Beantwoord

Verplichting Guidion monteur in tijden van corona


Ik ben klant geworden bij T-Mobile en heb alles werkend via eigen router. T-Mobile blijft echter aandringen op een monteur, terwijl ik duidelijk heb aangegeven deze niet in huis te willen i.v.m. corona. Iets met geen support kunnen bieden zonder Zyxel modem, etc. Nu heb ik het Zyxel modem maar aangesloten, maar nog steeds blijft de status op ‘Je kunt binnenkort 26-06 genieten van T-Mobile Thuis’ staan en geniet ik niet van klantvoordeel (terwijl ik hier al vanaf 26-06 recht op heb).

Ik heb al een glasvezel-abonnement van T-Mobile gehad dus de media-converter hangt al. Steek 2 utp-kabeltjes in en ik heb tv en internet. Snap niet waarom dit zo moeilijk moet.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 14 July 2020, 16:59

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +16

P.s. Heb jij een goede film gezien waar je echt over wilt kletsen of volg je een serie die wij direct moeten gaan volgen? Check ons supertoffe Magenta Must-Sees topic.  Deel al je tips in ons movie, serie en docu topic! Daarnaast vind je hier de beste Netflix, Videoland of Prime Video tips en hebben we ook nog een mooi magenta extraatje! 

@fRiEtJeSaTe Update: de aansluiting is nu volledig aangemeld. We hebben het met de techneuten weten op te lossen. Zo is het gelukkig nog relatief snel goedgekomen.

Geniet van je verbinding en als ik iets anders voor je kan doen, dan hoor ik het graag! 😁👍

Top dat het is opgelost! :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +16

@fRiEtJeSaTe Update: de aansluiting is nu volledig aangemeld. We hebben het met de techneuten weten op te lossen. Zo is het gelukkig nog relatief snel goedgekomen.

Geniet van je verbinding en als ik iets anders voor je kan doen, dan hoor ik het graag! 😁👍

Drammen… lekker constructief.

Je hebt helemaal gelijk. Normaal.
Maar i.v.m. met corona wil ik nu geen monteur in huis. En de MC hing er nog van de vorige keer, en alles werkt gewoon. Dus laten we vooral blijven nadenken.

En aangezien de corona maatregelen versoepeld zijn kan je alleen een monteur weigeren als je zelf in quarantaine zou zitten met verschijnselen, 1.5 meter afstand houden is voldoende bij geen klachten.


Wie ik wel en niet in m'n huis laat bepaal ik nog altijd zelf geloof ik. En dat we nu versoepelen betekent volgens onze MP niet dat we alle remmen los moeten gooien. Maar we drijven af. Kan dit worden opgelost?


Dat klopt, je mag helemaal zelf bepalen wie je in huis laat, staat je geheel in je recht toe, tenzij men met een dwangbevel komt, dan mag je het niet meer bepalen.

Maar aan de andere kant kan een leverancier bepalen of je het zelf mag aansluiten of dat een persoon door hun aangestuurd dit moet verzorgen, dat betekend heel simpel, of je laat hem binnen, je gaat tenslotte bij afsluiten van een abonnement akkoord met die voorwaarde, of je blijft weigeren en de kosten blijven voor jou.

Je hebt geluk dat je een MC krijgt opgestuurd, KPN levert niks aan de klant, die neemt de monteur mee, je had dus in dat geval geen enkele dienst kunnen afnemen voordat het was aangesloten door een monteur, ik vraag me af of je dan nog zo resoluut aan het doordrammen was geweest om hem niet binnen te laten.

En dan heb je ook nog te maken met de Telecomwet, die is helder, aan het abonnee overname punt mag er door de consument niets veranderd, verwijderd of verplaatst worden, deze is en blijft eigendom van de netwerk beheerder, kosten van inbreuk op deze regel kunnen verhaald worden op de eigenaar van het object waar deze gemonteerd is en men dient indien nodig een monteur toe te laten om het punt te repareren of aan te passen als dit nodig is.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @fRiEtJeSaTe, ik heb je al een antwoord gegeven in dit topic, maar om het ook hier nader te verklaren: wat @Waqqas en @Doornekamp33  aangeven, klopt helemaal.

Bij een Glasvezelverbinding wordt de installatie altijd verricht door een monteur. Dat komt doordat de apparatuur en het FTU (aansluitpunt Glasvezel) enorm fragiel zijn. Als hier iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's. Daarnaast vervalt de servicegarantie op alle losse onderdelen van de aansluiting wanneer je besluit het toch zelf te installeren.

