Bridge modus bij T-Mobile Vast


Momenteel heb ik een abo bij Ziggo, en zit te denken om over te stappen naar T-Mobile Thuis (internet + vast bellen, al dan niet in combinatie - en dus korting - met mobiel).

Ik heb op dit moment de modem in bridge-mode met mijn router daarachter. Graag zou ik deze opstelling willen behouden.

Is het mogelijk om de meegeleverde van T-Mobile router in bridge modus te zetten (dat eigenlijk alleen het internetsignaal doorgezet wordt)? En hoe zit het dan met vaste telefonie via T-Mobile (of de router)?


20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kiddingguy 

Bij T-Mobile kan je de modem niet in bridge mode zetten, als alternatief kan je de modem wel in de DMZ zetten.

Vaste telefonie zal niet werken via je eigen router maar deze kan je dan gewoon op de T-Mobile modem aansluiten.

Reputatie 3

@kiddingguy ,

Ik zit hier nog niet zolang maar ben vandaag een beetje in ‘helpmodus’.  Wat fijn zou zijn om te weten is of je glas wilt afnemen of dsl van T-Mobile. In het geval van glas kan je rustig je eigen router gebruiken ism de mediaconverter die je krijgt van T-Mobile. Voorwaarde is wel dat je router vlans snapt.

In het geval van dsl kan je ook je eigen modem/router inzetten met een dsl interface. De modem/router die je van T-Mobile krijgt heeft naar mijn weten echter geen bridge modus.

Hoe het zit met vaste telefonie in dat geval kan ik je alleen aangeven dat T-Mobile niet graag haar voip gegevens vrijgeeft. Ik vermoed echter dat ze na deze uitspraak:

https://tweakers.net/nieuws/181434/ziggo-moet-van-geschillencommissie-eind-deze-maand-vrije-modemkeuze-aanbieden.html

De betreffende gegevens wel vrij moeten gaan geven. @Brian  weet jij hier al wat meer over bijvoorbeeld?

 

@kiddingguy ,

Ik zit hier nog niet zolang maar ben vandaag een beetje in ‘helpmodus’.  Wat fijn zou zijn om te weten is of je glas wilt afnemen of dsl van T-Mobile. In het geval van glas kan je rustig je eigen router gebruiken ism de mediaconverter die je krijgt van T-Mobile. Voorwaarde is wel dat je router vlans snapt.

In het geval van dsl kan je ook je eigen modem/router inzetten met een dsl interface. De modem/router die je van T-Mobile krijgt heeft naar mijn weten echter geen bridge modus.

Hoe het zit met vaste telefonie in dat geval kan ik je alleen aangeven dat T-Mobile niet graag haar voip gegevens vrijgeeft. Ik vermoed echter dat ze na deze uitspraak:

https://tweakers.net/nieuws/181434/ziggo-moet-van-geschillencommissie-eind-deze-maand-vrije-modemkeuze-aanbieden.html

De betreffende gegevens wel vrij moeten gaan geven. @Brian  weet jij hier al wat meer over bijvoorbeeld?

 

Glasvezel.

Ik heb momenteel de ASUS RT-AC86U router.
Volgens mij zonder VLAN (zie opmerking “De router is een Asus RT-AC68U. Een gewone dus, zonder VLAN.” in deze thread op tweakers. Of kan soort van gehacked worden met de merlin FW.

Reputatie 7
Badge +15

@kiddingguy

Heb je al gekeken of T-Mobile wel kan leveren op jouw adres ivm GPON dat KPNnetwerkNL toepast bij nieuwe netwerken? Beschikbaarheid check je via de postcodecheck.

Een Asus RT-AC68U is vrij makkelijk in te stellen maar vaste telefonie zal dus via het T-Mobile modem moeten, als daar verandering in komt dan horen de klanten het wel.

Met een guide van @TMTV  kun je trouwens de gegevens voor telefonie achterhalenhttps://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-telefonie-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022

Reputatie 3

@kiddingguy voor jouw specifieke router kan ik het niet zo snel vinden. Ik kom wel met 1 google search deze tegen:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034366/

Uit het de link die je geeft naar het Tweakers forum maak ik op dat jouw router geen vlans ondersteunt.

Nu kan het zijn dat Merlin werkt en je vlans kan krijgen, maar… het kan zomaar zijn dat hardware offloading dan niet meer werkt. Voor een 100Mbit/s lijn zal dat geen probleem zijn maar als je 1Gbit/s wilt hebben wordt het wel een issue.

Pin me er niet op vast, maar die hardware offloading (nat accel noemt Asus dat geloof ik) is proprietary. Ik weet dus niet of dat in Merlin zit.

