Ik heb een 19 mm buis gelegd van het modem naar een kamer ten behoeve van de netwerkkabel voor de TV box.
Bij dat gewenste eindpunt zit nu géén stopkontakt.
Kan ik ongestraft een dun (2 x 0,75mm) snoer in diezelfde buis aanbrengen als de UTP kabel?
Fysiek is er geen probleem, maar geeft dat netsnoer een storing op de netwerkkabel?
Het is de originele cat5E kabel die geleverd is door T-mobile, die dus niet afgeschermd is.
Het zou me een hoop werk besparen om onzichtbaar een netvoeding voor de tv en de tv-box aan te leggen.
Wie?
Beste antwoord door Folkert
Beste
Je mag echt nooit een electriciteitskabel samen met een netwerkkabel in 1 buis doen. Dun 2 x 0,75 mm2 is ook uit den boze in leidingen. Wat denk je dat er kan gebeuren als een huisgenoot of bijvoorbeeld een nieuwe bewoner in de toekomst een ander apparaat op jouw leiding aansluit welke veel vermogen trekt?
Ik spreek uit ervaring, in mijn huis heeft de vorige bewoner een wandcontactdoos aangelegd op zolder voor de CV ketel. Toen ik er kwam wonen heb ik de wasdroger erbij gezet en dat ging fout. Na demontage bleek dat er 0,75mm2 draad was gebruikt onder het mom van “dat is voldoende voor de CV ketel”. Het zat om de 2,5mm2 installatiedraad gedraaid in een lasdop, ik geloofde mijn ogen niet...
In elke kamer van elk huis is toch een officiele wandcontactdoos aanwezig (er is een wettelijk minimum).
De Cat5e kabel hoeft dan niet afgeschermd te zijn.
Groet, Folkert