Beantwoord

T-Mobile Thuis Glasvezelaansluiting


Reputatie 3
Heb me gisteren aangemeld voor T-Mobile Thuis, nadat me van diverse kanten, ook vanuit T-Mobile is verzekerd dat het in mijn situatie geen probleem zou (moeten) zijn. 😉
Maar....voordat de 2 weken bedenktijd voorbij zijn en ik er dus aan vastzit, toch even mijn gewenste configuratie en de huidige opstelling. Heb natuurlijk op het forum gezocht en soortgelijke vragen gevonden, maar waren al wat langer geleden gesteld, dus wil ik het toetsen aan de laatste stand van technische ontwikkelingen.

Glasvezel komt op dit moment in de meterkast naar "binnen" en is nu nog afgedopt vanuit de initiële aanleg. Er zit een rood / oranje kapje overheen, een soort van verzegeling dus.
Aan dit FTU punt gaat de Guideon monteur, normaal gesproken het modem installeren met een korte glasvezelkabel vanuit het ftu-kastje naar het modem, zodat de meterkast als behuizing fungeert.

Nu wil ik een langere glasvezelkabel vanuit het ftu-punt naar de woonkamer (waar mijn huidige Ziggo modem staat) en daar het T-Mobile modem plaatsen, in principe gaat het dan om pakweg 10 meter.
Is dat mogelijk? En gaat de monteur dit doen? Een paar gaten boren om de kabel vanuit de meterkast naar de bewuste plek in de huiskamer te geleiden doe ik zelf.

Lees ook nog iets over een mediaconverter, die in de meterkast aan of bij het ftu-punt zou komen te hangen.....is dat nog steeds zo en heeft die dan een stroomaansluiting nodig?

Zie reacties met belangstelling tegemoet! 😐
icon

Beste antwoord door wijbro2 21 July 2019, 18:21

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beste @wijbro2 ,

De glasvezel media converter komt altijd in de meterkast, deze zet het lichtsignaal om in een netwerk signaal. Zo nodig plaatst de monteur een wandcontactdoos, daarvoor is hij of zij opgeleid en bevoegd. Is wel meerwerk maar vaak goedkoper dan een installateur laten komen.
Vanaf de media converter loopt er een netwerkkabel (UTP) naar het modem, deze mag maximaal 100 meter lang zijn dus je kunt vragen of ze een kabel kunnen trekken via een bestaande buis naar de woonkamer zodat je modem daar komt te staan. Of zoals je zegt zelf een kabel trekken. Installeer dan wel allemaal Cat6a spul zodat je op de toekomst voorbereid bent, ook als is Cat5e nu nog voldoende.

Groet, Folkert
Reputatie 3
Bedankt voor de reactie Folkert!

Ik dacht dat de glasvezelkabel in het modem ging, en omdat ik het modem in de huiskamer wil hebben er een langere glasvezelkabel nodig is. Maar die glasvezelkabel gaat dus in de mediaconverter en vanuit die mediaconverter kan ik (of de monteur) een Cat6 utp kabel trekken naar de plek in de huiskamer waar ik het modem wil hebben. Dat scheelt want Cat6 kabel heb ik hier genoeg liggen.😀
Maar dus wél een stroomaansluiting voor de mediaconverter nodig in de meterkast.
Nogmaals bedankt, dan zou volgens mij moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @wijbro2

Welkom op het forum door en voor klanten.

Inderdaad plaatst de monteur in de meterkast een Fiber Termination Unit (FTU), waaruit dan een SC/SC fiber naar je mediaconverter (MC) gaat. Deze plaatst men in de meterkast, maar inderdaad deze mediaconverter heeft een stopcontact nodig voor de voeding hiervan.

Daarna kun je vanuit deze MC kun je nu gewoon een UTP kabel trekken naar het punt waar jij je modem wilt hebben, dus het is niet nodig om de glasvezel door te trekken.

Doordat het een UTP netwerkkabel is, kun je dit ook zeer eenvoudig zelf doen, zonder dat daar dus meerkosten aan verbonden zijn.
Wil je dat de momnteur dit voor je gaat doen, zijn daar meerkosten aan verbonden (PDF).


Reputatie 3
@Pieter_B

Helemaal helder, zeker met het plaatje erbij!
Bedankt!
Reputatie 3
Heb inmiddels een cat 7 kabel vanuit de woonkamer naar de meterkast doorgetrokken.
Was nog even een karweitje omdat er stuk loze ruimte was, waardoor het een beetje "pielen" was om aan de andere kant te komen.🤪

Dacht dat de Guideon monteur, conform de aanvraag, rond de 29ste juli zou.
Blijkt een en ander pas op 13 augustus te kunnen. Valt dan toch nog tegen.
Maar in de wachtstand dan.....
Reputatie 7
Badge +3
Heb inmiddels een cat 7 kabel vanuit de woonkamer naar de meterkast doorgetrokken.
Was nog even een karweitje omdat er stuk loze ruimte was, waardoor het een beetje "pielen" was om aan de andere kant te komen.🤪

Dacht dat de Guideon monteur, conform de aanvraag, rond de 29ste juli zou.
Blijkt een en ander pas op 13 augustus te kunnen. Valt dan toch nog tegen.
Maar in de wachtstand dan.....


