Beantwoord

Werkt pi-hole in combinatie met Zyxel VMG8825-T50? (ervaringen gezocht)

  • 3 May 2021
  • 4 reacties
  • 1317 Bekeken

Ik heb nog niet eerder pi-hole gebruikt, maar ik zou dit wel graag gaan gebruiken.

Voordat ik nu enthousiast een pi-hole starter kit ga bestellen, ben ik eigenlijk wel even benieuwd of anderen er al in geslaagd zijn om hun raspberry pi met pi-hole goed werkend te krijgen met de Zyxel VMG8825-T50.

Ik heb gezocht op dergelijke topics en daar staan wel wat tips aan mensen die het niet werkend kregen, maar geen feedback over of het de vraagstellers daarmee uiteindelijk gelukt is.

Vandaar dus mijn vraag: werkt pi-hole in combinatie met Zyxel VMG8825-T50?

Bij voorbaat dank!

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 6 May 2021, 11:09

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Hi @Glazenvezels, ik heb er zelf geen ervaring mee maar het gebruik van een pi-hole zou geen probleem moeten zijn. Je kan bij de DHCP settings in de modem het IP-adres van de pi-hole invoeren zoals aangegeven wordt op de website van pi-hole en dan zou het moeten werken. :slight_smile:

Hi @Glazenvezels, ik heb er zelf geen ervaring mee maar het gebruik van een pi-hole zou geen probleem moeten zijn. Je kan bij de DHCP settings in de modem het IP-adres van de pi-hole invoeren zoals aangegeven wordt op de website van pi-hole en dan zou het moeten werken. :slight_smile:

 

Als ik het goed lees is het aanbevolen om Pi-Hole slechts als DNS server in te stellen, tenzij de router dat niet ondersteunt: https://docs.pi-hole.net/main/post-install

 

Betekent dit voor de Zyxel T50 dan concreet de volgende stappen?


In Zyxel configuratie scherm:

  • rechtsboven op hamburger menu klikken
  • dan: netwerkinstelling, thuisnetwerken
  • omlaag scrollen naar 'DNS Waarden'
  • dat op statisch zetten
  • dan bij 'DNS-server 1' het IP adres van de Raspberry Pi invullen
Reputatie 7
Badge +14

Zoals @Glazenvezels het beschrijft heb ik het ook gedaan alleen heb ik pi hole als docker op mijn Synology draaien. Dan heb je geen aparte hardware nodig.

Reputatie 3

Dat is idd de manier (en nu niet de dns van Google toepassen, maar Cloudflare en / of Quad9), eventueel aangevuld met Unbound, gaat een heleboel adware (en potentiële malware) schelen.

 

Vergeet deze deze blocklist niet toe te voegen. 

Reageer