Je kan je huidige router eens voorzien Merlin en kijken hoe het werkt als test voordat je overstapt. Dit valt natuurlijk ook alleen te zien als je een stevige bandbreedte hebt bij Ziggo momenteel.

@kiddingguy

Heb je al gekeken of T-Mobile wel kan leveren op jouw adres ivm GPON dat KPNnetwerkNL toepast bij nieuwe netwerken? Beschikbaarheid check je via de postcodecheck.

Een Asus RT-AC68U is vrij makkelijk in te stellen maar vaste telefonie zal dus via het T-Mobile modem moeten, als daar verandering in komt dan horen de klanten het wel.

Met een guide van @TMTV  kun je trouwens de gegevens voor telefonie achterhalenhttps://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-telefonie-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022

PC-check zegt dit op mijn adres:
 

  • Max. snelheid
  • Glasvezel 1000 Mbit/s download en upload

 

Telefonie via T-Mobile modem is OK. Zo loopt het nu ook bij Ziggo volgens mij.
Soort van ‘bridge’ functie, zodat de default instellingen van het modem - incl. FW-updates/upgrades (die over het algemeen vaak achterlopen) niet meer nodig zijn.
En kan alles geregeld worden, incl. de laatste patches e.d., via de router.

Da's eigenlijk de voornaamste reden voor deze/mijn bridge mode-vraag.

T-Mobile gaat met de nieuwe ACM wet uiteraard ook reageren. De nieuwste glasvezelmodems van T-Mobile bieden WEL mogelijkheid tot Bridge Mode.!  (zojuist besteld) Nog niet bekend hoe dat dan voor VIOP gaat werken. Want bridge mode is ALLES doorzetten naar eigen Mash Router (in mijn geval ORBI Netgear) en zal ik VOIP op VLAN moeten bouwen (vaste poort op de ORBI Router reserveren)

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MGPL-combi 

Je VOIP gegevens kan je momenteel gewoon achterhalen met de link die eerder in dit topic is vermeldt. Welke modem heb jij en heb jij hem dan uit de winkel besteld? T-Mobile levert de Zyxel-T50 als nieuwste modem.

T-Mobile gaat met de nieuwe ACM wet uiteraard ook reageren. De nieuwste glasvezelmodems van T-Mobile bieden WEL mogelijkheid tot Bridge Mode.!  (zojuist besteld) Nog niet bekend hoe dat dan voor VIOP gaat werken. Want bridge mode is ALLES doorzetten naar eigen Mash Router (in mijn geval ORBI Netgear) en zal ik VOIP op VLAN moeten bouwen (vaste poort op de ORBI Router reserveren)

De nieuwste glasvezelmodems van T-Mobile is er slechts één (1) en dit betreft de Zyxel T50 die in het geheel geen ondersteuning biedt voor Bridge Modus. Een ander modem type wordt voor zover bekend niet getest of uitgeleverd.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig geworden via welke wie je deze informatie/uitleg hebt gekregen ?!

De enige manier hoe je een eigen modem kunt gebruiken is door het eigen modem aan te sluiten op de mediaconverter. Dit kan al langere tijd bij meerdere glasvezel providers dus voldoen ze hiermee al voor het grootste deel aan het besluit eindapparatuur. Het enige dat nog ontbreekt is de publicatie van alle details om een eigen modem te configureren en telefonie (SIP) aan de gang te krijgen.

Welk modem ik krijg is mij nog niet bekend maar vanmorgen een engineer gesproken die aangaf dat er diverse nieuwe types zijn waaronder ook met BRIDGE functie. Zodra ik gelukkig ben, laat ik het weten ;-). Ik wil niet gaan hacken en gaan pielen, ik wil gewoon mijn mash wifi aan de praat krijgen zonder veel gedoe of opschorten van support van T-Mobile.

Uitleg VOIP op Zytel: 

 

Reputatie 7
Badge +15

@MGPL-combi 

 

Reputatie 7
Badge +5

De wijziging kan ook bestaan dat er een firmware update komt die de bridge modus die er in de Tmobile uitvoering uitgesloopt is weer geactiveerd wordt.

De wijziging kan ook bestaan dat er een firmware update komt die de bridge modus die er in de Tmobile uitvoering uitgesloopt is weer geactiveerd wordt.

Zou best interessant zijn, maar DMZ lijkt ook prima te werken.

