Beantwoord

TV Box installeren op bovenverdieping


Mijn moeder van 68 heeft bij de T-mobileshop een alles in 1 abonnement gekocht. Dit heeft zij gedaan omdat de verkoper haar garandeerde dat zij, met de door T-Mobile aangeleverde spullen, ook boven op haar slaapkamer TV zou kunnen kijken. Dit blijkt niet juist te zijn. Dit kan alleen als zij boven ook een UTP-kabel heeft of als T-Mobile adapters of internet via de stroomkabels aanlevert. Mijn moeder heeft hier expliciet naar gevraagd, vervolgens heeft mijn zus ook nog gebeld om dit na te vragen en ook haar is gezegd dat mijn moeder gewoon tv boven zou hebben. Nu blijkt de monteur er ook van overtuigd te zijn dat het zonder aanvullende apparaten niet mogelijk is. Ik heb vervolgens gebeld met T-Mobile en gevraagd om een oplossing of ontbinding van het contract. Dit wordt echter geweigerd. Mijn vraag is de volgende: Is het jullie beleid om oudere weerloze mensen op te lichten of te misleiden?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 29 March 2018, 19:34

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Alleen bij kabel providers denk aan Ziggo kun je boven op de slaapkamer tv kijken zonder settopbox uiteraard moet er wel een coax aansluiting aanwezig zijn op de slaapkamer en de tv voorzien van een ingebouwde DVB-C tuner daarmee kijk je ongeveer 45 zenders NPO 1 t/m 3 en Ziggo sport in HD.
KPN en Telfort bieden wel de mogelijkheid aan om door middel van draadloze verbinding boven tv te kunnen kijken maar dan blijft nog wel een extra kastje en extra kosten per maand bedenk wel dat een draadloze set altijd meer kans op storingen geeft.
Reputatie 7
Hallo Marion1949,

In de installatie doos van de TV zit een kabel van 15Meter. T-Mobile gaat er vanuit dat dit genoeg is om de tv aan te sluiten. lukt dit niet dan kan je een langere kabel aanschaffen. Je kan ook gebruik maken van verbindings setjes zoals Devolo welke je gewoon in de winkel kan krijgen of bij Coolblue kan bestellen.

Helaas valt dit niet onder wanprestatie. De binnenhuis bekabeling valt onder verantwoording van de klant. zoals ook te lezen valt in de algemene voorwaarden van T-Mobile.

Het is natuurlijk in niemands belang om iemand te misleiden of ze nou oud of jong zijn. Echter geldt er voor jong en oud dezelfde regels zoals een onderzoeksplicht. Meer informatie kan je vinden op de website van consuwijzer.nl
He wel bijzonder dat reacties hier kennelijk verdwijnen.

Hidden.nld geeft in zijn reactie aan dat hij geen T-Mobile medewerker is. Dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk gezien hij op bijna alle vragen terugkomt en alleen vanuit T-Mobile reageert. Hier lijkt hij duidelijk belang bij te hebben.

Dat hij het in dit geval op onderzoekplicht schuift toont ook duidelijk zijn gekleurde T-Mobile-roze bril aan. Onderzoekplicht betekend niet dat je alles moet begrijpen maar dat je bij twijfel navraag moet doen. Dat is in dit geval ook gebeurd. Er is hierbij echter door een winkelmedewerker verkeerde en misleidende informatie verstrekt. Als er correct en eerlijk geantwoord zou zijn had mijn moeder dit contract nooit afgesloten.

Volgens een bevriende jurist heeft mijn moeder zeker een zaak maar dan moet T-Mobile wel toegeven dat ze dit gezegd hebben. Anders is het moeilijk te bewijzen. Dus we zijn benieuwd of de verkoper dit doet of dat hij zal ontkennen.
Reputatie 7
Badge +1
@marion 1949, Vanzelf sprekend ging je moeder bij haar bezoek aan de T-mobile winkel? of welke dan ook er van uit dat de kennis van de winkelmedewerker van het product welke je moeder op het oog had en wilde aanschaffen voldoende was om haar op een adequate wijze te adviseren.
Helaas leert de praktijk dat dit vaak niet het geval is, meestal kent men alleen de basale eigenschappen van het product, maar niet zoals je moeder wil tv kijken op de slaapkamer, de verkoper had er bij moeten vertellen dat er een extra UTP kabel en mediabox nodig is met dien aangaande de maandelijkse kosten van de extra box, en ook dat een eventuele draadloze set prijzig is en storingsgevoelig.
Daarbij vind ik persoonlijk dat de verkoper aan je moeder had moeten vragen of er op haar slaapkamer een coax aansluiting aanwezig is, en dat ze dan ook via de kabel kan kijken uit ervaring weet ik dat Ziggo bijna nooit het signaal er af haalt, d.w.z. dat je met een geschikte tv met DVB-C gewoon kunt kijken.
@BeMu De medewerker van T-Mobile had wel aangegeven dat er een extra kastje nodig is om boven te kunnen kijken.Deze heeft mijn moeder dan ook besteld. Dit kost haar nu € 5,00 extra per maand. Maar daarmee had hij verzekerd dat er boven TV kon komen. Dit is alleen niet het geval.

