Beantwoord

50mbps glasvezelinternet, max 6mbps download snelheid op pc

  • 27 January 2021
  • 3 reacties
  • 186 Bekeken

Ik heb kortgeleden een 50mbps glasvezel internet abonnement aangesloten. Wifi werkt prima, speedtest op de pc geeft rond de 45mbps voor zowel up als down aan, wat te verwachten is. Pc is bekabeld aangesloten met een Cat5e kabel direct aangesloten op de Zyxel router. Echter krijg ik bij het downloaden van games maximaal 6mbps. Waar kan dit aan liggen?

icon

Beste antwoord door yalerta 27 January 2021, 16:13

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Ligt eraan waar vandaan je download.
En pas op met het lezen van de cijfertjes 6Mb of 6mb is al een verschil van 1 op acht omdat er vergeleken wordt met megabyte en megabit .

Enig juiste om een sneldheidscontrole uit te voeren is me de Ookla Speedtest.net APP.
Zelfs de browserversie in Edge, Firefox of Chrome is teveel afhankelijk van factoren op de PC.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @oualidelf,

Er zijn twee mogelijkheden. De 50 van het abonnement en de 45 van de speedtest is uitgedrukt in megabit per seconde (Mb/s). Het zou kunnen dat de 6 van de gedownloade games is uitgedrukt in megabyte per seconde (MB/s). Dat scheelt een factor 8. Doe je die 6 keer 8 dan krijg je 48 Mb/s en dat is met een abonnement van 50 een prima snelheid. 

Als die 6 wel is uitgedrukt in Mb/s en je verder geen traag internet ervaart, is dat de maximale snelheid per gebruiker van de server.

Ik zie inderdaad MB/s staan. Momenteel staat hij op 5,7 gemiddeld, dus dat x8 is inderdaad wat ik kan verwachten. Wellicht past 100mbps wat beter bij mij :) Dankjewel.

Reageer