Super dat je het liever zelf wilt doen en rekening houdt met corona, dat valt alleen maar te prijzen! Maar dat is in dit specifieke geval niet aan te raden. Mocht er straks namelijk hulp nodig zijn omdat een onderdeel defect is of de verbinding niet blijkt te werken, dan kunnen wij je niet langer helpen. De monteur moet ook de verbinding aanmelden bij onze technici en doet dit altijd na een installatie. Zou dit niet gebeuren, dan wordt jouw aansluiting niet officieel aangemeld. Graag controleer ik of ik op afstand met onze experts jouw verbinding kan aanmelden. Stuur me alsjeblieft jouw volledige adres (postcode + huisnummer), geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN in een privébericht. Dan ga ik meteen aan de slag voor je! 😊

Thanks alvast voor je medewerking en als ik iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag. We zitten altijd voor je klaar op de Community. 

Een tijdje geleden was het ook mogelijk om de installatie samen telefonisch te doen indien mogelijk, veiligheid en gezondheid staat natuurlijk voorop. maar als het bijvoorbeeld bij de voordeur in de meterkast is zou het toch geen probleem moeten zijn? Er wordt niet zomaar gezegd dat een monteur bij glasvezel verplicht is.

Glasvezel komt binnen in mijn huiskamer helaas.

En aangezien de corona maatregelen versoepeld zijn kan je alleen een monteur weigeren als je zelf in quarantaine zou zitten met verschijnselen, 1.5 meter afstand houden is voldoende bij geen klachten.


Wie ik wel en niet in m'n huis laat bepaal ik nog altijd zelf geloof ik. En dat we nu versoepelen betekent volgens onze MP niet dat we alle remmen los moeten gooien. Maar we drijven af. Kan dit worden opgelost?

En aangezien de corona maatregelen versoepeld zijn kan je alleen een monteur weigeren als je zelf in quarantaine zou zitten met verschijnselen, 1.5 meter afstand houden is voldoende bij geen klachten.

Bij glasvezel mag je er nu eenmaal niet zelf aan sleutelen en verplicht TM een monteur omdat KPN dit verplicht stelt op hun netwerk.

Dat jij al een MC had hangen betekend dat die in het verleden is blijven hangen, maar hij had terug gemoeten bij het opzeggen van de verbinding.

 

En zoals ik zei, weigeren kan je idd, maar dan niet zeggen ik heb recht op klantvoordeel of hoef de monteurskosten niet te betalen, dat klantvoordeel krijg je pas vanaf dat een monteur zijn goedkeuring geeft en de verbinding netjes gereed gemeld word door hem.

Reputatie 7
Badge +15

Een tijdje geleden was het ook mogelijk om de installatie samen telefonisch te doen indien mogelijk, veiligheid en gezondheid staat natuurlijk voorop. maar als het bijvoorbeeld bij de voordeur in de meterkast is zou het toch geen probleem moeten zijn? Er wordt niet zomaar gezegd dat een monteur bij glasvezel verplicht is.

Bij glasvezel moet de monteur de verbinding testen en gereed melden.

Dat je de monteur weigerd kan maar dan verlies je dus het recht op klantvoordeel en is je verbinding in principe nog steeds niet gereed en gaat klantvoordeel ook niet lukken, je eigen knaken gooi je zo weg, de kosten voor de monteur en het voordeel.

 

Uitzonderlijke tijden vragen om wat creativiteit. Een monteur weigeren ivm corona moet kunnen en is iets dat een provider hoort te respecteren. Als ik het modem aansluit kan T-Mobile wel zien dat de verbinding werkt. En v.w.b. knaken weggooien, het is niet alsof ik voor de monteur heb gekozen, die zat er nou eenmaal bij.

Bedankt voor je reactie Waqqas.
T-Mobile moet dan wel aangeven dat het ook telefonisch kan. Na mijn mail dat ik geen monteur in huis wilde hoorde ik verder niets. Guidion is voor mij dan geen partij, ik heb een abonnement bij T-Mobile afgesloten. Ik wacht de reactie van een moderator af. Het lijkt me toch dat als Guidion een vinkje kan zetten, T-Mobile dat ook moet kunnen.

Bij glasvezel moet de monteur de verbinding testen en gereed melden.

Dat je de monteur weigerd kan maar dan verlies je dus het recht op klantvoordeel en is je verbinding in principe nog steeds niet gereed en gaat klantvoordeel ook niet lukken, je eigen knaken gooi je zo weg, de kosten voor de monteur en het voordeel.

 

Reputatie 7
Badge +15

hallo @fRiEtJeSaTe 

Het was wel verstandiger geweest om een monteur langs te laten komen omdat die achteraf ook nog doorgeeft aan de technische dienst dat jouw verbinding werkt en dus officieel wordt aangemeld, je kon dit ook overleggen met Guidion en die konden dan misschien kijken of je met telefonische begeleiding aan kon sluiten. Guidon is bereikbaar op nummer 088 2000 151.

Ik weet niet of het aan de aanmelding van jouw verbinding ligt of iets anders is, daarvoor moet je de reactie even afwachten van een moderator.

 

 

Reageer