De opmerking van de coaxkabel begrijp ik op zich wel maar is niet legaal en derhalve geen optie die je in een winkel mag adviseren of die mijn moeder zou willen gebruiken.

Als hij echt het beste had voorgehad met mijn moeder dan had hij haar de mogelijke opties aangegeven hoe zij wel TV boven kon kijken. BV via Chromecast en dan zonder dat extra kastje.
Reputatie 6
@Marion1949
Inderdaad komt het op mij over als een wanprestatie om te suggereren dat je moeder een weerloze vrouw zou zijn. Jij of je zus hadden zo'n weerloos persoon dan niet alleen op pad moeten laten gaan naar een T-Mobile winkel. Verder is de verkoper ook vergeten om een extra 230V verlengkabel aan te bieden. Het blijft interresant hoeveel mensen erbij worden gesleept omdat er ergens een netwerkverbinding c.q. ethernetkabel binnenshuis ontbreekt. Klaag T-Mobile maar aan zou ik zeggen, dat is veel spannender dan een kabel kopen in een webwinkel. Een goede vrijdag gewenst!
Reputatie 7
Ik word niet betaald door TMobile. Wel heb ik een bedrijf die dit soort oplossingen kan bieden.
En ook ik verbaas me net als tmoesel.

Er is maar 1 bedrijf die gebruik kan maken van de coaxkabel bij je moeder in de winkel. de andere maken gebruik van UTB behalve digitenne en schotel.

de chromecast is een mooie oplossing maar veel oudere mensen vinden het gebruik hier van moeilijk. en ook een chromecast moet je zelf aanvragen voor 40 euro.
Je kan nu alsnog de 2de tv opzeggen en gebruikmaken van een chromecast. echter is er maar 1 manier waarop het het beste werkt en dat is via een kabeltje.

Als de coax in de muur is weg gewerkt zou je er ook voor kunnen kiezen deze te laten vervangen door een netwerk kabel. de kosten hiervan schat ik ongeveer tussen de 70 en 140 euro. (ik heb natuurlijk niet naar de situatie kunnen kijken)
@Hidden.nl Het gaat niet zo zeer om of iets al dan niet kan maar om het feit dat er gegarandeerd wordt dat iets wel kan aan iemand die hier expliciet naar vraagt en gezien haar leeftijd duidelijk een gebrek aan kennis heeft. Als dan zo'n verkoper garandeert dat iets mogelijk is op basis van het pakket dan mag je dat aannemen. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden en zowel de telefoonlijn naar boven als de coaxkabel zijn na binnenkomst in theorie te gebruiken om data met behulp van converters naar een TV-boven te kunnen leiden. Hiernaast had het kunnen zijn dat het tv-kastje boven zijn signaal via wifi zou krijgen of dat in het pakket een signaal via de stroomkabel mogelijk zou maken. Dit weet je niet van te voren en daarom moet je uit kunnen gaan van hetgeen de verkoper aangeeft. Ik heb de monteur in dit geval zelf gesproken en die geeft aan dat T-Mobile zeer vaak onjuiste en onvolledige informatie aan klanten verstrekken en garanties geven die niet nagekomen worden. Als excuus zou dat zijn omdat ze van oorsprong een GSM-provider zijn en niet gewend zijn aan bekabeling. Daardoor zou de kennis ontbreken. Mijn mening is dat als je iets niet weet je dit niet moet garanderen. Als medewerkers kennelijk niet capabel zijn om antwoorden te geven dan moet je ze of trainen of hun mond laten houden. Op deze manier ben je bezig met je reinste oplichting.
@tmoesel In tegenstelling tot jou heb ik geen intentie om mijn moeder op te sluiten in een kelder als ik aan het werk ben. En je vergelijking zou misschien ergens op slaan als als er geen expliciete vraag gesteld zou zijn. Als er geen goed antwoord mogelijk is op die vraag dan vraag je of door of je zegt dat je daar geen antwoord op kan geven. Kennelijk heb je wel verstand van it maar ben je niet in staat begrijpend te lezen of je te verplaatsen in een ander.
Reputatie 6
@Marion1949
Als je nog geen UTP-kabel hebt gekocht, dan kun je je moeder vragen om contact op te nemen met Picobello B.V. Zij kunnen dan de zaak vlot trekken en hebben ook speciale methodes om ook op moeilijk bereikbare plekken toch verbinding te leggen. Meestal hebben ze op de eerste dag van het tweede kwartaal speciale aanbiedingen, dus als T-Mobile je niet tegemoet komt, zou ik ze morgen of zo bellen. En als dat niet tot een oplossing leidt, kun je altijd nog vragen of de bevriende jurist dan kan helpen. Contract ontbinden lijkt me een heilloze weg.
Reputatie 7
Hoi Marion1949,

