Beantwoord

Deco M5 icm Zyxel problemen

  • 11 May 2021
  • 9 reacties
  • 468 Bekeken

Hallo,

 

Wij zijn sinds 1 mei klant bij T-Mobile. Helaas bleek bij de installatie dat er geen ‘licht’ door de glasvezelkabel ging, dus pas vanaf vandaag 11 mei hebben we een werkende verbinding.

Ik denk dat er niet direct problemen zijn met de verbinding vanuit T-Mobile, tenminste dat hoop ik, maar na het opzetten van het thuisnetwerk heb ik alleen maar ellende met de verbinding.

Ik had voorheen een Ziggo abonnement met een AP opzet met een drietal Deco M5's. Alles werkte naar behoren. Ik heb dezelfde opstelling nu, maar met een andere provider / modem en ik krijg dit niet correct aan de praat. Ik heb het meerdere keren vanaf het begin opgebouwd;

 

  • Mediaconverter uit en aan
  • Zyxel T50 uit en aan
  • Eerste Deco M5 bekabeld aangesloten
  • Tweede Deco M5 draadloos aangesloten
  • Derde Deco M5 draadloos aangesloten
  • Het nieuwe thuisnetwerk omgezet van draadloze router naar AP modus
  • Tweede en derde Deco M5 bekabeld

 

En vanaf dat moment vindt er een complete willekeur plaats aan wel/geen verbinding. Zo heb ik een minuut volledig dekkende Wifi en dan is alles weer weg. Zo ben ik bekabeld vanuit mijn tweede deco M5 aan het surfen en dan valt ineens alles weer weg.

 

Wat ik al geprobeerd heb;

 

Wifi (2,4 en 5 Ghz) uitgezet vanuit de Zyxel T50 om interference te voorkomen

Deco netwerk meerdere keren opnieuw opgezet

Alle Deco units naar de laatste firmware

Alle Deco units een reset gegeven (knopje onderop indrukken met een pen)

Dit forum gelezen met een aantal oplossingen voor deco systemen

 

Als ik nu een speedtest draai met een kabel direct vanuit de Zyxel naar mijn desktop kom ik op;

1.39

Mbps (downloaden)

0.35

Mbps (uploaden)

 

Maar ook dat varieert enorm, zelfs tijdens de test zelf. Alsof het geknepen wordt ergens. Het begint op 90 Mbps en dan zakt het langzaam aan terug tot bijna 0.

 

Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen gehad en dit weten op te lossen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

icon

Beste antwoord door eric 16 May 2021, 10:16

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Marvin1982 

Als je de Deco loskoppelt van de modem en alleen met je desktop bedraad op de modem een speedtest doet met de Ookla speedtest app heb je dan hetzelfde resultaat of niet?

Hi Waqqas,

 

Via genoemde tool kom ik op het volgende resultaat;

Ping ms
6
 Download Mbps
13.41
 Upload Mbps
1.89
 
Niet veel beter dus. Ik werk met Cat 5e en Cat6 UTP kabels dus daar kan het ook niet aan liggen. Omdat ik morgen zelf niet huis ben en mijn huisgenoten wel, heb ik de Wifi van de Zyxel maar weer even aangezet zodat er morgen in ieder geval iets van internet is.
Reputatie 7
Badge +15

@Marvin1982 

Ik kan het volgende nog bedenken, een fabrieksreset van het modem uitvoeren door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld en dan eerst met je bekabelde desktop een speedtest doen.

Modem is net uit de doos, maar ik zal het eens proberen vanavond. Ik heb overigens vannacht om de 2 uur een melding gekregen dat mijn Nest deurbel camera offline was, dus de WiFi verbinding van de modem zelf is ook niet echt optimaal.. ik heb bewust nog geen andere smart home apparaten verbonden, omde druk op het netwerk minimaal te houden. 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Marvin1982,

Hier is duidelijk iets niet goed in de verbinding. Rechtstreeks op het modem moet je bekabeld gewoon bijna de maximale snelheid kunnen halen. Het heeft dan ook nog geen zin om de Deco te installeren. De basis moet eerst goed zijn.

Hoe staan de switches op de mediaconverter?

Kan je een foto van de aansluiting plaatsen waar de ftu, glasvezelkabel en mc zichtbaar zijn?

Mvg. Marcel

Hi Marcel MCI,

 

Waar ik eerder dacht dat ik problemen had met het opstellen van de Deco's raak ik er steeds meer van overtuigd dat het niet aan de Deco's ligt maar inderdaad toch aan het signaal vanuit T-Mobile.

Een (bekabelde) pingtest direct vanaf modem naar desktop leverde erg veel time outs en trage responstijden op en inmiddels heb ik een afspraak staan met een monteur die langs komt. De switches staan op 3 en 4 overigens.

Ik houd jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.

Door een MC en Zyxel reset is al veel opgelost. Stabiliteit van Zyxel bedraad naar desktop is terug. Hele dag zonder problemen gehad.

Na heel veel onderzoek en testen denk ik dat ik de oorzaak van het probleem heb kunnen vinden;

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2047768

 

De Zyxel T50 modem kan geen AP modus icm 2 bedrade Deco's aan. Trial and error vanuit mijn kant zorgt voor exacte reproductie, dus ik sluit mij aan bij de bevindingen van de mensen op het forum van Tweakers. Zodra ik een kabel in de 2e of 3e Deco klik, valt de stabiliteit van de verbinding in zijn geheel (bedraad/draadloos) weg. Dus mijn hele setup moet anders of ik moet terug naar een oudere versie modem (dat is schijnbaar een oplossing). Is dat laatste een optie bij T-Mobile?

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb vijf stuks M5 in AP modus staan. In de meterkast hangt een eenvoudige switch waar 3 Deco's bedraad op aangesloten zijn. In de app zie ik ook dat twee ervan de ethernet lijn gebruiken naar de hoofdunit, die uiteraard ook bedraad is aangesloten.

Test dus eens met een switch ertussen i.p.v. direct op de Zyxel.

Hi Eric,

 

Een switch ertussen is inderdaad de oplossing. Ik las dat er met de KPN Box 12 vergelijkbare problemen zijn. Iemand raadde toen een specifiek type Netgear switch aan, die hangt sinds gister en alles werkt perfect!

Reageer