Beantwoord

Waar sluit ik mijn DSL aan?


Reputatie 2

Onderstaande foto’s zijn van de meterkast, in het huis zijn verder geen aansluitingen. Lijkt erop dat de vorige bewoners kabel gebruikte. Waar in de meterkast en hoe moet ik mijn modem aansluiten?

 

icon

Beste antwoord door yalerta 6 May 2021, 10:32

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Apotacyll 

Meestal zit de eerste van rechts in een hoekje in de meterkast of de 2de van rechts in de woonkamer.

Reputatie 2

Hallo @Waqqas,

Dit zijn de enige punten in de meterkast die ik heb. In de woonkamer heb ik alleen deze aansluiting 

Verder ben ik deze op een bovenkamer tegen gekomen. 

Ik heb de router geprobeerd aan te sluiten met de meegeleverde stekker echter, kreeg ik nog steeds  geen WAN verbinding 

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll

Kun je op de 2de foto eens de bovenste openschroeven en een foto plaatsen van de binnenkant (bedrading). Die wcd met 4 gaten dus.

Reputatie 7
Badge +5

http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/adsl-pots-splitter-aansluiten.html

De 4e en 5e foto uit de eerste sessie geven aan welke verbinding met de DSL line te maken hebben..

Er is op die 4e prent al zoveel aan elkaar geknoopt dat dit vragen om problemen is

Volg eens waar de kabeltjes uit deze verbindingsdoos naar toe gaan. 1 van deze kabeltjes zal waarschijnlijk de binnenkomende lijn zijn.

De 2 kabels onderuit zijn met professionele krammen vastgezet en geven de meeste kans daarop.

Reputatie 2

@Waqqas Als ik straks thuis ben ga ik er een foto van maken

@yalerta Bedankt voor de info. Ik zal als ik thuis ben de kabel volgen hiervan. Maar als ik het goed begrijp zou ik deze Pots splitter en PTT doosje kunnen verwijderen en kunnen vervangen met een aansluitbox die aangesloten zit op de juiste kabel?

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll 

Wat Yalerta zegt dan kan je het beste uitzoeken dus welke kabel de inkomende lijn is, vervolgens kun je hier een aansluitdoosje op aansluiten die in het installatiepakket is inbegrepen.

Alle andere onnodige kabels kan je dan losmaken.

Reputatie 2

Wandcontactdoos 

Ik heb alle twee de lijnen gevolgd echter, komen deze in de kruipruimte uit. Verder heb ik beide  kabels geprobeerd om aan te sluiten aan het aansluitdoosje dit mocht ook niks baten helaas.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll 

Zit er in de kruipruimte ergens geen ISRA?

Reputatie 2

Voor zover ik kan kijken zie ik dit onder de meterkast:

Zou het ISRA punt nog verder kunnen liggen onder de kruipruimte zoja dan moet ik morgen hier verder in gaan zoeken.

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll

Op de laatste foto die kabel met een blauwe mantel en een rood wit blauwe streep gaat naar boven en zou op het ISRA punt aangesloten moeten zijn.

Reputatie 2

@Waqqas 

Zojuist contact opgenomen met de klantenservice, er wordt een monteur gestuurd die gaat zoeken of eventueel aanmaken van een ISRA punt, dus we zien vanaf daar wel verder. vriendelijk bedankt voor de snelle reacties :)

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll 

Oke dat is goed maar het lijkt alsof die blauwe mantel kabel er in een hoek uit de grond komt in de meterkast en daarop hoort je iSRA aangesloten te zijn.

Reputatie 7
Badge +5

Goed dat er een monteur komt kijken, maar durf je nog een uitdaging aan?

In het omcirkelde kabeltje zitten een rood/blauw die naar de line-ingang van dat pots doosje en die zijn dus in dat warboel doosje aangesloten op de binnenkomende lijn en dat kan op rood/blauw of oranje/wit zijn.

Het is op de foto niet goed te zien welke verbinding er gemaakt is.
De bedoeling is dat alleen de binnenkomende draadjes naar het nieuwe aansluitkastje gaan.

 

Reputatie 2

@yalerta ik durf zeker nog een uitdaging aan dus hier volgen de foto’s.

  1. blauw/wit gaat naar de line ingang op de splitter
  1. wit/blauw zit aangesloten op rood/blauw 
    1. Doosje aansluiten op op rood/blauw (de dsl lijn) en rj11 naar modem (dsl poort)

      Geen resultaat helaas!

Reputatie 7
Badge +5

Jammer, maar zover als ik het vanaf het scherm kan beoordelen heb je inderdaad het te verwachten rood/blauw aderpaar in gebruik genomen.