Voor de topic starter:

  • ik heb ook een ASUS RT-AC86U router (op 192.168.1.1)
  • ik had ook bij Ziggo mijn modem in bridge modus staan
  • ik wilde ook mijn netwerktopologie niet gaan aanpassen

DMZ lijkt vooralsnog (heb pas iets meer dan een week T-Mobile Thuis) een prima oplossing:

  • T-Mobile modem het IP adres 192.168.0.1 gegeven (en 192.168.0.x netwerk)
  • DHCP bereik T-Mobile modem op 192.168.0.3 en hoger gezet
  • Mijn ASUS router in het T-Mobile modem het vaste IP adres 192.168.0.2 gegeven
  • Via DMZ alle verkeer doorsturen naar 192.168.0.2 (mijn ASUS router)

De wijziging kan ook bestaan dat er een firmware update komt die de bridge modus die er in de Tmobile uitvoering uitgesloopt is weer geactiveerd wordt.

Ik betwijfel het dat dit zonder aankondiging of testen zomaar ineens wordt aangeboden. Ook al is het voor T-Mobile een kwestie om de bridge modus vrij te geven lijkt het mij dat ze eerst willen weten hoe het bij thuisgebruikers (in de praktijk) functioneert voordat ze het überhaupt gaan aanbieden. En aanbieden aan slechts één individu ben ik sowieso nog nooit eerder tegengekomen.

 

Er zijn legio aan oplossingen denkbaar, zo kan je ook direct je eigen modem aansluiten en het modem van T-Mobile in het geheel er tussenuit trekken. Dat scheelt meteen weer een (eigenlijk) nutteloos device als je geen vaste telefonie afneemt bij T-Mobile.

Wil je toch liever vaste telefonie, zijn er vaak ook nog andere oplossingen (CheapConnect bijvoorbeeld) wat ook weer flinke besparingen met zich kan brengen mits je natuurlijk wel van een kleine uitdaging houdt :wink:

 

Reputatie 7
Badge +5

@Gerrit078 

Mee eens dat het niet direct zonder testen vrijgegeven zou worden. De firmware is dusdanig begrenst voor tmobile gebruik dat iedere aanpassing weer uitvoerige controle nodig heeft. Domino effect. 

Dat het plotsklaps kan verschijnen zonder vooraankondiging geloof ik wel. Voorgaande wijzigingen kwamen ook “out of the blue” Ik noem het wijzigingen omdat er zoveel instellingen onbereikbaar zijn gemaakt en er van updates geen sprake is. Tmobile is niet direct transparant of open in de uitingen.

ps laatstelijk het verbruik van de Zyxel modem met WiFi uit gemeten omdat deze in mijn geval ook dmz ingesteld is. Een verbruik van 8 wh is imho laag en met WiFi aan werd het 11wh. Met de te verwachten hoge energieprijzen begint alles wat stroom verbruikt een dingetje te worden

Er zijn legio aan oplossingen denkbaar, zo kan je ook direct je eigen modem aansluiten en het modem van T-Mobile in het geheel er tussenuit trekken. Dat scheelt meteen weer een (eigenlijk) nutteloos device als je geen vaste telefonie afneemt bij T-Mobile.

Wil je toch liever vaste telefonie, zijn er vaak ook nog andere oplossingen (CheapConnect bijvoorbeeld) wat ook weer flinke besparingen met zich kan brengen mits je natuurlijk wel van een kleine uitdaging houdt :wink:

 

Net als de topic starter heb ik (momenteel) ook/wel vaste telefonie bij T-Mobile Thuis en onze ASUS RT-AC86U router heeft geen aansluiting voor een telefoon.

CheapConnect is iets dat ik nog overweeg; dan kan de Zyxel er inderdaad tussenuit. Wat is de uitdaging bij CheapConnect?

@Gerrit078

Mee eens dat het niet direct zonder testen vrijgegeven zou worden. De firmware is dusdanig begrenst voor tmobile gebruik dat iedere aanpassing weer uitvoerige controle nodig heeft. Domino effect. 

Dat het plotsklaps kan verschijnen zonder vooraankondiging geloof ik wel. Voorgaande wijzigingen kwamen ook “out of the blue” Ik noem het wijzigingen omdat er zoveel instellingen onbereikbaar zijn gemaakt en er van updates geen sprake is. Tmobile is niet direct transparant of open in de uitingen.

 

Wellicht waren de eerdere wijzigingen in verhouding tot het activeren van bridge modus kleiner? De reden waarom ik verwacht dat dit juist wel eerst d.m.v. een beta (pilot) uitvoerig wordt getest is juist omdat de configuraties bij mensen thuis enorm verschillen waardoor je issues kunt krijgen die onwenselijk zijn.

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van het modem die T-Mobile geleverd heeft (Huawei), direct bij oplevering is hier de Ubiquiti Unifi meuk die gebruikt wordt aangesloten en alleen bij de wijziging naar het nieuwe TV platform is het modem weer eens aan de converter gehangen.

