Draytek 2132FVn update niet naar nieuwste firmware

  • 12 September 2017
  • 8 reacties
  • 1198 Bekeken

Reputatie 3
Sinds kort heb ik een nieuw modem ivm een verandering van mijn aansluiting. Hiervoor had ik ook een Draytek 2132FVn waar firmware versie 3.7.5.9 op stond. Die was er na een firmware update in april opgekomen. Nu updare het 'nieuwe' modem echter niet van 3.7.5.7 updaten naar 3.7.5.9.

Via de telefonische 'klantenservice' heeft men het modem gereset. Maar dat leverde niets op. Zelf heb ik het modem ook nog eens gereset door op de reset-button te drukken.

De klantenservice laat via de telefoon weten dat ze verder niets willen of kunnen doen en begrijpen volgens mij niet wat ze ermee aan moeten, met als gevolg boze woorden aan de telefoon. Ze vertellen: 'Dat gebeurt automatisch bij de volgende update-ronde'. Maar wanneer die volgende update-ronde dan is weten ze niet en ik wil niet in onzekerheid hierover afwachten.

Hoe krijgt dit modem zijn nieuwe firmware?

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 1
Ik heb versie 3.7.9.1 sinds april .
Router Name Current Time 2017 Sep 12 Tue 13:5:28
Firmware Version 3.7.9.1 Build Date/Time Apr 21 2017 17:29:16

Je zou kunnen proberen je modem een paar uur uit te laten staan ( stroom eraf) maar ik weet niet zeker of het dan helpt.
Maarrrr als je verbinding werkt waarom zou je dan nieuwere firmware willen hebben ?
Laatste update was alleen dat het logo van vodafone verdween meer waarschijnlijk niet.
Reputatie 3
Ik had met 3.7.5.7 nogal wat problemen begin dit jaar. Mijn modem verbrak en herstelde de verbinding. Dat kan aan de firmware hebben gelegen. Deze versie heeft namelijk een beveiligingslek, die het onder meer mogelijk maakt het modem op afstand te herstarten door een bepaald commando te versturen. En er waren nog een paar dingetjes.

Niet up-gedate modems en oude firmware zijn bovendien de oorzaak geweest van nogal wat ransom attacks. Je hebt er vast van gehoord. Die waren niet het gevolg van mensen die op links in e-mails klikten of andere domme dingen deden. Enkel en alleen door verouderde firmware op apparaten die niet waren up-gedate, terwijl nieuwe firmware wel was uitgebracht. Dergelijke malware zoekt zelfstandig naar verouderde software met bekende beveiligingsrisico's. Die risico's worden gepubliceerd en daar is dus makkelijk gebruik van te maken. Je hoeft alleen maar te lezen hoe het moet.
Lieden die dit soort malware maken weten dat de meeste mensen er van uit gaan dat het niet zo erg is al je firmware een beetje verouderd is.
Reputatie 1
En als je hem terugzet naar fabrieksinstellingen dan ?
Zou die dan niet eventueel updaten ?
Proberen kan geen kwaad , ik zou wel eerst een backup maken van al je instellingen zodat je die terug kunt zetten.
Reputatie 3
Ja joh bedankt voor je interesse! Hij is inmiddels al twee keer naar fabrieksinstellingen gereset. In mijn eerste bericht heb ik het enkel over resetten en ik bedoel 'reset naar fabrieksinstellingen'. Maar dat is zo'n mond vol dat zelfs mijn mond er niet groot genoeg voor is om het allemaal uit te spreken....

;-)

En dat helpt dus ook (nog) niet.
Reputatie 7
Hey lemonkid, vreemd dat de modem niet de laatste update binnenhaalt. Als je echt wil dan kan je de laatste drivers eventueel handmatig installeren via de Draytek website, je vind de laatste firmware hier: http://www.draytek.nl/downloads/firmware/. De handleiding voor het installeren van de firmware vind je hier: http://www.draytek.nl/files/Firmware%20Upgrade%20-%20Upgrade%20Utility%20[V2.2].pdf. Let op dit is wel op eigen risico 😉
Reputatie 3
Dankje Brian,

Maar blijven de t-mobile instellingen etc dan behouden? Ik denk ook dat er geen tool is om het met een Mac te doen. Ik zie wel beschreven dat je iets met de Mac kunt doen maar dat is een handleiding uit de vorige eeuw.....
Reputatie 3
Oh het staat er op! Ik weet niet hoe maar het is er na downloaden en even nadenken en begrijpen dat ik het maar beter niet kon proberen, toch opgekomen.

Ik denk dat de Grand Wizard het heeft gedaan!
Reputatie 7
Hi lemonkid, goed om te horen dat het gelukt is! Mac he dan krijg je dat! (grapje sorry) Laten we het inderdaad houden op een kracht van buitenaf! 😉