Als aanvulling kan ik alleen nog opmerken dat die dunne grijze kabel waar dat aderpaar uitkomt niet echt een ISRA aansluiting is. Dus “ergens” bevind zich nog de “officiële” aansluiting. Die kan weggestuct zijn, vaak aan de voorzijde van een woning of daar in de buurt in een zijmuur.

Een andere mogelijkheid is dat de binnenkomende lijn zich in onderstaand aansluitpunt bevind en vandaar naar de meterkast is/was doorgelust

Dus ook het onderste dekseltje verwijderen en in dat onderste deel kijken is tijdens de speurtocht  noodzakelijk.

Zomaar vraagje, al geprobeerd om dat kabeltje van de modem in dat pots boxje in te pluggen op de modem aansluiting? (eerst oude R/B zoals voorheen aansluiten :smiley: )

Reputatie 2

@yalerta 

dit is het onderste dekseltje:

Laatste ook geprobeerd met de modem op dat pots boxje maar helaas nog steeds niks. Volgende week komt er een monteur van KPN langs hopelijk kan hij het ons vertellen 😁

 

Reputatie 7
Badge +5

Er zit inderdaad niet veel anders op dan de monteur af te wachten.

Als er een vermelding bestond voor “de aanhouder wint” kwam je zeker in aanmerking @Apotacyll 

Het geleverde fotomateriaal was in ieder geval van prima kwaliteit. Zelfs zo dat ik me afvraag wat de bestemming was van dit afgeknipte kabeltje :smiley:

Dergelijke aansluitingen lijken niet productief

@Waqqas en @yalerta hebben in ieder geval weer wat tijd verdreven met de poging je verder te helpen en dragen het graag over aan de “ter plaatse” optredende expert.

Reputatie 7
Badge +15

@Apotacyll

Als je die kabel met die blauwe mantel vanuit de kruipruimte naar de meterkast volgt dan kun je daar opnieuw beginnen, aan deze KPN kabel moet je iSRA zitten en als je dat kan vinden is het verder een makkie.

Wachten op de monteur kan ook natuurlijk en hopelijk kan hij het in orde maken 👍

Reputatie 2

@Waqqas @yalerta 

zojuist in de kruipruimte geweest de blauwe mantel kabel komt uit in het wirwar boxje geen Isra punt te bekennen helaas

Bedankt voor alle hulp beide. Het is nu echt afwachten van de monteur dan denk ik!

Reputatie 7
Badge +5

Die blauwe kabel is 100% zeker de binnenkomende leiding. Maar wat een puinhoop heeft de vorige bewoner ervan gemaakt. Hopelijk krijg je geen rekening voor het herstellen van de aansluiting.

En ik kan je nu al meedelen dat de monteur ook niet gelukkig zal zijn als hij werkzaamheden in de kruipruimte moet gaan verrichten, als hij dat al wil doen.

Reputatie 6

Hoi @Apotacyll, wat fijn dat je zoveel hulp hebt gekregen, spijtig dat het tot op heden niet de oplossing heeft geboden. Ik zie dat jij een afspraak hebt gemaakt met de monteur. De monteur kan het beste bepalen hoe dit nu verder aangepakt dient te worden. Ik duim met je mee dat dit goed hersteld kan worden!

Reputatie 7
Badge +1

Uiteraard heb ik het volste respect met uw keuze welke provider u kiest voor uw diensten, maar mijn vraag is dan als er een wekende kabel ligt zou ik persoonlijk toch eerste kijken wat Ziggo voor mij zou kunnen betekenen.

Ziggo is zondermeer niet goedkoop hun internet is zeker vergeleken met DSL beter met glasvezel vergeleken ja en nee, tv maakt naar mijn idee niet uit,,  het aansluiten van Ziggo is een fluitje van een cent is met een klein half uurtje al zelf aan te sluiten.

Reputatie 2

@BeMu dat ben ik inderdaad nog aan het overwegen omover te stappen naar Ziggo echter, ben ik een contract aangegaan met tmobile en dit kan ik niet zomaar opzeggen zonder een hoge boete te betalen.

Reputatie 7
Badge +14

Zodra de kabel goed is aangesloten heb je een prima internet verbinding met T-Mobile. En scheelt heel wat geld! Kijk maar eens even wat de monteur voor je kan doen.

Reputatie 7
Badge +1

@Apotacyll  Mag ik u vragen wat de voor uitzichten zijn wat betreft de eventuele aanleg van glasvezel in uw woonplaats? als dat binnen afzienbare tijd is zou ik zeker het advies van @eric   opvolgen, en dan als het zover is overgaan naar glasvezel.

Reageer