Beantwoord

Welke bekabeling nodig voor nieuwe installatie?

  • 2 September 2020
  • 24 reacties
  • 1094 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 22 reacties

Hallo allen,
Wij krijgen eind september een nieuwe T-Mobile Thuis aansluiting via glasvezel voor internet (1.000Mb) en Televisie.

De glasvezelkabel komt binnen aan de voorzijde van onze woning en aan de achterzijde heb ik momenteel de router met daaraan bedraadt (UTP) een computer en een NAS. Dat wil ik zo houden.
Van voor naar achter is ongeveer 16 meter.
 

Wie kan me vertellen wat voor kabels en hoeveel ik nodig heb om van het mediamodem (omzetting van glasvezel naar UTP) naar de Router en/of TV te komen? 
Gaat het TV signaal via UTP naar de router en dan weer met UTP door of hebben zowel de router als de TV vanaf het mediamodem een eigen UTP (of UTP en Coax) kabel nodig??

Ik heb heb nergens kunnen vinden.

Bedankt voor de hulp!!
 

icon

Beste antwoord door Bkop 19 October 2020, 21:45

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bkop 

De glasvezelaansluiting is vooraan in de meterkast? Hier komt de mediaconverter naast en de monteur zal misschien hier ook de Zyxel modem plaatsen tenzij er al een UTP kabel naar achteren ligt waar je de modem wilt hebben (16 meter kabel). Elke poort van de Zyxel kan gebruikt worden voor internet en tv, je kunt ook de Zyxel vervangen door een eigen router met vlan ondersteuning.

Voor de tv box heb je ook een UTP kabel nodig dus geen COAX. Uit de Zyxel gaat weer een nieuwe UTP naar de tv box en pc etc.

Gebruik CAT6 bekabeling of hoger als je rekening houdt met de toekomst en 16 meter is geen probleem, het kan zelfs tot 100 meter zijn de kabel :)

Zorg ook voor een stopcontact bij de glasvezelaansluiting omdat de mediaconverter stroom nodig heeft.

Reputatie 2

Hallo @Waqqas ,

Da's een helder verhaal, dank je.

Nu weet ik dat één goede (cat6 uiteraard) UTP-kabel moet kopen en alvast doortrekken van de meterkast naar het punt waar ik de Zyxel wil hebben.

Dan is het plug and play zodra de monteur komt.

Die Zyxel ga ik eerste eens proberen. Een ander modem kan altijd nog.

Ik ga aan de slag.

Nogmaals dank!

Even een kleine aanvulling @Bkop , In het instalatie pakket zit er een UTP kabel van 15 meter bij voor elke TV box, deze hoef je dus niet perse aan te schaffen, als die cat 6 is zou het mooi zijn maar hij is dacht ik 5e, je kunt hem gebruiken voor tussen MC en router, 5e kan ook 1 Gb aan, je bent alleen minder toekomst bestendig, maar tegen die tijd heb je dan misschien 7 of al hoger nodig, ontwikkeling gaat best snel.

 

Voor tussen het modem en de Media Convector zit er 1 van 2 meter dacht ik bij, als de TV box dichtbij de router staat kun je die daarvoor gebruiken ipv een veel te lange kabel.

Voor de TV boxen heb je geen Cat 6 nodig, die dingen werken met max 100 Mb ethernet snelheid.

Reputatie 2

@Doornekamp33 

Bedankt voor je aanvulling. Handig om te weten dat er een 15 meter kabel mee wordt geleverd, die is echter te kort. Ik moet in de meterkast door de leiding omhoog, over het plafond en in de woonkamer bijna tot op de grond. en ik weet niet hoe de leiding in het plafond loopt, direct of met omwegen.

We wonen in een appartementencomplex met heel veel WiFi en andere zenders, dus goede afscherming kan geen kwaad.

De Router, TV box en de NAS staan vlak bij elkaar. En van de router naar m'n PC ligt al een kabel (die is ook cat7, zie ik nu :-) )

Ik heb inmiddels 20 mtr cat7 kabel besteld. Daarmee komt het helemaal goed.