Vanwege het grote succes van T-Mobile thuis is het nogal erg druk bij Guidion helaas, zelfs nadat er extra monteurs zijn aangenomen...
Reputatie 3
Volgens de T-Mobile helpdesk ligt het aan Reggefiber, die de lijn pas op 12 augustus activeren en ook hier in huis nog iets moeten komen plaatsen.

Maar ik heb tot nu toe van Reggefiber nog niets gehoord of gezien. Die afspraak is of wordt dan nog gemaakt? Of gaat dat via Guideon of T-Mobile?
Van regefiber zal je niks meer horen, dat is nu KPNnetwerknl geworden.
Maar wat moeten ze plaatsen, heb je de glasvezel nog niet binnen liggen met een grondplaat?
Reputatie 3
Nee het zit in de meterkast achter een soort van oranje plastic kapje, een "verzegeling" of zoiets?
Reputatie 3
@Doornekamp33: heb de meterkast even een stukje leeggehaald, want ik twijfelde aan de kleur.
En terecht want het is dus een grijs rechthoekig kastje met onderaan een heel klein groene verzegeling. Zie foto.🙂

Kleur is niet zo belangrijk, is het een echte NT of een dummy de bovenste helft, maar kan zijn dat de FTU moet worden vervangen voor een nieuwe, de grondplaat dus eigenlijk.
Reputatie 3
Geen idee wát er precies in zit en aangezien het verzegeld is kan ik daar beter van af blijven lijkt me. Zie wel dat de glasvezelkabel er in loopt.

Heb voor 13 augustus een afspraak gemaakt met Guideon (zie eerdere berichten hierboven).
Neem aan T-Mobile, Guideon en Reggefiber
( oftewel KPNnetwerknl) dit verder moeten regelen.
Verzegeling is nog oud, dacht dat XMS die gebruikte, die passen ze al jaren niet meer toe, maar het loshalen van deze is ietsjes lastiger, bij het zegel zit een schroefje die er uit moet en dan kan je de onderkap er af halen.
En met indrukken aan de zijkanten de bovenkant, maar voor deze is om een nieuwe NT te plaatsen een ombouwset nodig, of de TmT er op kan zonder aanpassing durf ik geen uitspraak over te doen.
Reputatie 3
Is inderdaad al oud, zit al sinds de initiële aanleg van glasvezel in onze wijk pakweg 15 tot 20 jaar geleden. Nooit iets mee gedaan altijd bij Ziggo klant geweest.

Heb dit vóór de aanmelding bij
T-Mobile ook uitgebreid aangegeven bij T-Mobile en het zou geen enkel probleem zijn volgens de technische helpdesk.

Maar om nu te wachten tot de installatie datum en er dan achter te komen dat er toch iets niet goed zit..... zal morgen nog eens bellen met T-Mobile en Guideon. Beter voorkomen dan genezen.
Is ook geen enkel probleem, als er gewoon een MC op kan, enige is als de boel omgebouwd moet worden hoop ik dat je een goede monteur krijgt en niet die hier aan de gang is geweest.Dan word het prutswerk op het hoogste nivo, hij had eventjes geen ombouwset heb ik begrepen, dus dan maar slopen die handel.

Reputatie 3
Dát ziet er inderdaad nogal "creatief" uit!
Heb vanmiddag nog met T-Mobile gebeld.
Blijkt dat Reggefiber oftewel KPNnetwerknl
m'n glasvezel aansluiting alleen nog maar op afstand hoeft te activeren en hier in huis niet meer hoeft te zijn.

En dat activeren doen ze dus 12 augustus
De Guideon monteur kan dan 13 augustus de verdere installatie doen, waarbij ik er vanuit ga dat dát via de opzet gaat als hierboven door @Pieter_B aangegeven. We gaan het zien, in ieder geval bedankt voor de reactie.🙂
In principe zou het ook moeten werken, de glaskabel die T-Mobile meeleverd aansluiten op dat blauwe blokje moet kunnen, beetje creatief met de huidige kap die weer netjes terug te plaatsen zou het helemaal afmaken.
Zegel kun je gewoon verbreken, dat doet de Guidion monteur ook, en ze plaatsen er geen nieuwe meer op, dat is zo 1999.😁

Reageer