Beantwoord

DD-WRT instellingen voor werkend internet via glasvezel/media converter.

  • 6 December 2020
  • 12 reacties
  • 1179 Bekeken

Hallo allen,

 

Heeft er iemand een werkende dd-wrt router i.c.m. glasvezel direct achter de media converter? Had het werkend gekregen met stock firmware volgens methode in de onderstaande link. Reden voor mij om een eigen router erachter te hangen zijn de veel betere instelmogelijkheden. Bovendien is die HG659 met diens firmware een drama.  Helaas ontvang mijn C9 al jaren geen firmware updates meer waardoor ik genoodzaakt was om een alternatief erop te zetten.

Ik heb mij  tevergeefs scheel gezocht op diverse forums. Mijn setup is als volgt:

mediacoverter > tp-link archer c9 v3. Vervolgens 2 poorten voor iptv en twee voor internet volgens dit topic:

 https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-huawei-hg659-vervangen-door-je-eigen-router-305727

 

Wie o wie heeft een werkende dd-wrt setup? Het gaat voornamelijk om een werkende internet verbinding. Tv heeft geen prioriteit en telefonie kwam al standaard te vervallen. Gaarne screenshots plaatsen!

 

Bij voorbaat dank,

 

MJ

 

icon

Beste antwoord door Mark Marksen 22 October 2023, 22:25

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Magician1981 

Ken de DD-WRT software niet, maar kom bakken vol met vragen tegen over dezelfde vraag die jij denk ik hebt. Ze hebben er zelfs een wiki voor gemaakt, voor de limits van de VLAN.

https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Switched_Ports#Broadcom_VLAN_limit

Bedankt voor je reactie. Ik was bekend met bovengenoemde probleem. Dat limiet is opgelost vanaf een bepaalde versie.

Beste @Magician1981 Magician,

Heb je al resultaat met het verbinden van dd-wrt firmware op glasvezel?

Ik probeer dit nu met een Netgear router, maar wat ik ook instel, geen verbinding!?

Terwijl het met de originele firmware een eitje is VLAN id:300 prio 0 ethernet all en Wi-Fi all

Maar hoe stel je dit in op dd-wrt firmware?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GEW55, hoe heb je de Netgear geconfigureerd, behoudens de VLAN? Jammer genoeg moet ik het antwoord schuldig blijven met betrekking tot de DD-WRT firmware. Hopelijk kan @Magician1981 je hierbij assisteren! 😊

Ik gebruik alleen internet via glasvezel. En de instellingen daarvoor zijn bij de originele firmware simpel Vlan id:300_Priority 0_wired ports all_wirelles all_

Maar hoe dit in te stellen in de dd-wrt ?!

 

Ik wil deze firmware gebruiken om ook een VPN in te stellen. En dat is duidelijk uitgelegd, maar internet verbinding naar T-Mobile kan ik nergens vinden 😔

Ik moet jullie helaas teleur stellen. Na lang prutsen heb ik het nooit werkend kunnen krijgen. Ik draai nu een opnsense firewall op zelf samengestelde low power computer met intel nics. De router gebruik ik nu als acces point met dd-wrt. Voor diegene die nog een wat oudere pc of laptop hebben liggen die stof staat te vangen is het zeker de moeite waard om deze een tweede leven te geven. Voorwaarde is wel dat ie over 2 netwerkaansluitingen beschikt, bij voorkeur intel nics. En i.v.m. de jaarafrekening is het ook handig om te controleren wat het opgenomen vermogen is. Je krijgt hiermee wel een veeeeel betere beveiliging mee (DPI & IDS, surigata of snort) en het is zeer uitgebreid qua mogelijkheden.

Succes!

Oké Magician,

 

Bedankt voor je antwoord. 

Ik kwam nog wat codering tegen op Tweakers. Moet alleen nog even uitvinden hoe je dat in de Router krijgt. Maar naar vernoemd zou dat moeten werken. Als dat niet lukt dan is voor mij dd-wrt ook geen oplossing, ben er sowieso al niet zo weg van. Veel te complex. 

Ik hou jou advies nog open voor onderzoek 👍

Wat mij nog te binnen schiet is dat er ook nog een alternatief voor dd-wrt is. Voor diegene die een archer c9 versie 1 hebben kunnen openwrt proberen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, het is dus op eigen risico. Het betreft wel een oudere firmware (19 i.p.v. 20), wellicht wordt dit nog bijgewerkt.

https://firmware-selector.openwrt.org/?version=19.07.8&target=bcm53xx%2Fgeneric&id=tplink-archer-c9-v1

De C7 heeft bredere ondersteuning. 

 

Mvg

Goede tip :hugging:

Nu bezig met OpenWRT, ziet er 10x beter uit en lijkt ook beter te functioneren op de 7800 Netgear.

Eens kijken of ik het hier wel aan de praat krijg :grin:

De instellingen voor Openwrt zijn :muscle_tone1:

 

@GEW55 

Heb je de suggestie van ho1Aetoo geprobeerd?

 

swconfig dev switch0 vlan 2 set ports "0 5t"

swconfig dev switch0 vlan 2 set vid 300

swconfig dev switch0 set apply

 

Bron https://forum.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=330406&postdays=0&postorder=asc&highlight=r7800+vlan&start=15

 

Hoor het graag van je,

 

DD-WRT werkt inmiddels!!

De oplossing vind je hier, met dank aan Epstrada: DD-WRT Forum

Mocht je daar niet bij kunnen:
 

0. Flash latest build and clear nvram - connect with lan cable and check you get a local ip from the dhcp.

1. Start in basic setup and set connection type to automatic / dhcp

1.1 I set MTU to Auto and SFE to disabled as I don't have a gigabit connection. STP to enabled.

2. Go to advanced routing and set operating mode to "Gateway", Dynamic Routing disabled. I haven't touched any of the other settings here.

3. Go to Switch Config and add a vlan configuration and enter the 300 value. Check WAN and check tagged



3.1 At this point be sure to save and apply your settings before moving to the next step.

4. Go to Networking and scroll halfway down where you see "wan port assignment" - select vlan300 here (the one you created in the previous step). Save and apply settings.

5. If you care about bufferbloat go to QoS settings and set to FQ_Codel Fast and to 90% of your bandwith - I get an A+ on https://www.waveform.com/tools/bufferbloat this way. (be sure to test via cable)

6. Connect lan cable from media converter to the WAN port and reboot.

7. IPTV also works

Reageer