Thanks voor de toelichting.

@Bkop Cat 7 is zeker toekomst bestendig, en de meegeleverde kabel zitten de stekkers al aan, die krijg je moeilijk door een buisje heen.

Ik zit thuis op Cat 6 dubbel afgeschermt, was toen het beste wat er was te krijgen, wel voor full copper gekozen hoop ik.

Reputatie 2

@Doornekamp33 
Ja, full Copper en voor de zekerheid twee RJ 45 stekkertjes cat7 voor het geval de kabel er met stekkertje niet doorheen te krijgen is.

Ik heb ook met katoenen mantel besteld in de verwachting dat die wat makkelijker door de buis glijdt.

 

Reputatie 7

@Bkop 

het is makkelijker om een rj45 opbouw doos  te halen voor cat7. die stekkers gaan er niet makkelijk op.

wil je soepel blaas dan talkpoeder door de loze leiding (aanzuigen met stofzuiger gaat ook prima) dit blijft goed. sommige mensen gebruiken dreft of zo maar dat droogt op en is dan 10x zo stroef als het was.

Reputatie 2

@Hidden.nld 
Da's een goeie tip!! 
Dat ga ik zeker doen, simpel en doeltreffend!!

 

Bedankt.

Reputatie 2

Om het verhaal af te ronden: 
Monteur van Gidion is geweest en heeft de converter geplaatst
Mijn vrouw en ik hebben de coax vervangen voor de UTP-kabel, dat verliep vlot.
De boel aangesloten en alles werkt super!.
Ik zit alleen nog even te kijken naar de port forwarding voor m'n Synology NAS en de (D)DNS instellingen. Mocht ik daar niet uitkomen, dan zal er hier in het forum wel een en ander over te vinden zijn.
Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!!

Reputatie 7
Badge +15

@Bkop

In dit topic onder het kopje zo stel je port forwarding in vind je wat meer informatie :

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/nieuw-modem-t-mobile-thuis-zyxel-glasvezel-311763?postid=1495486#post1495486

In bovenstaande link staat dat de WAN interface standaard moet zijn maar bij glasvezel kies je ETH_internet.

Reputatie 2

@Waqqas 
Hoi, hoi,

Net even de topic bekeken. Dat gaat me zeker helpen. Ik ga er morgen mee aan de slag.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bkop, is het gelukt om de port forwarding op je NAS in te stellen? Indien je nog hulp kunt gebruiken, geef een seintje. De Community helpt en denkt heel graag mee. Mocht ik je vandaag niet meer spreken, veel succes en een prachtig weekend toegewenst! 😄

Reputatie 2

Hallo @Jason,
Bedankt voor je vraag.

> Het instellen van de poorten lijkt gelukt: met alle mobile apps van Synology heb ik verbinding via 4G.

> Ik krijg alleen nog geen verbinding met de VPN-server op de NAS, niet via het Open VPN en niet via het L2TP/IPsec protocol. 
Moet ik hiervoor ergens anders nog iets instellen/aanpassen?

Bedankt voor je hulp.

Groeten,
Bert

Reputatie 7
Badge +16

Top dat het instellen van de poorten gelukt is, dat heb je goed geregeld!

Op de Zyxel support website staat een uitleg met betrekking tot het configureren  van VPN settings wanneer je inlogt op het modem. Heb je hier wat aan? Als dit niet werkt, let me know. Dan schiet ik vervolgens zo snel mogelijk weer te hulp.

Reputatie 2

Hi @Jason,

Bedankt voor je support en link. We hebben niets aan die link omdat het Zyxel modem dat T-Mobile gebruikt (VMG8825-T50) door T-Mobile is gemodificeerd en een andere structuur heeft. Het aangegeven menu "Configuratie” kan ik nergens vinden op de VMG8825-T50.  
Mocht je nog andere opties hebben dan hoor ik die graag van je. 

Alvast bedankt!
 

