Beantwoord

UTP kabel aanleggen / coax kabel vervangen door monteur

  • 27 May 2020
  • 2 reacties
  • 2160 Bekeken

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een overstap van KPN glasvezel naar T-mobile.

Nu zie ik dat er een extra utp-kabel naar de woonkamer moet omdat internet en tv 2 aparte signalen zijn. Er is geen ruimte naast de bestaande utp-kabel en langs of achter een plint wegwerken is geen optie. De op het forum vermelde oplossing met managed switches gaat niet werken omdat de utp verbinding nu vanuit de meterkast eerst naar boven gaat en van daaruit via een switch weer terug gaat naar de woonkamer (dit was makkelijker te realiseren ivm bestaande doorvoer gaten)


Is het mogelijk dat de monteur, als meerwerk met extra kosten, mijn coax-kabel van de meterkast naar de woonkamer vervangt door een utp-kabel met bijbehorende contactdoos? Ik zie in de lijst met meerwerk namelijk alleen kabel trekken door een lege buis vermeld staan.

Een andere optie is de bestaande oude telefoonaansluiting vervangen. Deze zit dichter bij de tv dan de coax aansluiting en ik hoef dan geen kabels weg te werken omdat dit achter de kast bij de tv zit. Maar deze telefoonaansluiting komt rechtstreeks vanuit de kruipruimte en niet vanuit de meterkast. Er zal dan waarschijnlijk een gat geboord moeten worden in de meterkast naar de kruipruimte. Ik weet niet of dat zomaar kan en of dat ook iets is wat de monteur kan doen?

icon

Beste antwoord door TAVL 27 May 2020, 10:17

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Sander-S,

Goed dat je eerst onderzoek doet voor je overstapt. Voor TV heb je inderdaad UTP kabel nodig. CAT5 of hoger is daarvoor aan te bevelen. Als de coaxkabel al in de meterkast uit komt, dan lijkt mij dit de meest handige optie voor jou. Je zou zoveel mogelijk zelf kunnen voorbereiden door bijvoorbeeld de kabel zelf al te vervangen. Reken wel dat hoe meer werk de monteur moet doen, hoe harder de teller gaat lopen. 

Mocht je de telefoonaansluiting wilt vervangen, dan kan dit alleen als het niet gaat om het zogenaamde ISRA punt. Dat mag je namelijk niet zo maar verwijderen. 

Mocht je meer willen weten, dan kun je altijd wat foto's plaatsen. Helpen graag mee.

@TAVL Bedankt voor je snelle reactie.

Reageer