in orde, 5.1 audio idem, maar 2.0 dus niet, is dat een ondergeschoven kind geworden…..

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen@Ab Normaal,

Geluid zal nooit de kwaliteit van lossless halen, maar het moet wel gewoon goed zijn. Er zijn een aantal zenders die het geluid in Dolby Digital (5.1) doorgeven,. Ik meen 448kbps of 640kbps, mits het betreffende programma dit natuurlijk ook ondersteund. Dit geldt voor tenminste de eerste 10 kanalen en daarnaast nog een aantal kanalen. Heb je de decoder doorgelust via de decoder of rechtstreeks aangesloten op de tv en geeft de tv het geluid door via ARC? Wat voor codec geeft jouw Onkyo aan? Die zou bij tenminste de eerste 10 zenders Dolby Digital moeten zijn als hij via een Onkyo verbonden is. Tenminste als dit zo is ingesteld in het menu van de TV box. Heb je de box al een volledige fabrieksreset gegeven?

Reageer