 

Reputatie 7
Badge +16

Je kunt een aantal geavanceerde opties niet gebruiken omdat wij custom firmware erop gezet hebben inderdaad. Net een test gedaan door in te loggen op een Zyxel modem en daarin kom je niet veel verder dan de DDNS instellen.

Ik ga verder speuren!

Reputatie 2

@Jason dan ga ik nog even in de wachtkamer zitten :wink::smile:

Moet ik eigenlijk wel wat doen qua instellingen aan het modem?

Ik heb de poorten 1194, 1701, 500 en 4500 (UDP) open gezet voor VPN in de router en in de firewall van mijn NAS.

Ik hoor je wel weer! 

Reputatie 7

Hi @Bkop, ik heb een aantal topics opgesnord wat betreft het instellen van de NAS, hopelijk help dat je wat op weg ! Je vindt de topics hier, hier, hier en hier.

Reputatie 2

Hallo @Brian,

Helaas heeft mij niet iets gebracht. 

Maar  er zou toch binnen TMT een handleiding moeten zijn die gewoon beschrijft hoe het eigen modem/router moet worden ingesteld. TMT heeft zelf (een deel van) de software voor de VMG8825-T50 geschreven volgens Zyxel. Het is geen rocketscience.

Dit soort zoek en trail and error acties kosten iedereen veel zinloze tijd. ook jou en @Jason.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Bkop

TMT heeft het schrijven van hun FW voor hun router uitbesteed aan een derde partij of Zyxel zelf.

Heb al een aantal keren bewezen dat alle poorten die men open wil zetten, gewoon werken. Als je een VPN draait, valt alles binnen een ‘tunnel’, waardoor eigenlijk ‘normaal’ port forwarding veelal al is uitgesloten. Er is wat meer routing kennis nodig om dit voorelkaar te krijgen, maar je kunt niet verwachten van TMT dat die voor elke vorm een hapklare oplossing hebben. 

De meeste ‘huis tuin en keuken’ NAS software heeft gewoon een optie om redelijk eenvoudig een externe verbinding op te kunnen zetten, heb je daar al eens naar gekeken?

En .. als het geen ‘rocketscience’ zou zijn .. dan is je vraag invalid .. maar dat is m.b.m.

OpenVPN on Nas

Reputatie 2

@Pieter_B @Brian @Jason 

Opgelost, VPN werkt, zowel OpenVPN als, L2TP/IPSec. Het probleem niet in de router, poorten had ik correct ingesteld. Bij OpenVPN heb ik een nieuw certificaat geladen en (ik durf het bijna niet te zeggen :flushed: ) Ik heb op al m'n apparaten het, onlangs in Synology nieuw ingevoerde, wachtwoord ook maar eens ingevoerd. Dat levert een prima VPN verbinding op. :kissing_closed_eyes:

Dank voor jullie geduld en hulp, en excuses voor mijn stomme fout. :thumbsup_tone2:

Reputatie 7
Badge +5

Heerlijk die medeforummers die terug koppelen waar(om) en hoe het is/was fout gegaan.

Dat zijn de echte hulp antwoorden waar iedereen mee geholpen is. Chapeau (petje af) @Bkop 

Reputatie 2

@yalerta Graag gedaan. Voor mijn gevoel niet meer dan logisch, medeformummers steken er hun tijd in om je te helpen, dan hoort daar een terugkoppeling bij (en een bedankje :relaxed: ).
Ik begrijp wat je bedoelt, het gebeurt helaas (te) vaak niet en wordt de hulp als vanzelfsprekend gezien.

Reputatie 2

Ik kwam overigens nog wel een ander puntje tegen wat me verbaast en waar ik niet uitkom:
Dat is de waarschuwing van mijn Synology NAS: “Er zijn twee of meer routers in uw netwerk gevonden. Raadplaag uw internetserviceprovider om de modem/router op brugmodus te zetten of zet zelf uw router op brugmodus.” (Zie afbeelding). Bij mijn weten heb ik alleen de converter en de ZYXel router en verder niets??? Iemand een idee??

 

Reageer