Beantwoord

Draytek Glasvezel modem en Airport van Apple

  • 18 February 2018
  • 12 reacties
  • 2109 Bekeken

Hi Allemaal,

Ben jaren mobiel klant en overweeg over te stappen naar T-mobile thuis. Ik ben huiverig omdat (tegenwoordig alle providers op glasvezel) er gebruik wordt gemaak van een Modem/router van waaruit internet/TV/bellen gedistribueerd wordt, en deze i.c.m. Apple routers nogal eens problemen geven. Ook lees ik dat het modem/router van T-mobile (Draytek) niet in brugmodus kan. Momenteel krijg ik namelijk mijn internetsignaal rechtstreeks vanuit het glasvezelmodem ZONDER dat een router van een provider allerlei IP-adressen uitdeelt. Mijn Time Capsule van Apple deelt verder de IP-adressen uit (DHCP en NAT), en is bedraad verbonden met een Airport Express en Airport Extreme (beide in brugmodus). Alle drie maken ze uiteraard een (identiek) WifiNetwerk en de TimeCapsule en AirportExpress ook een (identiek) gastennetwerk. Het ziet er zo uit:



De vraag, die bepaald of ik de overstap waag:

1. Heeft iemand ervaring met deze setup i.c.m. T-Mobile Glasvezel en deze goed werkend?
2. Zo ja, welke aansluiting (WAN of LAN) en instellingen heb je nodig voor het basisstation (in mijn geval de TimeCapsule)? Ik lees her en der in "brugmodus" , maar ik hoor ook wel eens dat dat foutmeldingen geeft in de Airports van Apple. Zijn er extra instellingen nodig in de Airports/Timecapsule?

Dank

Robert
icon

Beste antwoord door Nico73 19 February 2018, 07:37

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Hoi, ik heb een soortgelijke opzet en het werkt prima. Ik heb op de Draytek de WiFi uitgezet, deze geeft enkel de IP-adressen uit (DHCP server). Daar achter heb ik een Apple Airport Express en een Airport Extreme (beide in brugmodus). Als je de Extreme in 'brugmodus' zet, dan werkt de WAN poort als LAN poort. Het maakt dan niet uit in welke van de 4 aansluitingen de kabel komend van Draytek drukt. Behalve dat je de Apple's in brugmodus moet zetten zijn er verder geen aanpassingen nodig. Werkt prima.
Reputatie 2
Hoi robertapple1

Wat Nico73 zegt is inderdaad een optie. De Draytek kan nl. inderdaad niet in een brugmodus worden gezet.

Wat wel een alternatieve optie zou kunnen zijn, is de Airport statisch zetten naar de draytek (bijv. ip adres is 192.168.0.2 op WAN, en aller achter de airport krijgt een IP van de airport op subnet 192.168.1.x), en dan dit ip in de DMZ (DeMilitarized Zone) instellen in de draytek. In principe doe je dan hetzelfde als een bridgemode, met als groot verschil dat de Airport niet direct het WAN ip krijgt overgedragen, maar een LAN ip van de draytek. Verdere NAT instellingen kun je dan via de Airport instellen, aangezien de Draytek dan alle poorten open zet naar de airport toe (dus geen dubbel NAT issues).

Hopelijk ben je hier een stuk verder mee geinformeerd!
Hoi, ik heb een soortgelijke opzet en het werkt prima. Ik heb op de Draytek de WiFi uitgezet, deze geeft enkel de IP-adressen uit (DHCP server). Daar achter heb ik een Apple Airport Express en een Airport Extreme (beide in brugmodus). Als je de Extreme in 'brugmodus' zet, dan werkt de WAN poort als LAN poort. Het maakt dan niet uit in welke van de 4 aansluitingen de kabel komend van Draytek drukt. Behalve dat je de Apple's in brugmodus moet zetten zijn er verder geen aanpassingen nodig. Werkt prima.


Dank Nico
Hoi robertapple1

Wat Nico73 zegt is inderdaad een optie. De Draytek kan nl. inderdaad niet in een brugmodus worden gezet.

Wat wel een alternatieve optie zou kunnen zijn, is de Airport statisch zetten naar de draytek (bijv. ip adres is 192.168.0.2 op WAN, en aller achter de airport krijgt een IP van de airport op subnet 192.168.1.x), en dan dit ip in de DMZ (DeMilitarized Zone) instellen in de draytek. In principe doe je dan hetzelfde als een bridgemode, met als groot verschil dat de Airport niet direct het WAN ip krijgt overgedragen, maar een LAN ip van de draytek. Verdere NAT instellingen kun je dan via de Airport instellen, aangezien de Draytek dan alle poorten open zet naar de airport toe (dus geen dubbel NAT issues).

Hopelijk ben je hier een stuk verder mee geinformeerd!



Hi KeiichiroNL,

dubbelNAT (met error melding van Airport) is idd mijn vrees. Alleen kan ik je advies maar deels volgen. Heb je screens van de instelling van de Airport en Draytec ? Ik snap het wel een beetje, maar ben zeker geen router expert
Reputatie 2
Kies voor mijn optie 😉 Super simpel en totaal geen problemen. Doordat de Apple’s in brugmodus staan, heb je ook geen NAT issues. Gamen gaat bv ook prima. Eenvoud.......
Hi, klein vervolg.

