Beantwoord

Welke en hoeveel kabels en waar komt de router

  • 21 November 2020
  • 7 reacties
  • 1176 Bekeken

Mijn glasvezel komt in de meterkast binnen. Daar komt als ik het goed begrijp een glasvezelmodem. Waar moet ik verder rekening mee houden? Een ethernetkabel die mijn woonkamer in komt voor een televisiebox?  Ook nog een router of wordt die ook in de meterkast geplaatst? Nog meer bekabeling nodig? Ik ben niet bijzonder technisch onderlegd dus ik zou graag een zo simpel en a-technisch mogelijk antwoord krijgen 😉. Enkele antwoorden in de community zijn nogal van tech liefhebbers en hadden net zo goed in het arabisch kunnen staan😬

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 November 2020, 11:17

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ruuddejong 

Naast het glasvezelkastje in de meterkast komt een mediaconverter (zorg hier voor een stopcontact).

De modem zal hier ook door de monteur geplaatst worden denk ik maar achteraf kun je een wat langere internetkabel vanaf de mediaconverter (meterkast) aanleggen tot aan de plek waar jij de modem wilt neerzetten, kan dus in de woonkamer zijn. Vanaf hier kan je dan je tv aansluiten.

Zorg voor goede kwaliteit bekabeling, CAT5e minimaal.

De modem hoeft niet in de meterkast te staan als je dat niet wilt.

Thnx voor de snelle reactie. Dan zou alvast voorbereiden in de vorm van 2 kabels naar de woonkamer voldoende moeten zijn, misschien zelfs maar eentje.

@Ruuddejong Als je de router (modem functie word bij glasvezel niet gebruikt) in de woonkamer wilt is 1 LAN kabel er naartoe voldoende, wil je meerdere apparaten aansluiten op de router moet je vanaf de plek waar die komt naar de plaats waar je aansluiting wilt hebben, zitten er al meerdere aansluitingen in die meterkast kun je er ook twee trekken, 1x naar de router en 1 retour en in de meterkast een switch plaatsen om hem van daaruit te verdelen.

Als je het voorbereid kan de monteur dit gelijk goed aansluiten, hoef je later niet de boel om te gooien.:wink:

Reputatie 7
Badge +15

@Ruuddejong 

Je hebt alleen 1 kabel van meterkast naar woonkamer nodig als je daar je modem aansluit en vanaf daar tv enzo aansluiten.

Reputatie 3

In de meterkast komt of zit het volgende:

  • glasvezelmodem (die moet er al zitten anders kan de monteur niets)
  • plaatst de monteur een mediaconverter aan de modem
  • plaatst de monteur de router (WiFi is op zich goed genoeg om in de kamer op de WiFi te zitten)
  • als je in je woonkamer of slaapkamer een tv of internet aansluiting wilt, moet er een utp -kabel naar die kamer getrokken worden of zit er al (langs de plint of via een loze leiding) Als je dat wilt, moet je dit zelf regelen of de monteur laten doen. Dit kost dus extra geld en moet je van te voren aangeven bij de montage afspraak. Je kunt ook een devolo systeem gebruiken. Scheelt een kabel trekken. 

@Flevoguy , je punt 1 is niet helemaal juist, punt 1 hoeft niet in de meterkast te zitten, kan ook elders in huis zijn geplaatst, maar TS geeft aan dat die in de meterkast zit dus klopt het in dit geval wel.:wink:

Maar er hoeft geen glasvezelmodem, officiële benaming is trouwens NTU (Network Termination Unit) aanwezig te zijn maar een FTU (Fibre Termination Unit), dit is te vergelijken met een ISRA punt op koper of een AOP bij de kabelaar, en is niet meer dan een glasvezel kabel in een houder waar de NTU of in de benaming van T-Mobile de Media Converter op gemonteerd kan worden.

De FTU kan verschillende uiterlijke hebben, zijn meerdere modellen in omloop die allemaal hetzelfde doen.

Reputatie 3

Oke, nu, ik refereer ook wat ik denk wat er bij deze gebruiker zit en wat er bij mij daadwerkelijk zit/ gebeurd is...:-)

Reageer