Beantwoord

25mbps (down) op glasvezel

  • 30 January 2021
  • 7 reacties
  • 221 Bekeken

Reputatie 2

Heb nu bijna 2 maanden 50mbps glasvezel via T-Mobile. (Blij mee voor de prijs)

 

  • KPN WBA, dus max 100mbps
  • Eigen Asus routertjes op de donkergrijze media converter met Google & Cloudfare DNS

 

Vanaf het begin haal ik bij speedtesten via de Ookla-app slechts 50% van de maximale snelheid down. Dus 20/25mbps.  (Ook via de Zyxel met T-Mobile DNS)

 

Stom, je zou ergens rond de 45mbps verwachten op glasvezel 50mbps? Nu het vreemde;

 

Als ik in de Ookla speedtest-app “XS4ALL” als bron selecteer, haal ik wél 45mbps down. (ALLEEN DAAR)

 

Alle andere bronnen in de Ookla-app geven 50% snelheid. (oa grote clubs als ziggo/kpn/true) 25mbps dus.. Op glasvezel.. Al 2 maanden lang.. 

 

Wat gaat hier fout :relaxed:  Of is het volgens de spelregeltjes voldoende als je via 1 bron de download snelheid wél haalt? Het lijkt mij dat er iets niet in orde is met de routing..?

 

Geen probleem als dit het normale gedrag is, maar ik wil het dan wel graag begrijpen :nerd:

icon

Beste antwoord door BeMu 30 January 2021, 21:18

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3

@ijansen 

Heb je al geprobeerd met een ander apparaat de speedtest uit te voeren? (Een laptop bijv.) 

Als ik namelijk met mijn telefoon een speedtest uitvoer op het tmobile netwerk haal ik ook altijd maar 50% van de snelheid ( op een S20+). 

Als ik een speedtest uitvoer op mijn laptop (wifi) of pc die bekabeld is, dan haal ik wel de volledige snelheid.

Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Reputatie 2

Bedankt voor je reactie Niels! Ik snap wat je bedoelt maar.. het probleem is niet dat het apparaat waarmee ik meet de maximale snelheid van mijn abonnement (50mbps) niet haalt.

 

Het probleem / mijn vraag is meer: waarom haal ik die maximale snelheid ALLEEN als ik test vanaf de ookla speedtest-server van XS4ALL?

 

ALLE andere bronnen in nederland geven 50% snelheid, en in mijn geval is dat slechts 25mbps.

 

Reputatie 3

Ah oke, dus als je een apparaat bekabeld aansluit op je modem heb je hetzelfde probleem begrijp ik?

Dan is het inderdaad apart dat je alleen op de XS4ALL server je volledige snelheid haalt.

Misschien dat een moderator je verder kan helpen..

Reputatie 7
Badge +1

Het beste is om de speedtest te gebruiken die in de windows app store staat, de router die bij mijn aansluiting hoort is nog de oude Draytek welke alleen 2,4Ghz heeft, als je een 100mb abo heb haal je hier mee nooit 100mb via WiFi, dat is ook de reden waarom veel mensen eigen routers gebruiken voor internet, maar ook omdat de routers welke providers uitdelen voor veel klanten niet voldoen aan hun eisen.

Reputatie 2

Bedankt voor je antwoord Bemu, maar het is niet het antwoord op de vraag die ik hier stel..

 

Voor de derde keer:

 

Ik haal de snelheid van mijn abonnement WEL. Dus met mijn verbinding of apparatuur is niks mis.

 

Echter: ik haal die alleen als ik XS4ALL aanklik in de ookla-app. Alle andere bronnen geven een speedtest van ongeveer 25mbps. Al 2 maanden lang.

 

Ik wil graag dat iemand van T-Mobile uitlegt hoe dat kan.  

 

Het gaat maar om een miezerige maximale 50mbps op een glasvezelverbinding. Als ik op al die andere servers in de ookla-app slechts 50% daarvan haal, is dat niet best. Behalve de XS4ALL server in de ookla-app, die geeft de volle snelheid van mijn abonnement.

 

Wat ik ook vreemd vind, is dat Tracert niet werkt? Ik kan zo de route niet volgen die mijn data aflegt. Dat zou veel duidelijk maken hier denk ik.

Reputatie 7

Hi @ijansen Hmm dat is inderdaad wel vreemd. Waarom je bij de ene speedtest server een betere snelheid haalt dan bij de ander durf ik eigenlijk niet te zeggen, hiervoor zou je misschien beter bij een Ookla zelf aan kunnen kloppen. Waar ik je wel gelijk in geef is dat je met een bekabelde verbinding in principe makkelijk de 50 Mbit zou moeten kunnen halen op een glasvezel verbinding. Het wordt dan een kwestie van alle variabelen uitsluiten, dus zoals @Niels de Jong en @BeMu al aangeven, meten met meerdere devices, op meerdere tijdstippen van de dag etc. Als de binnenkomende snelheid consequent laag is op jouw adres dan moeten we hier zeker mee aan de slag. Maar concreet op de vraag waarom de XS4ALL server wel en anderen niet daar kan ik je ben ik bang geen antwoord op geven.

Reputatie 5

Wat zijn de resultaten met een andere meet dienst  dan Ookla?

Reageer