 

ps laatstelijk het verbruik van de Zyxel modem met WiFi uit gemeten omdat deze in mijn geval ook dmz ingesteld is. Een verbruik van 8 wh is imho laag en met WiFi aan werd het 11wh. Met de te verwachten hoge energieprijzen begint alles wat stroom verbruikt een dingetje te worden

Qua verbruik zit ik wel een stukje hoger met een verbruik van ca. 30,5W met Ubiquiti Unifi meuk maar goed, als ik het T-Mobile modem had gebruikt was dit niet veel minder geweest en had een (groot) deel van de huidige configuratie nagenoeg het zelfde geweest.

Aangezien ik vorige maand nog een zeer gunstig voorstel kreeg vallen de energieprijzen voorlopig nog gunstig uit.

 

Net als de topic starter heb ik (momenteel) ook/wel vaste telefonie bij T-Mobile Thuis en onze ASUS RT-AC86U router heeft geen aansluiting voor een telefoon.

CheapConnect is iets dat ik nog overweeg; dan kan de Zyxel er inderdaad tussenuit. Wat is de uitdaging bij CheapConnect?

Je kunt voor leuke uitdagingen komen te staan. Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je voor ogen hebt etc. de basis is vrij eenvoudig. Neem een geschikte telefoon die VoIP/SIP ondersteuning heeft, configureren en klaar.

Wil je ook onderweg bereikbaar zijn, is er wel een kleine uitdaging. Want zoals het spreek woord luidt “je ziet door de bomen het bos niet meer” gaat inderdaad erg op als het aankomt op VoIP/SIP cliënts voor smartphones. Allerlei smaken, foefjes etc.

De grootste (maar voor mij leukste) uitdaging was het inrichten van een centrale. Bij CheapConnect krijg je een gratis trunk dus kun je een eigen centrale opbouwen waardoor je ieder lid in je gezin via het zelfde nummer (gelijktijdig) kan laten bellen en zelfs als je in gesprek bent, nog steeds gebeld kan worden. Of nog leuker, als je een hekel hebt aan je schoonouders ze door een loop laten gaan (keuze menu's die nooit eindigt waardoor je nooit bereikbaar bent voor ze) :joy:

Voor standaard gebruik totaal overbodig, daarom ook “niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Dus je “kan” er een leuke uitdaging aan over houden.

 

T-Mobile gaat met de nieuwe ACM wet uiteraard ook reageren. De nieuwste glasvezelmodems van T-Mobile bieden WEL mogelijkheid tot Bridge Mode.!  (zojuist besteld) Nog niet bekend hoe dat dan voor VIOP gaat werken. Want bridge mode is ALLES doorzetten naar eigen Mash Router (in mijn geval ORBI Netgear) en zal ik VOIP op VLAN moeten bouwen (vaste poort op de ORBI Router reserveren)

 

Het gaat niet om het glasvezel modem, waarschijnlijk praat je hier over de MC bij AON of de ONT bij Gpon verbinding, daar komt geen bridge mode aan te pas, die zet licht om in begrijpbare taal voor je router, de Zyxel zal niet in Bridge gezet kunnen gaan worden, ook niet na de invoering van vrije modem keuze, Ziggo doet dit om te proberen geen klanten routers in hun netwerk te houden direct op de kabel, zal toch moeten gaan gebeuren en die ziggo box er tussen uit, iets waar ze fel tegen zijn.

Je router, in het huidige de T-50 kan je al vervangen door een eigen router, alleen werkt T-Mobile nog niet mee aan het gebruik van hun Voip dienst, dat zullen ze straks wel moeten gaan doen, sterker nog ze zullen moeten toestaan dat de MC of ONT vervangen kan worden door een eigen exemplaar.

Sublimerote schreef:

“Zou best interessant zijn, maar DMZ lijkt ook prima te werken.”

Dat heb ik, geprobeerd met nergear Orbi 850, maar die trapt daar niet in, bij setup via de APP geeft hij aan even internet te hebben. daarna bij verder configureren (10.0.0.1 , waar DryTek Vigor2132F op 192,168.1.1 staat), de internet verbinding hardnekkig UIT blijft. 

(AP mode ook geprobeerd, maar dat beperkt de back Hauling voor de 3 satelieten) 

Wat vreemd is, want al mijn vorige netgear router/switches deden het tot nu toe prima. (bridge of geen bridge zelfs - oke dubbel NAT en soms traag..)

En ik heb wel telefonie helaas. (niet voor mijzelf maar voor "zorg” inwonend.) Dus heb een uitdaging..ik wacht even af wat T-Mobile gaat sturen.

 

 

 

 

 

Reageer