Goed dat je hier op de Community even navraag doet. Zoals je ziet, staan er al vele anderen klaar met tekst en uitleg. Ik zal dit vanuit T-Mobile Thuis ook nog even doen.

Eenieder die mij vraagt of je TV op een bovenverdieping kunt bekijken met T-Mobile Thuis zal ik bevestigend beantwoorden. De verkoper heeft hierin dus niets raars gezegd. Je dient dan wel een verbinding te maken tussen de TV Box en het modem. Aangezien ieder huis weer anders is, laat T-Mobile dit aan de klant. Dit heeft ook voordelen voor jou! Wij schrijven in principe een bekabelde verbinding voor. Het kan zijn dat de monteur hier voor moet boren of een kabel trekken. Heb je dat liever niet, dan staat je dit vrij als consument! Je kunt dan denken aan powerline adapters, dit valt echter wel buiten het servicebereik. Niet getreurd, hier op de Community denken we graag mee. Lees dit topic over de powerline adapters voor allerlei tips en hulpmiddelen.

Laat ik hier ook benadrukken dat T-Mobile er geen belang bij heeft om klanten een verkeerd beeld te schetsen van ons prduct. Wij willen juist tevreden klanten! Dit soort situaties betreur ik altijd ten zeerste. Zulke communicatieproblemen zijn niet altijd te voorkomen. We proberen het af te vangen in onze algemene voorwaarden en jullie hebben tweemaal een gesprek hierover gevoerd. Vrijwel altijd trekken we zulke dingen dan wel glad, maar dat is hier helaas niet gebeurd.

Ik hoop dat je met bovenstaande tips en trucs het abonnement bij je moeder zo kunt krijgen dat het naar wens is. Weet dat we hier in ieder geval voor je klaar staan!
Waarom is het onderwerp aangepast? Dit is niet mijn vraag.

Mijn moeder heeft expliciet gevraagd of de tv boven met de huidige bekabeling aangesloten kon worden met het pakket met extra box van T-mobile en zonder extra kosten. Een zeer duidelijke en concrete vraag. Het antwoordt was dat dit geen probleem was als er boven maar een telefoonaansluiting is. Geen maar.... geen onder voorwaarde dat.... en ook geen melding dat dit je eigen verantwoordelijkheid is...... Telefoonaansluiting was voldoende. Dit blijkt niet te kloppen. Vandaar misleidend of iig onjuist/onvolledig beantwoord. Het is allemaal wel op te lossen maar alleen met extra kosten. Gezien T-mobile zonder onderbouwing ons verzoek tot ontbinding of een oplossing afwijst geeft dit de indruk van een beleidsmatige keuze. De klant geeft wel op. Oplossen met de algemene voorwaarden is geen oplossing. Dat is je verbergen achter een juridische jungle. Je mag bij T-mobile kennelijk niet uitgaan van hetgeen je in de winkel verteld wordt. Want als het niet klopt geeft men niet thuis.
Ik heb net voor de 3e keer met de klantenservice gesproken en ze hebben nu een acceptabele oplossing geboden. Hiermee is voor ons de kous af. Wel als tip voor de verkopers.... als je het niet weet zeg dit dan gewoon en ga niet iets verkondigen dat mogelijk niet klopt.
Reputatie 7
Hi Marion1949, goed om te horen dat we met je tot een oplossing zijn gekomen! Ik ben zelf natuurlijk niet bij het verkoopgesprek geweest en als consument heb je zeker een mate van eigen verantwoordelijkheid zoals hier al uitgebreid besproken maar uit jouw verhaal wordt wel duidelijk dat de informatie in dit geval niet voldoende was voor je moeder (wat hier dan uiteindelijk ook de oorzaak van is geweest) en dit nemen we zeker mee!

Reageer