Ben nu over, alle airports in brugmodus. Probleem: Gastennetwerk van mijn Airport doet het niet meer. Iemand enig idee?
Reputatie 7
Badge +4
het gastnetwerk werkt niet omdat deze niet geisoleerd kan worden als de airport in bridge modus staat.

ik merk dat er wel vraag is naar eigen routers zonder vlan ondersteuning. ik zal hier een eigen topic over maken.
Reputatie 7
Goed plan @Hidden.nld! En wat fijn dat je hier een topic voor wilt maken. Dat zal het alleen maar een stuk duidelijker maken. 👍
Het is mogelijk om de Timecapsule achter de Vigor router te zetten zonder NAT-conflicten e.d.

Lokaal heb ik het werkend gehad. Alleen toen kwam ik er achter dat als je tijdgebonden instellingen hebt op je Timecapsule, dat die ook gelden voor het gasten netwerk. En dat was juist niet mijn bedoeling.

Ik heb het werkend gekregen door als IP-range 44.128.0.0/16 te gebruiken in de DHCP-server van de Vigor router. Voor meer informatie zie het volgende artikel: http://www.wa4dsy.com/robot/ooma-airport-hack
Reputatie 7
Badge +3
@t1m

Het is mogelijk om de Timecapsule achter de Vigor router te zetten zonder NAT-conflicten e.d.


code:
44.0.0.0 - 44.255.255.255


Ja, als je op een intern netwerk plotseling externe IP's gaat gebruiken, dan zal inderdaad de router die je dat IP toewijst 'DENKEN' dat hij extern zit.
Dus een appel laten denken dat hij een peer is eigenlijk.

Met deze oplossing gaat natuurlijk je NAT over NAT probleem niet over, want als je ziet en begrijpt wat je doet zal je er achter komen dat er wel degelijk nog steeds NAT over NAT heeft plaatsgevonden.

NAT 1 => externe T-Mobile IP 85.x.x.x => 44.0.0.0/8 range
NAT 2 => virtuele externe adres 44.0.0.0/8 range => 192.168.x.x range

Ik zou ten sterkste afraden om, ook al worden ranges nauwelijks gebruikt, externe IP ranges binnen je eigen interne netwerkt te gebruiken

Heeft iemand dit al opgelost? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Ik heb:

  • Ă©Ă©n draytek vigor modem, bekabeld verbonden met mijn ‘eigen’ apparatuur;
  • Ă©Ă©n airport timecapsule, welke ieder afzonderlijk bekabeld is verbonden met; 
  • twee airport express’, welke functioneren als access points (groot huis).
  • Ik maak geen gebruik van telefonie of (digitale)tv.

Ik heb voorheen wifi al uitgeschakeld op het Draytek modem, omdat roaming tussen de verschillende access points niet lekker werkte (timeouts). Sinds alleen de drie airport devices een wifi signaal geven werkt handoff/AP-roaming vlekkenloos.

Nu wil de router functionaliteit op het draytek modem helemaal uitschakelen en laten overnemen door de airport timecapsule (2x airport express blijven access points), zodat ik mijn guest-wifi in kan schakelen (en werkt), AP-roaming lekker werkt/blijft werken, ik alles vanuit de airport configuratie tool kan beheren en verzekerd ben van de laatste firmware en updates (draytek firmware is inmiddels van 2017..!).

Ik heb een aantal dingen geprobeerd, en kom niet tot een werkende oplossing. Tot nu toe weet ik;

  • Draytek Vigor modem is niet in ‘bridge’ modus te zetten.
  • Wanneer ik (zoals hierboven vermeld) DHCP op de Draytek uitzet, een statisch IP voor mijn timecapsule ingeeft als ‘DMZ Host’ (192.168.a.b), mijn timecapsule ditzelfde WAN-adres geef (192.168.a.b) en DHCP met NAT instel voor de LAN-kant krijg ik een dubbel NAT conflict en heb ik geen internetverbinding. Wanneer ik alleen DHCP instel heb ik een subnet probleem en dus ook geen internet.
  • Wanneer ik de klantenservice bel kan niemand mij helpen en word ik verwezen naar het forum. Meerdere posts doorgelezen, geen werkende oplossing gevonden.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een duidelijke lijst met geteste en werkende instellingen voor het draytek modem, en de bijbehorende instellingen waar mijn ‘eigen’ router aan moet voldoen (ip/subnet/gateway/dns) om dit wĂ©l werkend te krijgen. Het liefst van T-Mobile zelf (lijkt mij geen gekke vraag toch?). Ik kan ook geen FAQ/Howto vinden, mocht die er wel zijn, hoor ik het graag.

Een forum-gebruiker met een vergelijkbare setup, die het wel werkend heeft, is natuurlijk ook erg welkom. Dan kunnen we meteen dit topic aanvullen met alle informatie, zodat iedereen er wat aan heeft!

 

Bij voorbaat dank,

Willem

Ik ga een nieuw topic aanmaken, aangezien deze al gemarkeerd staat als opgelost/beantwoord.

Reageer