Beantwoord

Wat is beste optie om wandcontactdoos aan te sluiten

  • 26 November 2020
  • 11 reacties
  • 2645 Bekeken

Reputatie 1

Na 2 dagen proberen om gewenste signaal op modem te krijgen toch maar wandcontactdoos opengeschroefd. Tot mn grote verbazing waren er geen draden aangesloten achter de stekker ingang. 🙄. Geen wonder dat mn signaal 'dood' was 🤣. Na het verbinden van een blauwe en rode draad gelukkig wel gewenste lampjes aan de praat op mn modem. Door locatie van modem moet ik een langere dsl kabel gebruiken tussen contactdoos en modem. Aangezien de langere dsl kabel 4 draden heeft vraag ik me af welke kleuren ik kan aansluiten voor beste resultaat. Is rood en blauw afdoende of is alle kleuren (dus ook geel en oranje wit ) aansluiten beter ? Vriendelijke groeten Sandra

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 November 2020, 12:34

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Agjvanrhee 

Zoals hij nu is aangesloten is het prima. Probeer de afstand tussen dit punt en de modem kort te houden, de DSL kabel van T-Mobile is zo ongeveer de max. Een langere kabel aansluiten kan je proberen maar er bestaat een kans dat dit problemen met de verbinding kan geven.

En het is het beste om alleen rood en blauw aan te sluiten.

Reputatie 1

Hai @Waqqas , dankjewel voor je reactie. Rood en blauw lijkt t nu idd te doen. Maar is het een toegevoegde waarde om alle kleuren te gebruiken ? In het installatie pakket zit een contactdoosje met enkel blauw en rode draad en er zit een doosje bij met geel groen zwart en rood ....  Ik ontkom er helaas niet aan om afstand modem en contact te verlengen , oude woning indeling kamers en contactdoos erg onhandig. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Agjvanrhee

Het aansluitdoosje met alleen rood en blauw is prima.

Het andere doosje bevat loze draden wat voor problemen kan zorgen, hetzelfde geldt voor oranje/wit/geel (geen toegevoegde waarde dus). Alleen de 2 draden aangesloten laten waarop het signaal staat wordt aangeraden.

Verder kan je het proberen een wat langere DSL kabel aansluiten ipv die van T-Mobile. Hoe lang is die kabel eigenlijk?

Reputatie 1

@Waqqas ,

Durf t bijna niet te zeggen maar afstand zou rond 8 meter moeten worden. Heb me als leek suf gezocht naar de verschillen in kabels en kwam hier bij terecht: 

Omschrijving : Verbindingskabel tussen telefoonaansluiting en ADSL modem.
Het type en kwaliteit van van de verbindingskabel tussen de telefoonaansluiting van je huis en het modem is van invloed op je data-snelheid. Immers alles gaat door dit kabeltje: telefonie, TV en internet
Deze kabel is speciaal geschikt om een ADSL modem op de telefoonaansluiting of ISRA punt aan te sluiten.
Dankzij de twist in de aderparen is deze kabel uitermate geschikt om zonder data-snelheidsverlies de verbinding naar het modem tot stand te brengen. Hierdoor is het mogelijk het modem verder weg van de telefoonaansluiting te plaatsen. Dit in tegenstelling bij gebruik van standaard telefoonsnoer.
Aan beide uiteinden voorzien van een RJ11 modulaire telefoon stekker.
De kabel is opgebouwd uit twee getwiste aderparen. Voor ADSL wordt 1 paar gebruikt.

Geleiders:2 x 2 x AWG 24 massief
Dirigent Weerstand:100 Ohm / km
Kleuren:Blauw-Wit / Blauw, Oranje-Wit / Oranje
Matel kleur:RAL 7000 grijs
Type kabel Netwerk
Materiaal buitenkant PVC
Conductormateriaal Koper
Kabelontwerp Rond
Opbouw aders UTP
Diameter 4.5 mm

Reputatie 7
Badge +15

@Agjvanrhee 

Probeer voorlopig even gebruik te maken van de WiFi, hopelijk kijkt er zo even iemand anders mee die wat meer kan vertellen over een geschikte kabel voor deze afstand.

Reputatie 1

@Waqqas alleen wifi had ik nog niet aan gedacht thnx. Kan ik de komende dagen in ieder geval mee overbruggen Tot maandag aanstaande werkt mn ziggo overeenkomst nog. Hopelijk heb ik daarna een solide t Mobile thuis aansluiting want met 2 gamers in huis op de bovenverdieping is alleen wifi niet echt handig. Vandaar ook dat ik het modem 8 meter verder van  de wandcontactdoosmoet plaatsen ,  Ethernet kabels van boven en beneden verdieping en televisie /media installatie  is zo'n 8 meter verwijderd van wandcontactdoos .... 🙈 hopelijk is dat te overbruggen met een goeie adsl kabel

Reputatie 1

Hallo @Agjvanrhee 

Zoals hij nu is aangesloten is het prima. Probeer de afstand tussen dit punt en de modem kort te houden, de DSL kabel van T-Mobile is zo ongeveer de max. Een langere kabel aansluiten kan je proberen maar er bestaat een kans dat dit problemen met de verbinding kan geven.

En het is het beste om alleen rood en blauw aan te sluiten.

@Waqqas , ik dacht ik laat je even weten hoe t verloopt met de langere adsl kabel.( los van de internet problemen die gister plaatsvonden )……. ik heb een speedtest uitgevoerd via een laptop met zowel de 1,5 meter dsl kabel dicht bij de wandcontactdoos, als met de 8 meter adsl kabel met twisted 4 aderige koper bedrading…… gelukkig is in beiden gevallen de snelheid hetzelfde namelijk rond de 93 mb. (ik heb een abonnement voor 100mb)….. er zijn nog geen pubers in paniek naar beneden gestormd dat ze uit hun game of online les gegooid zijn. :joy:  nu zullen ze de online les minder erg vinden :laughing:

Reputatie 7
Badge +15

Hopelijk blijft het dan ook zo👍

Reputatie 1

Hopelijk blijft het dan ook zo👍

Hoop ik ook 😊

Reputatie 7

Top dat het gelukt is @Agjvanrhee! Mocht je in de toekomst toch problemen gaan ervaren door de langere kabel dan zou je als alternatief eventueel een router aan kunnen sluiten op de modem met een UTP/netwerkkabel. Hier kan je de dan de overige apparaten bekabeld op aansluiten (pc, laptop etc) en je kan hem dan gebruiken als Wifi punt (als Acces Point).

Reputatie 1

Top dat het gelukt is @Agjvanrhee! Mocht je in de toekomst toch problemen gaan ervaren door de langere kabel dan zou je als alternatief eventueel een router aan kunnen sluiten op de modem met een UTP/netwerkkabel. Hier kan je de dan de overige apparaten bekabeld op aansluiten (pc, laptop etc) en je kan hem dan gebruiken als Wifi punt (als Acces Point).

@Brian Aaaah dankjewel dat is erg fijn om te weten 😊was even bang dat er geen andere opties waren , voor het installeren had ik even telefonisch contact met klantenservice , die hadden me doorverbonden met iemand van technische dienst en die kwam ook met maar èèn advies / mogelijkheid en dat was dat het modem zo dicht mogelijk bij de contactdoos moest blijven en juist dat is in mijn huis geen doen voor wat betreft de afstand tussen modem en alles wat erop aangesloten moet worden 

 

 

Reageer